סערת החטוף הישראלי: "הרבה יותר מסוכן בישראל מאשר באתיופיה"

השבוע אזרח ישראלי נחטף באתיופיה, שהופכת מתוירת יותר ויותר. אז למה המדינה האפריקאית בטוחה יותר ממדינות אירופאיות, ומדוע חטיפת הישראלי חריגה כל כך? "מעדיפים לא להתעסק עם תיירים כי רוצים להתרחק מבעיות דיפלומטיות"

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 12/07/23 16:46 כג בתמוז התשפג

סערת החטוף הישראלי: "הרבה יותר מסוכן בישראל מאשר באתיופיה"
אברהם רבינוביץ', צילום: מאיר פבלובסקי

אזרח ישראלי בן 79 נחטף במהלך טיול באתיופיה לפני כמה ימים באזור גונדר, כנראה למטרות כופר. על פי דיווחים חוטפיו דרשו עבור שחרורו חצי מיליון ביר אתיופי - כ-33 אלף שקל. בהודעה קולית ששלח לבני משפחתו, אמר: "תעזרו לי, אני באמצע הג'ונגל, גשם זלעפות יורד". פרטי האירוע עדיין לא ברורים, אולם במשרד החוץ עדכנו כי נוצר קשר עם גורמי הביטחון באתיופיה ועם האינטרפול. 

לאברהם רבינוביץ' (34) יש קשר הדוק עם הקהילה והתיירות באתיופיה, אליה הגיע אחרי הצבא - והתאהב. לאחר תקופה ארוכה של עשייה לטובת הקהילה היהודית, במהלכה אף הקים מערך התנדבות במקום, החל להתמקד בתיירות הישראלית במדינה. בראיון ל"חדשות כיפה" על רקע חטיפת הישראלי, הוא מסביר על המצב הביטחוני במדינה האפריקאית ומספר מיהם הישראלים שמגיעים לבקר בה. 

תיירות ישראלית באתיופיה

תיירות ישראלית באתיופיה צילום: מאיר

"ברומא, במדריד ובפריז יש הרבה יותר פשיעה מאשר באתיופיה"

האם ישראלים צריכים לחשוש מטיול באתיופיה? 

"אתיופיה היא מדינה מאוד בטוחה, מדינה מאוד לא אלימה. היא  כן מדינה ענייה. אין שם פשיעה מאורגנת, לעומת מדינות אחרות במזרח אפריקה ובכלל".

עוד הפתיע ואמר: "ברומא, במדריד ובפריז יש הרבה יותר פשיעה מאשר באתיופיה. הסיכוי  שיכייסו אותך ברומא גדול פי עשרות או מאות מהסיכוי שיכייסו אותך באתיופיה. הסיכוי שיבואו אלייך עם נשק שלוף ברחוב לכייס אותך באתיופיה הוא נמוך בעשרות אחוזים מדרום אמריקה, דרום אפריקה, הודו והמזרח".

ובכל זאת מדובר במדינה לא יציבה

"מה שכן קורה, בגלל המלחמה הוצפו כל מיני עניינים אתניים, ויש שם המון מתיחות אתנית", מתייחס  רבינוביץ' למלחמת האזרחים העקובה מדם שהסתיימה לפני כשנה, אז גם הוסרה אזהרת המסע מהמדינה. "יש באתיופיה מעל 80 קבוצות אתניות. בעצם נוצרה איזושהי תסיסה אתנית ונוצרה מתיחות שלא מכוונת כלפי תיירים ואף פעם לא הופנתה לתיירים, ויש יותר פשיעה". הוא משווה את המצב שם, למצב אצלנו בארץ: "תראי את מדינה ישראל הקטנה, מה מצב הפשיעה היום כשהמדינה לא מתפקדת?"

