בחירות לרבנות הראשית

פרסום ראשון בעקבות ההתפתחויות: שינויים אפשריים בתפקוד ועדת הרב אריאל

ברקע ההתכנות לדחיית הבחירות בחצי שנה, יציגו ארבעת המועמדים לתפקיד הרב הראשי את עמדתם בנוגע לדחייתה. לאחר מכן 40 הרבנים יצביעו, ובמידה ויהיה רוב לדחייה - הכינוס יבוטל | הרב איתן איזמן: "ייתכן שיהיו עוד מועמדים שירצו לגשת"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 04/06/23 11:29 טו בסיון התשפג | עודכן בתאריך 04/06/23 12:21

בעקבות ההתפתחויות: שינויים אפשריים בתפקוד ועדת הרב אריאל
הרב איזמן: "מכיר עוד מועמדים שיציגו את עצמם", צילום: חדשות כיפה

40 הרבנים המרכיבים את הוועדה בראשות הרב יעקב אריאל, לבחירת נציג הציונות הדתית למשרת הרב האשכנזי הראשי של מדינת ישראל, הגיעו הבוקר (א') לבית הארחה "רמות שפירא" שבבית מאיר. בעקבות התפתחויות האחרונות וההתכנות לדחיית הבחירות בחצי שנה, בפתח דיוני הוועדה יציגו ארבעת המועמדים לתפקיד הרב הראשי, הרב אליעזר איגרא, הרב מיכה הלוי, הרב מאיר כהנא והרב אברהם נחשון - את עמדתם בנוגע לדחיית הוועדה. לאחר מכן 40 הרבנים יצביעו, ובמידה ויהיה רוב לדחייה - הכינוס היום מבוטל. הרב זלמן מלמד פתח את כינוס הוועדה בברכת שהחיינו.

כינוס הרבנים |

כינוס הרבנים | צילום: כיפה

הרב איתן איזמן: "אם הבחירות אכן יהיו בעוד חצי שנה אז ייתכן מאוד שיהיו עוד מועמדים שירצו לגשת"

הרב איתן איזמן, אחד מחברי הוועדה ומוותיקי הרבנים בציונות הדתית, ששימש בעבר מנהל הלשכה של אברהם שפירא בתור רב ראשי, ובמגוון תפקידים חשובים נוספים, הסביר הבוקר מה דעתו על דחייה אפשרית של הוועדה: "מדובר בוועדה חשובה ביותר אבל היא יכולה לדחות את עצמה לכמה חודשים".

"אלף, אם הבחירות אכן יהיו בעוד חצי שנה אז ייתכן מאוד שיהיו עוד מועמדים שירצו לגשת. אני יודע על כמה מועמדים שכרגע לא רוצים לגשת דרך הוועדה, ויכול להיות שאם ידחה בשלושה חודשים הם ירצו לגשת גם דרך הוועדה". 

הדבר השני לדבריו: "העלו הצעת חוק לשינוי הגיל, ויש המציעים שטוענים שאם ייבחר נציג זה יפריע להם כאילו העברת החוק לשינוי הגיל. גם זה סיבה שלא צריכים לקלקל לאף אחד, אם יש אפשרות לאנשים נוספים להתמודד". 

הרב מיכה הלוי מגיע לוועדה

הרב מיכה הלוי מגיע לוועדה צילום: ללא

"הוועדה לא באה לפסול אף אחד אחר"

לשאלה האם הוועדה צריכה לצאת ללא החלטה, השיב: "זו הצעה שאני אעלה לסדר היום. אם היא תתקבל - טוב, ואם לא יהיה היום דיון". 

המון ביקורות הופנו כלפי הוועדה לא רק על התזמון, אלא גם על עצם ההרכב של הוועדה - אולי נשים? יותר רבנים ספרדים?

"אפשר להרחיב ועדות בלי סוף, וכל פעם לכיוון אחר. רצו לכנס כמה רבנים כדי לדעת מה דעתם על הנושא הזה. לכן התכנסה פה ועדת רבנים. הוועדה לא באה לפסול אף אחד אחר". 

עוד לפני תחילת הוועדה: פגישת הרב אריאל ונציגות אמונה

טרם כינוס ועדת הרבנים נפגשו הבוקר נציגות תנועת אמונה עם נשיא הועדה הרב יעקב אריאל בביתו במטרה להדגיש את חשיבות מעורבותן של נשים בכל גוף מקבל החלטות ואת חשיבות בחירת מועמד ציוני דתי שיהיה מקובל על כלל הציבור הדתי-לאומי. בפגישה השתתפו יו"ר תנועת אמונה יפעת סלע, יו"ר הועד המנהל של אמונה עו"ד דינה האן, יו"ר סניף פתח תקווה באמונה יואלה רבינוביץ ומנהלת האגף לקידום נשים באמונה גילה שוורץ.

הרב אריאל הביע הבנה עקרונית לנושא ואמר כי יש מקום לשקול את הנושא ביחס לכל פורום ובכל מקרה לגופו. בפגישה סוכם כי מזכירות ועדת הרבנים תדון בנושא ותגבש מתווה להכללתן של נשים מעתה והלאה בכל פורום קבלת החלטות.