לידיה טיילה על החוף וזיהתה ממצא נדיר בן 3,000 שנה

פסלון בן יותר מ-3,000 שנה, המזוהה עם האלה המצרית חתחור, התגלה על ידי אזרחית בגן לאומי חוף פלמחים, ונמסר לאוצרות המדינה. היא קיבלה תעודת הוקרה מרשות העתיקות על הפגנת אזרחות טובה

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/06/23 10:41 כד בסיון התשפג

לידיה טיילה על החוף וזיהתה ממצא נדיר בן 3,000 שנה
צלמית חתחור שנמצאה בחוף פלמחים , צילום: יולי שוורץ רשות העתיקות

לידיה מרנר, בת 74 מלוד, עלתה לארץ מאזרבייג'ן עם בעלה ושתי בנותיה. מאז יציאתה לפנסיה מעבודתה כמגשרת במשרד הרווחה, נוהגים היא ובעלה לצאת לטיולים מידי שבוע בחוף פלמחים. "החוף הוא אחד המקומות האהובים עלינו בארץ", היא מספרת. "כמעט בכל שבוע אנחנו מגיעים לטיולים משפחתיים, לפעמים אף נכנסים לים, וזה מקום בעל ערך משפחתי מאוד גבוה עבורנו", היא מוסיפה.

לפני כחודש, באחד הטיולים השבועיים, בעת שהלכה על רצועת החוף, שמה לב כי משהו מבצבץ מהים. "זה היה יום סוער למדי; הגלים היו גבוהים, ומזג האוויר היה חורפי. במהלך הטיול ליד המים, שמתי לב שמן אבן מגיעה אליי. קראתי מיד לבעלי ואמרתי לו- זה לא סתם, אני ראיתי שיש פה משהו מעבר."

לידיה צילמה את הממצא, וניסתה לבדוק עם מכריה שמבינים בנושא מה זה, הם מיד אמרו לה שזה נראה כמו משהו שצריך להיבדק על ידי גורמי המקצוע. היא פנתה לדף הפייסבוק של רשות העתיקות, ודרור ציטרון ועידן הורן, מפקחים מטעם הרשות, הגיע לבחון את הפסלון המיוחד.

הצלמית בעת ניקוי

הצלמית בעת ניקוי צילום: יולי שוורץ רשות העתיקות

לאחר בדיקה, התברר כי הממצא הוא לא אחר מאשר פסלון (צלמית), המזוהה עם האלה המצרית חתחור. "אני לא מאמינה שזכיתי לכך. ברגע הראשון בעלי צחק עליי, אבל היום כל המשפחה כבר מכירה את הסיפור המדהים שקרה לי. אני שמחה מאוד שהזכות למצוא את זה נפלה דווקא בחלקי".

לדברי ד"ר אמיר גולני, מומחה לתקופת הברונזה ברשות העתיקות, "פסלונים אלה, אשר שימשו לפולחן ומזוהים בדרך כלל עם האלה המצרית חתחור, אופייניים לתרבות הכנענית בארץ ישראל – בעיקר בתקופת הברונזה המאוחרת וגם בתקופת הברזל א'. הכנענים נהגו לאמץ מנהגים פולחניים ודתיים של המצרים, אשר שלטו על אזורנו באותה התקופה. ממש בדומה לבתים היום, שמתקינים מזוזה או תולים תמונה של קדוש על הקיר, אז - נהגו להניח פסלוני פולחן במקום מרכזי בבית, למזל טוב ולהגנה מפני דברים רעים. הפסלון אמנם שחוק מאוד אך כמותו מוכרים לנו היטב. הוא נעשה מחימר אשר הוטבע אל תוך דפוס אבן, דבר המאפשר ייצור מרובה של פסלונים מסוג זה. ניתן לזהות כי מדובר באלה חתחור לפי התסרוקת שלה, המדמה קרני שור, ולפי העיניים והאוזניים הבולטות שעוצבו לה". 

לידיה מרנר מחזיקה את הפסלון

לידיה מרנר מחזיקה את הפסלון צילום: הורן רשות העתיקות

בשבוע שעבר, יצאו לראשונה רשות העתיקות ומשרד המורשת למבצע "ממצא עתיק - מחזירים בקליק" אשר קורא לאנשים אשר יש בביתם עתיקות, להחזיר אותן למקומן הטבעי - אוצרות המדינה. הרב עמיחי אליהו, שר המורשת, קרא לציבור הרחב המחזיק בביתו עתיקות כלשהן להשיב אותן לרשות העתיקות, המחזיקה אותן בתנאי שימור נאותים. "חלק מהעתיקות יוצגו לציבור בתערוכות שונות במוזיאונים", הסביר והוסיף כי מדובר במבצע חשוב ומשמעותי.