ריאיון השיטפונות בהודו: 290 ישראלים מנותקי קשר וההורים בהיסטריה

גשמי מונסון חריגים בעצמתם תקפו השבוע את צפון הודו. שליחי חב"ד באזור מסבירים בריאיון לחדשות כיפה מה מצבם של הישראלים, מתי הקשר איתם צפוי להתחדש ואיך השיטפונות ישפיעו על המשך התיירות ביעד המבוקש

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 12/07/23 16:32 כג בתמוז התשפג

השיטפונות בהודו: 290 ישראלים מנותקי קשר וההורים בהיסטריה
שיטפונות בהודו בעקבות המונסונים, 2023, צילום: shutterstock

ביומיים האחרונים, צפון הודו  - אחד האזורים האטרקטיביים על המטיילים הישראלים אחרי הצבא נשטף במים. גשמי המונסון שפוקדים את חצי היבשת מידי שנה, הכו באזור המתויר בעצמה חריגה - וגרמו להרס תשתיות וכבישים, מפולות אבנים וניתוק החשמל והמים. 41 בני אדם מצאו את מותם, ואלפים פונו מבתיהם. במדינה שבה אחוז גדול מהאוכלוסיה חי בעוני מחפיר - יש מי שנותרו חסרי כל. 

בעקבות המידע שהתקבל ממשרד החוץ, לפיו נותק הקשר עם 290 מטיילים באזור השיטפונות, וכי נציג מיוחד נשלח לשטח כדי ליצור קשר עם המטיילים, פנינו לשליחי חב"ד בצפון הודו כדי לקבל מהם תמונת מצב עדכנית על המתרחש שם.

שליח חב"ד במנאלי: "הפעם המונסון נמשך כמה שעות"

הרב שניאור קופצ'יק, שליח חב"ד בדרום דלהי, אשר נמצא כעת בארץ, מפעיל חמ"ל כדי להעביר עדכונים למשפחות המודאגות בישראל. שניאור מסביר כי, "כל שנה יש חסימות של כבישים, מפולות סלעים, זה דברים שקורים, ומטיילים ישראלים נתקעים בדרכים לפעמים שעות או אפילו 24 שעות בגלל כביש שנחסם כתוצאה ממפולות בוץ", ויחד עם זאת מדגיש: "הגשמים שירדו היו חריגים בצורה משמעותית ביחס לשנים קודמות". עוד תיאר: "הדרכים כמובן נפגעו. דרך של שעתיים אנשים עשו במשך 14 שעות עד שהגיעו למקום עם קליטה ועדכנו שהם בסדר".

"ככל שהמונסון הלך וגבר הנהרות החלו לקצוף ולגעוש"

שליח חב"ד במנאלי שבצפון הודו, הרב חגי מגן, מתאר גם הוא את המצב: "במוצאי השבת האחרונה התחיל לרדת גשם מאוד חזק, מונסונים. בדרך כלל זה גשם שנמשך שעה-שעתיים ונגמר. הפעם המונסון נמשך כמה שעות, לילה שלם - כמעט יום או אפילו יומיים", הסביר: "וככל שהמונסון הלך וגבר הנהרות החלו לקצוף ולגעוש, והתשתיות בהודו לא כל כך חזקות בפרט באזור הצפון, אז כבישים החלו להישבר וכמובן גם חשמל ומים נותקו".

צפון הודו

צפון הודו צילום: חדשות כיפה

"אני מקבל הודעות כמעט כל דקה ממשפחות והורים"

שני השליחים מדגישים שהמשבר המרכזי הוא ניתוק קווי הטלפון והחשמל, זה אמנם מקשה על יצירת הקשר עם המטיילים, אבל לא מעיד על סכנה לחייהם. על פי המידע שמגיע אליהם כל הזמן, מצבם טוב. "אני מקבל הודעות כמעט כל דקה ממשפחות, מהורים שמחפשים את הקרובים שלהם פה בהודו. אני תמיד משתדל לשדר אופטימיות, אומר שהכל בסדר, כולם בטוב אין חס וחלילה נפגעים בשלב זה, סך הכל נותק הקשר וירד קצת הרבה גשם" אומר הרב מגן. 

