הרב מדן על המצב בארץ: יש מה ללמוד מאנשי השמאל

ראש ישיבת ההסדר הר עציון התייחס בכנס צהר השנתי למתיחות הקיימת בציבוריות הישראלית בימים אלו: "המאבק הגדול היום הוא על הזהות היהודית ואסור לנו לוותר, אבל כמה דברים יש מקום אולי ללמוד קצת אחרת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/07/23 15:28 ו באב התשפג

הרב מדן על המצב בארץ: יש מה ללמוד מאנשי השמאל
הרב מדן, חברותא עם רות קלדרון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראש ישיבת ההסדר הר עציון הרב יעקב מדן התייחס במהלך כנס צהר השנתי תחת הכותרת "מלכות ישראל ויהודה - ירושלים ותל אביב?" למתיחות הקיימת כיום בציבוריות הישראלית. "לא יעלה על הדעת לחלק את המדינה ליהודה וישראל, יש יהודים בשמאל העמוק שיש לנו מה ללמוד מהם".

"האם קיים יסוד לבנות עליו שותפות עם הצד השני מלבד העניין הפרקטי?", שאל הרב מדן, "אין ספק שעלינו לאהוב כל יהודי בגברא, כלומר בלי להתייחס לדעות שלו ובדרגה שבה הוא נמצא. האם החבורה המייצגת את האידיאולוגיה של תל אביב מייצגת משהו ריק מתוכן או שיש משהו שאנו צריכים ללמוד מהם על אידיאולוגיה שמאלית?". 

כנס צוהר

כנס צוהר צילום: גדי דויטש - דובר צהר

"יש יהודים בשמאל העמוק שיש לנו מה ללמוד מהם"

הרב מדן אומר כי "התשובה שלי היא שהסדר המעשי לא מאפשר פילוג. אף אחד לא יעלה על הדעת לחלק ליהודה וישראל. הרבה יותר אפשרי לפרק את המדינה לגמרי. זה דבר שכמובן לא יעלה על הדעת". עוד אמר הרב: "השאלה האם אנחנו כציבור יכולים להיות שותפים לציבור השמאלי התל אביבי עם כל משמעותו, מתוך אמירה שאנחנו שותפים. אני רוצה לטעון שאנחנו צריכים ללמוד איך לשתף איתו פעולה". 

לדברי הרב מדן, "יש יהודים בשמאל העמוק שיש לנו מה ללמוד מהם, יש מפגינים שעושים דברים טובים ולוותר עליהם זה לוותר על הדברים הטובים שהם עושים". לדבריו: "המאבק הגדול היום הוא על הזהות היהודית ואסור לנו לוותר אבל כמה דברים יש מקום אולי ללמוד קצת אחרת, אולי בצורה קצת שונה".