מגעים לנורמליזיציה בין ישראל לסעודיה, בתיווך ביידן: זו רשימת הדרישות

עיתון ה"ניו יורק טיימס" מדווח כי ג'ו ביידן, נשיא ארצות הברית, פתח במגעים מואצים בכדי להגיע להסכם בין ישראל לסעודיה | לפי הדיווח, למוחמד בן סלמאן יש רשימת דרישות מארצות הברית, בין היתר הסכמה להעשרת אורניום לצורכי גרעין אזרחי

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/06/23 21:23 כח בסיון התשפג

מגעים לנורמליזיציה בין ישראל לסעודיה, בתיווך ביידן: זו רשימת הדרישות
ביידן ונתניהו, צילום: Amos Ben Gershom/GPO

דיווחים בארצות הברית על העלאת הילוך מצד ממשל ביידן במגעים בין סעודיה לישראל על נורמליזציה. אחרי הסכמי אברהם בשנת 2020, שהושגו תחת ממשל טראמפ, נשיא ארצות הברית ביידן מנסה לתווך בין ריאד לירושלים במטרה להגיע להסכם ארוך טווח בין המדינות.

הדרישות הסעודיות - והוויתור על מדינה פלשתינית

לפי הדיווח של ה"ניו יורק טיימס", למוחמד בן סלמאן, ראש ממשלת סעודיה, יש רשימת דרישות ארוכה מארצות הברית - רשימה שגם ישראל תצטרך לבלוע. בין הדרישות של בן סלמאן מביידן ניתן למצוא מתן ערבויות ביטחוניות מפני תקיפה צבאית, הפחתת ההגבלות על מכירת הנשק לממלכה ושותפות סעודית-אמריקאית לתוכנית העשרת אורניום עבור תוכנית גרעין אזרחית.

יורש העצר הסעודי - מוחמד בן סלמאן

יורש העצר הסעודי - מוחמד בן סלמאן | צילום: Cubankite / Shutterstock.com

סעודיה.

סעודיה. נבקר שם בקרוב? | צילום: shutterstock

הוויתור הסעודי נסוב אודות הסכסוך הישראלי-פלשתיני, כאשר גם כעת באופן פומבי דורשת סעודיה הקמת מדינה פלשתינית. למרות הוויתור, בסעודיה דורשים מחוות לפלשתינים שעדיין לא ברור מה טיבן. מי שמופקד על הנושא מצד ישראל הם השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, שהיה בעבר שגריר ישראל בוושינגטון ונחשב למקורבו ואיש אמונו של נתניהו, וצחי הנגבי, ראש המועצה לביטחון לאומי.

בלינקן ביקר בסעודיה ועדכן את נתניהו

בשבוע שעבר ביקר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בערב הסעודית וקיבל את רשימת הדרישות מצדם, ולאחר מכן התקשר לראש ממשלת ישראל נתניהו ועדכן אותו בהתפתחויות. נתניהו מעוניין מאוד בהסכם שכזה שימצב אותו כמנהיג ישראל היסטורי - לפחות בזירה הזו.