לקראת הדיון בבג"ץ - המהלך שהממשלה שוקלת נגד הנשיאה חיות

לקראת הדיון על חוק צמצום עילת הסבירות, הממשלה שוקלת להגיש בקשה לפסילת נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, זאת לאחר שתקפה בעבר באופן פומבי את יוזמת החקיקה | הבקשה צריכה לעבור דרך היועצת המשפטית לממשלה

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 02/08/23 22:32 טו באב התשפג

לקראת הדיון בבג"ץ - המהלך שהממשלה שוקלת נגד הנשיאה חיות
נשיאת העליון אסתר חיות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בית המשפט העליון הודיע בתחילת השבוע כי ידון בעתירות נגד חוק היסוד לצמצום עילת הסבירות בהרכב מלא של 15 שופטים בחודש הבא. לקראת הדיון המתקרב, הממשלה שוקלת להגיש בקשה לפסילת נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות מלדון בחוק, כך על פי פרסום של הכתב לענייני משפט בכאן חדשות, אבישי גרינצייג.

הסיבה למהלך המסתמן היא בעקבות חוות דעת חריפה שהגישה נגד יוזמת החקיקה בנאום פומבי שנשאה בינואר האחרון, בה טענה כי השינוי מסוכן. כמו כן, בקשת הממשלה לפסילת הנשיאה חיות צריכה לעבור דרך היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה. במידה והיא תסרב לקבל את הבקשה, הממשלה תצטרך להחליט אם להגיש את בקשת הפסילה באופן עצמאי. על פי ההערכות, הכנסת לא תגיש בקשת פסילה.

גלי בהרב מיארה

תקבל את הבקשה לפסול את הנשיאה חיות? גלי בהרב מיארה צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

עד חוקי היסוד: אזהרת הליכוד בעקבות הצעד של בג"ץ

נזכיר כי בעקבות ההודעה של בית המשפט העליון כי הדיון על עילת הסבירות יתקיים בהרכב מלא, בליכוד הוציאו הודעה רשמית בה התייחסו להחלטה. "ממשלות ישראל הקפידו תמיד לכבד את החוק ואת פסיקת בית המשפט, ובית המשפט תמיד הקפיד לכבד את חוקי היסוד", נכתב בהודעה שפורסמה מטעם מפלגת הליכוד.

חברי הקואליציה חוגגים בתום ההצבעה

חברי הקואליציה חוגגים בתום ההצבעה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד הוסיפו ואמרו כי "שני יסודות אלו מהווים את הבסיס של שלטון החוק בישראל ושל האיזון בין הרשויות בכל דמוקרטיה", טענו. "כל סטייה מאחד מעקרונות אלה תפגע פגיעה קשה בדמוקרטיה הישראלית, שזקוקה דווקא בימים אלה לרגיעה, להידברות ולאחריות".