"כללים אתיים למנהיגים": מיזם חדש למניעת פגיעות מיניות בקהילות דתיות

בשבוע הבא תושק יוזמת "ברית אמונים", במסגרתה שואפים רבנים, אנשי טיפול ודמויות מובילות מקהילות אמוניות מכל גווני הקשת הישראלית, לייסד אמנה משותפת שתסדיר את המותר והאסור למובילי מרחבים אמוניים

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/06/23 10:18 יב בסיון התשפג

"כללים אתיים למנהיגים": מיזם חדש למניעת פגיעות מיניות בקהילות דתיות
צילום: shutterstock

מיזם חדשני: אמנה משותפת תסדיר כללי התנהגות אתיים למנהיגים בקהילות אמוניות, כאשר המטרה היא הקמת מנגנון מוסכם וברור שיגביר את המוגנות של חברי קהילות אמוניות מפני פגיעות, אשר יאומץ באופן רחב. 

בבוקר יום שני הקרוב ייערך במכון הרטמן בירושלים כנס משותף שטרם נראה כמוהו בקהילות אמוניות בארץ: רבנים ורבניות, אנשי טיפול, אקטיביסטים, אנשי אקדמיה, מובילי דעת קהל מכל גווני הקשת הישראלית ונציגי עמותות יתכנסו כדי לשרטט יסודות לכינון אמנה שתסדיר את יחסי הכוחות במרחבים קהילתיים אמוניים וזיהוי וליווי פגיעות בקהילה. זאת, במסגרת השקת מיזם "ברית אמונים".

לייצר מנגנון מוגנות השואף לצמצם את המרחב הפוטנציאלי לחציית גבולות ולפגיעה

יוזמי "ברית אמונים" - מכון הרטמן, 'רבנות ישראלית', מרכז גלויה, קרן האני וקרן אביב -מסבירים כי המיזם נועד לשמור על הגנה וביטחון החברות והחברים במרחבים קהילתיים אמונים, לשרטט את הגבולות הברורים ביחסי הכוחות בקהילה ולייצר מנגנון מוגנות השואף לצמצם את המרחב הפוטנציאלי לחציית גבולות ולפגיעה. מטרות אלה, מקווים יוזמי המיזם, יושגו באמצעות הגדרת כללי התנהגות אחידים, ברורים ובעלי מענה רחב וכולל למגוון סיטואציות בהן המתח בין בעל הסמכות לבין חבר.ת הקהילה מגיע לכדי נקודת פגיעה פוטנציאלית.

בנוסף לדברים שיישאו בכנס דמויות בכירות מהקהילות השונות, נציגי העמותות ואנשי טיפול המנוסים בעבודה עם פגיעות בקהילה, ייחשפו הנוכחים גם לעדויות של נפגעים ונפגעות, וישתתפו במעגלי שיח על דרכי התמודדות, הכלים הקיימים להתמודדות עם מצבים שעלולים להוביל לפגיעות ופגיעות שכבר אירעו, והכלים הרבים שעדיין חסרים.

"קהילת אמונה היא מרחב אנושי פגיע"

מייסדי יוזמת ברית אמונים מקווים להגיע לכמה שיותר מרחבים קהילתיים אמוניים בהם תקבל על עצמה הקהילה את האמנה, מינוי נאמני מוגנות ויישום בימי שגרה וחלילה בזמני משבר. 

מייסדת-שותפה למיזם, הרבנית שרה סגל-כץ, אומרת: "היוזמה שואפת להעלות מודעות לסכנת הניצול במרחבים קהילתיים אמוניים ומציעה לקהילות לאמץ יחד אמנת מוגנות. מדובר בחובה מוסרית ובנקודת מפנה באחריותן של קהילות אמוניות לפגיעות ולנפגעות ונפגעים". 

מנהל-שותף למיזם ברית אמונים, הפסיכולוג והאקטיביסט צביקי פליישמן, אומר: "קהילת אמונה היא מרחב אנושי פגיע, בו אנשים מפתחים קשרי אמון. תחושת היכרות וקירבה עשויה בהחלט להיות מנוצלת לרעה ואחריותה של כל קהילה היא להיות מרחב מודע ובטוח, ובמקרה של פגיעה להתייצב לצד הנפגעות והנפגעים באופן חד משמעי ולהיות מרחב משותף של זיהוי ליווי והכרה".