חלון הזמן להצלה מצטמצם: הסכנות הנוספות שעומדות בפני הצוללת שנעלמה

חלון הזמן להצלת נוסעי הצוללת שנעלמה יסגר בשעה 14:00, כשאספקת החמצן תגמר - אולם מלבד מחסור בחמצן, ישנן סכנות בריאותיות נוספות שמאיימות על חייהם של התיירים שנעלמו

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/06/23 10:10 ג בתמוז התשפג

חלון הזמן להצלה מצטמצם: הסכנות הנוספות שעומדות בפני הצוללת שנעלמה
צילום: דובר צה"ל

מרוץ נגד הזמן: חלון הזמן להצלת התיירים שנעלמו במהלך שיט בצוללת באוקיינוס האטלנטי הולך ומצטמצם, ועל פי החישוב בשעה 14:08 שעון ישראל, החמצן בצוללת ייגמר לחלוטין. בעוד משמר החופים מגביר את מאמצי החיפוש, אחר הצוללת שנעלמה בדרכה לשרידי "הטיטאניק", המומחה האמריקאי ד"ר קן לדז מסביר בריאיון לBBC כי גם אם הכוחות יצליחו להגיע אליהם, עדיין יש סכנות בריאותיות רבות שעומדות בפני הנוסעים. 

הרעלת פחמן, מחסור בחמצן והיפותרמיה - הסכנות הנוספות של נוסעי הצוללת

 "ייתכן שהכלי איבד את הכוח החשמלי, אשר כנראה יש לו תפקיד בשליטה על כמות החמצן והפחמן הדו חמצני בתוך הכלי", אומר לדז. ככל שרמת החמצן תרד, שיעור הפחמן הדו-חמצני שננשף על ידי הצוות יעלה: "כאשר רמות הפחמן הדו חמצני מצטברות, זה הופך להיות כמו גז הרדמה, כמו ללכת לישון". למצב הבריאותי הזה קוראים המכונה "היפרקפניה"  יש השלכות קטלניות והוא עלול להסתיים במוות.

עוד סכנה בריאותית שעומדת בפני הצוות היא היפותרמיה, מצב שבו הגוף נחשף לקור קיצוני ויכולות התפקוד מתמעטות. במידה והצוללת אכן נמצאת על קרקעית האוקיינוס כפי שמשערים חלק מהחוקרים, הטמפרטורות שם עומדות על 0 מעלות, ייתכן מאוד שהצוללים סובלים מהיפותרמיה - דבר שעשוי למנוע מהם, בשל איבוד כוחות, לנסות ליצור קשר עם המחלצים.

במשמר החופים של ארצות הברית אמרו כי לנוסעי הצוללת נותרה אספקת חמצן של כ-40 שעות, שכאמור תסתיים היום בסביבות השעה 14:00. בצוללת נמצאים ארבעה תיירים: המיליארדר וההרפתקן הבריטי האמיש הארדינג, איש העסקים הפקיסטני שאהזדה דאווד ובנו סולימאן והחוקר הצרפתי פול-הנרי נרגולה. יש לציין כי הרשויות טרם אישרו את זהותם. אולם שמותם פורסמו על ידי בני משפחה וחברים.

הסיפור של אוניית הטיטאניק

נציין כי אוניית "טיטאניק", שעליה היו מעל ל-2,000 נוסעים, פגעה בקרחון במהלך משט הבכורה שלה מסאות'המפטון לניו-יורק בשנת 1912. יותר מ-1,500 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על סיפונה טבעו למוות למרות הטענות כי היא חסינה מפני טביעה. בשנת 1985, התגלו השרידים של הספינה בעומק של 3,800 מטרים מתחת לפני הים, והם מצויים במרחק של 600 ק"מ מחופי ניו-פאונדלנד שבקנדה.