מלחמת טיגראי באתיופיה

מלחמת טיגראי באתיופיה צילום: נחלת הכלל, ויקיפדיה

"הוא כנראה הגיע לאזורים שלא מגיעים אליהם מטיילים"

אברהם ניזהר מלהתייחס למקרה החטיפה החריג, כשפרטים רבים עדיין נמצאים בערפל. "אני אומר את הדברים בזהירות", הוא מדגיש. "הבחור שנחטף הוא בחור אתיופי מבוגר, והוא כנראה הגיע לאזורים שלא מגיעים אליהם מטיילים. אני מניח ומשער שאו שהוא הלך לעניינים עסקיים או שהלך לעניינים משפחתיים", מסביר, ושב ואומר כי מדובר בהשערה בלבד, וכי הפרטים נמצאים עוד בבירור.

"דרך אגב זה שאומרים שהוא נמצא בג'ונגל - באזור של גונדר אין ג'ונגל, אולי בגונדר הרחוקה", מעלה סימן שאלה נוסף מהתקרית. עוד מסביר כי מקרים של חטיפות מתרחשים בדרך כלל על ידי פושעים שמעוניינים בכופר ובכסף, "אבל בדרך כלל זה משהו פנימי. אין בכלל התעסקות עם תיירים - להפך. מעדיפים לא להתעסק עם תיירים כי רוצים להתרחק מבעיות דיפלומטיות", מדגיש.

@avrish_ethiopia משיב/ה ל-@yosef0478 מה הסיפור של החטוף הישראלי באתיופיה #אבריש #אתיופיה #ethiopia #חטוףישראלי ♬ צליל מקורי - Avrish - אתיופיה בדרך שלך

בעקבות החטיפה, תיירים משנים את התוכניות שלהם?

"אנשים מתעניינים, אני לא יודע אם מישהו משנה את התוכניות שלו. אני לא יודע מה קורה. מבחינתי הכל ממשיך כרגיל". לדבריו, אין הבדל בין מחוזות המדינה. "כל אתיופיה בטוחה. אני אומר בכנות מלאה: דרום תל אביב היום מפחידה מאדיס אבבה בלילה".

איך נראים נכון לעכשיו הקשרים הדיפלומטיים בין המדינות?

רבינוביץ' מעיד כי הגופים הישראלים והאתיופים משתפים פעולה כדי להשיב את החטוף. "היום דיברתי עם שגרירות אתיופיה, חבר טוב שלי עובד שם, ואמר לי שהם היום היו בקשר עם שגרירות ישראל שבודקים מה קורה. דיברתי עם הבית חב"ד שהם בקשר עם הקב"ט ישראל באתיופיה". לשאלה האם הרשויות שם מוכשרות להתמודד עם מצב מאין זה, משיב: "מן הסתם האיכות והרמה שם היא לא גבוהה כמו בישראל. אבל יש פה מקרה חריג וכנראה יופעל כח חריג". 

אתיופיה

אתיופיה צילום: ניר נוסבאום

מיהם הישראלים שמגיעים לאתיופיה?

"היום אפשר לדבר על שלוש קבוצות מובחנות של תיירים באתיופיה. תיירות אתיופית שכוללת מבוגרים שיש להם עדיין משפחה או עסקים, או שהם פשוט מתגעגעים, וצעירים שמגיעים לטיולי שורשים. בנוסף יש חברה ישראלים, תרמילאים שיותר ויותר מגיעים לאפריקה ושמחפשים את האתרים הפחות מתוירים. ויש גם תיירות רגילה".

"כשהתחלתי לטייל במזרח אפריקה זה היה אזור שבקושי מגיעים אליו מטיילים בטח ישראלי. היום זה צובר תאוצה והופך ליעד חזק, מדינה מאוד מעניינת, יש לה היסטוריה מאוד מעניינת וטבע מאוד מדהים", מסכם רבינוביץ', ומוסיף: "רבה יותר מסוכן בארץ ישראל מאשר באתיופיה, אומר את זה תושב עוטף עזה".

אתיופיה

אתיופיה צילום: אברהם רבינוביץ'