הצוללן שמר את הפריט הנדיר 26 שנים - עד שהחליט להחזיר אותו

אזרח החזיר לאוצרות המדינה עוגן קטן, נדיר מסוגו באוצרות המדינה, בן יותר מ-1700 שנה. "מציאת העוגן הייחודי מספקת לנו מידע נוסף על ההתנהלות במרחב הימי בארץ ישראל בתקופה הרומית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/06/23 10:49 כו בסיון התשפג

הצוללן שמר את הפריט הנדיר 26 שנים - עד שהחליט להחזיר אותו
העוגן שהוחזר, צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

עוגן קטן, נדיר מסוגו בארץ, בן יותר מ-1700 שנה, הוחזר לאוצרות המדינה במסגרת מבצע "אם זה עתיק מחזירים בקליק" של משרד המורשת ורשות העתיקות. בשנת 1996, צלל משה בחוף פלמחים (אתר העתיקות יבנה-ים), כאשר לפתע נתקל בעוגן שנמצא בקרקעית הים. תחילה הוא לא היה בטוח בממצא ומשמעותו, כיוון שהיה מכוסה בצמידה ימית של חלוקים וצדפים. לאחר שניקה אותו, הבין כי בידיו עוגן.

השבוע, עם ההכרזה של רשות העתיקות ומשרד המורשת על מבצע "אם זה עתיק, מחזירים בקליק", הגיע לנקודת מסירה של רשות העתיקות, והחזיר את העוגן שמצא, על מנת שארכיאולוגים יבחנו את מקורו ומשמעותו, ושישמר בתנאים נאותים.

יתכן שהעוגן שימש לעגינת ספינת דייג

המבצע, הנמשך עד יום חמישי הקרוב, קורא לאזרחים להעביר לידי רשות עתיקות פריטים קדומים שנמצאים ברשותם. המבצע מבקש להגביר בציבור את המודעות לעתיקות ולחשיבותן, לגלות עתיקות בעלות ערך שנמצאות בידי הציבור ולהשיב אותן ל"ביתן הטבעי", ואולי אף להפיק מהן ידע היסטורי משמעותי.

לדברי קובי שרביט, מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות, "מדובר בעוגן קטן מהתקופה הרומית, אר יתכן כי שימש לעגינת ספינת דייג. עוגנים אלה מתחילים להופיע במאה ה-1' לפנה"ס, ועד למאה ה-3' לסה"נ. ככלל, אנחנו מוצאים עוגנים קדומים בים, אך במקרה הזה מדובר בעוגן קטן במיוחד, שגודלו ומשקלו נדירים בהחלט. זה לא שלא היו עוגנים קטנים בימי קדם, אלא שגילינו מעטים מהם; ניתן לשער שהסיבה לאי-גילויים של עוגנים קטנים, היא שכאשר ספינה קטנה נקלעה למצוקה בים, ניתן היה למשוך את העוגן קל המשקל בחזרה לספינה, כך שלא היה צורך לנטוש אותו במקום".

צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

כך תפעלו אם מצאתם פריט ארכיאולוגי

"מעגן יבנה-ים, אשר בו – לפי הדיווח שמסר האזרח משה - נמצא העוגן הקדום, עבר טלטלות בתקופה הרומית; בספר חשמונאים ב' נכתב, כי לאחר שנודע ליהודה המכבי שתושבי יבנה זוממים להטביע את ספינותיהם של שכניהם היהודים, הוא וצבאו פשטו על המעגנה, והעלה באש את כל הספינות שעגנו בה".

"אנחנו מודים למשה על אזרחותו הטובה", אומר שרביט. "מציאת העוגן הייחודי מספקת לנו מידע נוסף על ההתנהלות במרחב הימי בארץ ישראל בתקופה הרומית. לצערנו, הניקוי שנעשה לעוגן בחומרים מודרניים, פגע בשימורו, ואנו ברשות העתיקות מקווים כי נוכל לייצב את מצבו. הדבר מזכיר עד כמה חשוב שממצאים קדומים ידווחו לרשות העתיקות עם מציאתם. אחת ההנחיות החשובות ביותר במקרה של מציאת ממצא בים, היא להשאיר את הממצא באתרו, לקחת מיקום GPS, ולדווח לנו מיד. הוצאתם של ממצאים מהמים וניתוקם מההקשר הארכיאולוגי, ללא תיעוד כנדרש, גורמת לאובדן של מידע יקר-ערך על האתר".