מה קרה ביישובים הדתיים? סערה סביב דבריו של מנכ"ל חברת החשמל

מספר ימים לאחר הפסקת החשמל היזומה ברחבי הארץ, מנכ"ל חברת החשמל עורר סערה כשטען כי יישובים דתיים לא נותקו מהחשמל, זאת בניגוד לדיווחים בערים החרדיות | "הוראה נחרצת לחבר לרשת החשמל לפני כניסת שבת, את כל אותם ישובים בהם מתגוררים רוב דתי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/06/23 16:46 טז בסיון התשפג

מה קרה ביישובים הדתיים? סערה סביב דבריו של מנכ"ל חברת החשמל
מאיר שפיגלר מנכ"ל חברת החשמל, צילום: יוד צילומים

מאיר שפיגלר מנכ"ל חברת החשמל התייחס היום (ב') בוועידה בה נכח להפסקת החשמל היזומה בליל שבת, במהלכה 300 אלף בתים ברחבי הארץ נותקו זמנית מרשת החשמל. שפיגלר טען כי: "ישובים בהם יש תושבים דתיים לא נותקו מרשת החשמל כדי לא לפגוע בהם בשבת, חיברנו אותם לחשמל וניתקנו ישובים אחרים".

זאת בניגוד לדיווחים מיישובים דתיים שונים, בהם זרם החשמל הופסק בשישי בערב, כך למשל ביישוב מרכז שפירא זרם החשמל הופסק למשך 4 שעות. מלבדם, גם ערים חרדיות כמו בני ברק ומודיעין עילית נותקו מהחשמל, כך על פי העיתונאי ישי כהן, שכתב: "פשוט הזיה. מודיעין עילית עיר חילונית ולא ידענו?"

הפסקת חשמל

הפסקת חשמל צילום: חן לפידות פלאש 90

"ניתוקי החשמל פוגעים בשבת שלהם"

שפיגלר הסביר את ההחלטה: "ביום שישי האחרון, בערב שבת היו אנשים דתיים שעובדים עם פלטות ומכשירים חשמליים, שברגע שהיו ניתוקי חשמל המכשירים לא חוזרים לפעול ופוגעים בשבת שלהם". לדבריו: "לכן יצאה הוראה נחרצת לחבר לרשת החשמל לפני כניסת שבת, את כל אותם ישובים בהם מתגוררים רוב דתי ולנתק מרשת החשמל מקומות אחרים בארץ".

שפיגלר: " "מדינת ישראל לא עושה מספיק"

נזכיר כי הפסקת החשמל היזומה הגיעה בליל שישי, בלב השרב הכבד שפקד את הארץ - בשל הביקוש החריג לחשמל עקב גל החום. 300 אלף בתים נותרו שעות ארוכות ללא מזגן והחשמל חזר במלואו לכל חלקי הארץ רק בסמוך לשעה 22:00 בלילה. מלבד זאת, בדרום טכנאי חברת החשמל נאבקו בכבלי מתח שנקרעו בשל שריפות,  ובבני ברק, התירו רבני העיר באופן חריג לחברת החשמל לתקן במהלך השבת קווי מתח ותקלות, זאת מכיוון ש"פיקוח נפש דוחה שבת".

לטענת שפיגלר, האשמה בכך היא חברת "נוגה" שאחראית על הפעלת תחנות הכוח, ושדרשה מחברת החשמל להפעיל תחנות כוח ללא התראה מספקת מראש, מה שמנע מהחברה להיערך בהתאם. יחד עם זאת הבהיר המנכ"ל כי "אף אחד לא עשה זאת בזדון".

שפיגלר הפנה אצבע מאשימה לממשלה ולסחבת הבירוקרטית: "מדינת ישראל לא עושה מספיק אם בכלל לבער בירוקרטיה ופישוט הסרבול. לצערי זה מוביל למקומות שאף מדינה נורמלית לא רוצה להימצא בהם. וכן הוסיף וטען שהעדר המשילות בנגב גרם גם הוא למשבר: "אין הולכה בדרום כי אנו פורסים קווים והבדואים לוקחים אותם".

תגובת חברת החשמל

מחברת החשמל נמסר: "בשים לב להיקף ההפסקות ובהינתן שרשת החשמל מזינה בה בעת את כלל האוכלוסייה, חברת החשמל פעלה ככל הניתן להגביל את משך זמן הניתוקים ככל הניתן לכלל לקוחותיה, על ידי פיזור ההפסקות באזורים שונים, תוך שהיא מביאה בחשבון במסגרת כלל השיקולים הרלוונטיים, מתן ביטוי לצרכים מיוחדים של אוכלוסיות שונות". לדבריהם: "ממש בסמוך לכניסת השבת חברת החשמל פעלה לתת מענה גם לאותם אזורים שהיו מנותקים לפרקי זמן ממושכים, המיושבים באוכלוסייה גדולה שומרת שבת, על מנת שזו תצליח להתארגן לפני כניסתה".