יריב לוין החליט: ועדת בדיקה ממשלתית על השימוש בפגסוס

שר המשפטים החליט להקים ועדת בדיקה ממשלתית לעניין השימוש שהתבצע בכלי סייבר של מעקב ואיסוף על ידי גופי האכיפה הפלילית, לרבות פגסוס | "השימוש בכלים אלה חייב להיות מבוקר ומוסדר תוך בקרה עמוקה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/07/23 18:49 ב באב התשפג

יריב לוין החליט: ועדת בדיקה ממשלתית על השימוש בפגסוס
השר יריב לוין | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין החליט הערב (ה') להקים ועדת בדיקה ממשלתית לעניין השימוש שהתבצע בכלי סייבר של מעקב ואיסוף על ידי גופי האכיפה הפלילית, לרבות פגסוס. השר לוין יפנה לממשלה על מנת להעניק לוועדה סמכויות חקירה. 

הוועדה תוסמך לבדוק את התנהלות גורמי המשטרה, הפרקליטות ומערכות הפיקוח עליהן, בכל הקשור לביצוע פעולות רכש, מעקב ואיסוף בכלים קיברנטיים אחר אזרחים ונושאי משרה. כל זאת בשל הצורך לבצע אסדרה מקיפה ולספק תשתית נורמטיבית לשימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים, על מנת לחזק את אמון הציבור שנפגע בעקבות פרשת פגסוס, ונוכח הצורך להגן על הזכות לפרטיות מצד אחד, ולתת בידי גורמי האכיפה כלים אפקטיביים למאבק בפשיעה ובשחיתות מצד שני. הוועדה תקבע ממצאים והחלטות, ומסקנותיה יוגשו לשר המשפטים בתוך שישה חודשים מיום התכנסותה. 

חברי הוועדה:

  • יושב ראש - סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים בדימוס, משה דרורי.
  • חברה - הסניגורית הציבורית הארצית לשעבר, עו"ד ענבל רובינשטיין.
  • חבר - ראש אגף בדימוס בשירות הביטחון הכללי, מר שלום בן חנן. 

לוין: "השימוש בכלים אלה חייב להיות מבוקר ומוסדר תוך בקרה עמוקה"

השר לוין אמר כי אזרחי ישראל זכאים לפרטיות ולכך שכל הליך חקירה ייעשה בהתאם לדין ותוך הקפדה על זכויות נחקרים, עדים וכל מי שהדבר נוגע אליו, כאחד. לדבריו, "ההתפתחויות הטכנולוגיות המואצות מחייבות מתן כלים טכנולוגיים מתאימים בידי רשויות האכיפה כדי להיאבק בפשיעה ובשחיתות. השימוש בכלים אלה חייב להיות מבוקר ומוסדר תוך בקרה עמוקה ומיצוי הדין ממי שעושה שימוש אסור או שימוש לרעה בכלים אלה".

לוין הסביר כי הקמת ועדת הבדיקה נועדה לבחון את השימוש שנעשה בעבר בכלים אלה, ליתן המלצות לגבי דרך השימוש בהם מכאן ולהבא ואף "להבטיח שקיפות באופן שיחזק את אמון הציבור במערכות האכיפה, בדרך פעולתן ובהגנה הניתנת על הפרטיות".