הגיע גם אליכם? כמעט 2 מיליון שקלים כדי להילחם בחרק הפולש

שובו של הטרמיט הפורמוסני: המשרד להגנת הסביבה ועיריית פתח תקווה מעדכנים על תחילת מעופי הכלולות של הטרמיט הפורמוסני בפתח תקווה וממזרח לעיר | הטרמיט מזיק לעץ ולמוצריו, אך אינו פוגע בבני אדם, ואינו עוקץ או מעביר מחלות

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/06/23 14:17 טז בסיון התשפג

הגיע גם אליכם? כמעט 2 מיליון שקלים כדי להילחם בחרק הפולש
הטרמיט הפורמוסני, צילום: ירון טייטלר רשות הטבע והגנים

המשרד להגנת הסביבה ועיריית פתח תקווה מעדכנים כי בימים האחרונים החל מעוף הכלולות של הטרמיט הפורמוסני, שניתן לצפות בו החל משעות הערב המוקדמות. בישראל טרמיט זה זוהה בוודאות בפתח תקווה ומזרחה כולל גבעת השלושה, כפר סירקין, נחלים, נופך, מזור ורינתיה.

הטרמיט הפורמוסני נחשב למין פולש. הוא מזיק לעץ ולמוצריו, אך אינו פוגע בבני אדם, ואינו עוקץ או מעביר מחלות. המשרד להגנת הסביבה בנה תוכנית אסטרטגית להתמודדות עם פלישת הטרמיט הפורמוסני, כאשר בשלב הראשון תקצב המשרד 1.7 מיליון שקל לאיתור ולניטור הטרמיט בעצים באמצעות מערכת חיישנים מיוחדת. בשלב הבא מתוכנן מבצע הדברה באמצעות פיתיונות מבוססי מעכבי גדילת חרקים (IGR).

הטרמיט הפורמוסני

הטרמיט הפורמוסני צילום: ד"ר גל זגרון המשרד להגנת הסביבה

שימוש בתחנות פיתיון מעכבי גדילת חרקים נחשבת לשיטה היחידה שהוכחה כיעילה לקטילת קן שלם של טרמיטי קרקע המכיל פריטים רבים. בנוסף, זוהי שיטה בטוחה סביבתית עם הרעילות הנמוכה ביותר.

על מנת להוציא לפועל פעילות הדברה שמטרתה הכחדת הטרמיט הפורמוסני בישראל, יש חשיבות רבה בזיהוי הטרמיט ואיתורו במקומות נוספים בישראל. על כן קורא המשרד להגנת הסביבה לכל מי שסבור כי ראה את הטרמיט במקומות שאינם ידועים למשרד, לדווח על הימצאותו במייל או באמצעות טופס מקוון.

למה דווקא עכשיו, ואיך תזהו את הטרמיט?

הטרמיטים יוצאים למעוף כלולות המוני החל מסוף מאי ועד יולי. המעוף מתרחש משקיעת השמש למשך כחצי שעה עד שעה. במעוף הכלולות מתוך פריטים רבים, בודדים מצליחים להיפגש, להזדווג ולבנות ביחד קן, לרוב בקרקע לחה בבסיס עץ. המכונפים כאמור אינם מזיקים לאדם לכן לא מומלץ לרסס כנגדם. בשעת מעוף הכלולות מומלץ לסגור רשתות ולכבות תאורה שמושכת אותם לתוך הבית.

הטרמיט הפורמוסני

הטרמיט הפורמוסני צילום: פרופסור תומס שוואנק

סימני זיהוי לטרמיט המכונף: אורכו כ-4 ס"מ, צבע חום בהיר, מחושים ישרים, הכנפיים שוות בארכן וארוכות בהרבה מעבר לבטן, אין היצרות (שנץ) בין החזה לבטן. הטרמיטים המכונפים אינם שורדים זמן רב באוויר הפתוח ולרוב ייטרפו תוך מספר דקות. אלו שנכנסים דרך החלון לרוב ימותו מבלי לייסד קן חדש.

הנחיות לציבור:

אם תאתרו את מקום היציאה של הטרמיטים המכונפים יש לדווח על כך למוקד העירוני 106 או לוואצאפ: 050-7707435 ולמשרד להגנת הסביבה pestcontrol@sviva.gov.il.

  1. במקרה של חשד לנזק ברהיטי עץ, משקופים ומוצרי עץ בתוך הבית, יש להזמין מדביר בעל ר מתקדם (מדביר במבנים ושטח פתוח או מדביר באיוד) בתוקף מהמשרד להגנת הסביבה.
  2. אין בסמכות הרשויות לטפל בשטח הפרטי ועל כן ההדברה בשטח הפרטי באחריות בעלי הנכסים
  3. אין לפנות מוצרים נגועים בטרמיט הפורמוסני מהבית ללא תיאום עם העירייה! אם יש מוצרים נגועים או חשודים כנגועים בטרמיט הפורמוסני יש לפנות למוקד העירוני 106 לקבלת הנחיות ותיאום פינוי.