"בשעות האחרונות מתחיל להתחדש הקשר"

"אין קשר ישיר עם המטיילים שנמצאים במקומות הכי פופולריים בצפון הודו". מסביר הרב קופצ'יק, אולם מספר שדווקא בשעות האחרונות מתחיל להתחדש הקשר, "מטיילים יוצאים משם, מזג האוויר מתבהר. המטיילים במקומות המתוירים של הישראלים לא נפגעו. קווי התקשורת לפי העדכון האחרון שלנו מהגופים בהודו, יחזרו לפעולה בחלקם כבר הלילה וחלקם מחר, ואז מפלס החרדה ירד כי אני מקווה שכל הישראלים שאני מכיר יצרו קשר איתנו ועם ההורים".

מטיילים ישראלים בהודו

מטיילים ישראלים בהודו צילום: חדשות כיפה

"ברוך השם אין מידע על נפגעים"

לשאלה האם נערכו לאירוע כזה, עונה הרב שניאור  קופצ'יק כי, "זה אירוע חריג שלא היה מה להיערך אליו, אבל בתי חב"ד כמובן בכל מקום, גם במנאלי וגם בקאסול הושיטו יד ועזרו לכל מטייל במה שהוא צריך בשטח". לדברי הרב קופצ'יק, "נכון לעכשיו יש לנו מידע מאנשים שהיו גם במנאלי וגם בקאסול שיצאו ברגל והגיעו למקום שיש בו קליטת סלולרית וחשמל ועדכנו שכולם בסדר שם, כולם בטוב, ברוך השם אין מידע על נפגעים". עוד הוא אומר, שלהערכתו תוך שבועיים ציבור המטיילים הישראלי יחזור לחרוש את צופן הודו על אף השיבושים בדרכים, כיוון שאחרי הכל - מדובר בשיא העונה התיירותית.

השיטפונות בהודו, 2023

השיטפונות בהודו, 2023 צילום: shutterstock

שליח חב"ד במנאלי, הרב מגן, הרגיע: "אזורים מתויירים כמו מנאלי וקאסול נמצאים בהרים מאוד גבוהים, אז גם אם יש גשמים כבדים הם בד"כ זורמים הלאה וההצפות מצטברות רחוק יותר", וסיכם: "מחכים שתכף ומיד הקשר יחזור, החשמל והאינטרנט יחזור ונשמע מכולם ומכל המכרים שהכל בסדר".

שר החוץ: "נציג בכיר מהשגרירות שלנו בהודו יגיע לשטח על מנת לסייע לכוחות המקומיים"

בתוך כך, בהנחיית שר החוץ אלי כהן, יוצא סגן שגריר ישראל בהודו, אוהד נקש קינר, במסוק לאיזור שנפגע מהמונסון במטרה ליצור קשר עם המטיילים הישראלים הנמצאים באזור. שר החוץ אלי כהן: "משרד החוץ נכנס לפעילות במתכונת מיוחדת לאור פגעי מזג האוויר הקשים בצפון הודו. הנחיתי את מנכ"ל המשרד להקצות כל משאב שיידרש על מנת לוודא את שלומם של כל המטיילים הישראלים בשטח ולעדכן את משפחותיהם במצבם בהקדם האפשרי. נציג בכיר מהשגרירות שלנו בהודו יגיע לשטח על מנת לסייע לכוחות המקומיים ליצור קשר עם המטיילים מישראל".

כאמור, סגן שגריר ישראל בהודו, אוהד נקש קינר יטוס במסוק לאזור שנפגע באופן הקשה ביותר בסערות האחרונות על מנת לחבור אל הכוחות בשטח, להגיע אל המטיילים הישראלים במקום ולוודא את מצבם ולאפשר להם ליצור קשר עם משפחותיהם.

בכתבה זו נעשה שימוש בתמונות וסרטונים אשר בעל הזכויות בהם לא נודע או לא אותר, בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות, הנכם מתבקשים לפנות אלינו עם הצילום המקורי בדוא"ל office@kipa.co.il