המהלך של גנץ רגע לפני החקיקה הדרמטית בכנסת

יו"ר המחנה הממלכתי שוחח היום עם נשיא המדינה וקרא לו לכנס פגישה מיידית עם ראש הממשלה וראש האופוזיציה - עוד בטרם החקיקה: "לא לחכות שהרחובות יבערו, לא לחכות שנגיע למקום שממנו יהיה קשה לחזור אחורה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/07/23 14:40 כא בתמוז התשפג

המהלך של גנץ רגע לפני החקיקה הדרמטית בכנסת
יו"ר המחנה הממלכתי גנץ | , צילום: Chaim Goldberg/Flash90

בהמשך היום (ב') תעלה להצבעה בקריאה ראשונה בכנסת, הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות. בפתח ישיבת מפלגת המחנה הממלכתי, אמר גנץ כי פנה לנשיא המדינה בקריאה לכנס את ראש הממשלה ואת יו"ר האופוזיציה יחד איתו בכדי לדון בעצירה מיידית של החקיקה וחזרה להידברות לפני ההצבעה. 

ככל שהזמן יעבור, הלחץ הפוליטי על ראש הממשלה יגדל, וגם המחאה תגבר, והחזרה אחורה תהיה קשה יותר"

"נתניהו מנסה להעביר את עילת הסבירות היום", אמר גנץ, "אז אני מבקש להגיד מה סביר שיקרה בעקבות זאת - סביר שתפגע בכלכלה, סביר שתפגע בחברה, סביר שביטחון ישראל יפגע, כל השאר - לא סביר. מה שעוד לא סביר הוא שבמשך שעות אתמול", התייחס גנץ להדלפות מישיבת הממשלה, "נערך זובור ליועצת המשפטית לממשלה שיש לו שתי מטרות - הראשונה, להרתיע את היועצת, המפכ"ל ואנשיהם במילוי תפקידם ולהפעיל לחץ פוליטי למען אכיפה בריונית. והשנייה – להכשיר את הקרקע לפיטוריה של היועצת. מה שראינו, הוא כמו שימוע מקדים לפיטורי היועמ"שית. זו פגיעה בכינון ישיר בלב הזכויות הדמוקרטית". 

בכל מה שקשור למחאות, אמר גנץ: "אני מבקש לקרוא מכאן לכולם לנהוג בשיקול דעת ובאחריות. אני מוטרד מהאלימות שהתחלנו לראות כלפי המפגינים. כולנו יודעים מה קורה כשאקדח מופיע במערכה הראשונה. אני קורא לכולם להימנע מכל אלימות וכמובן למפגינים להקפיד ולהישמע להנחיות המשטרה".

"נוכח חומרת המצב והאתגרים הגדולים שבפנינו והנפיצות הכללית במצב החברתי והכלכלי, שוחחתי היום עם נשיא המדינה, הצעתי לו  לכנס עוד היום, לפני ההצבעה, את ראש הממשלה, את יו"ר האופוזיציה ואותי, בכדי לדון בעצירה מיידית של החקיקה וחזרה להידברות. לא לחכות שהרחובות יבערו, לא לחכות שנגיע למקום שממנו יהיה קשה לחזור אחורה. ככל שהזמן יעבור, הלחץ הפוליטי על ראש הממשלה יגדל, וגם המחאה תגבר, והחזרה אחורה תהיה קשה יותר".

לפיד: "היום הזה ייחרט לדיראון עולם בדברי הימים של כנסת ישראל ומדינת ישראל"

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, נשא גם הוא דברים בפתח ישיבת סיעתו: "זו ממשלה שאיבדה כל רסן", אמר לפיד והתייחס לחקיקה, "מה שראינו אתמול היה רק הפרומו - כי זה גם מה שהיא מנסה לעשות היום, פה בכנסת. לוודא שאין עליה שום רסן. ביטול עילת הסבירות, בנוסח שהם שמים היום על שולחן הכנסת, אומרת דבר אחד: החוק לא יחול עליהם".

לפיד, ציטט פרקי אבות

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד | צילום: Erik Marmor/Flash90

 
"זה מה שהם רוצים. שיהיו חוקים לכל האזרחים, אבל החוקים לא יחולו עליהם. אם הם יעברו על החוק, אי אפשר יהיה לתבוע אותם ובית המשפט לא יוכל לעשות שום דבר בעניין. זה לא חוק רגיל וזה לא יום רגיל. היום הזה ייחרט לדיראון עולם בדברי הימים של כנסת ישראל ומדינת ישראל. זה היום שבו ממשלת ישראל הודיעה שהחוקים לא חלים עליה יותר".

בסיום דבריו פנה לראש הממשלה: "אני שואל מפה את בנימין נתניהו: חסרות לנו צרות? חסרים לנו אויבים? זה מה שמעסיק את אזרחי ישראל כשהם הולכים לסופר? זה מה שמעסיק אותם כשהילד שלהם נשלח להלחם בג'נין? עוד לא מאוחר מדי. אפשר עדיין לעצור. אל תובילו את מדינת ישראל לאסון".