נגזר דינו של המיסטיקן שהורשע בעבירות מס של מיליונים

36 חודשי מאסר נגזרו על נתנאל אור כהן, המיסטיקן שהורשע בעבירות מס. כהן השמיט במשך שנים הכנסות בגובה של כ-9.4 מיליון שקלים ואף העלים מע"מ של שני מיליון שקלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/05/23 16:50 י בסיון התשפג

נגזר דינו של המיסטיקן שהורשע בעבירות מס של מיליונים
העלים מס של מיליוני שקלים, אילוסטרציה, צילום: Nati Shohat/Flash90

בית משפט השלום בת"א גזר 36 חודשי מאסר, קנס בגובה 80,000 שקלים ומאסר על תנאי על נתנאל אור כהן, המסטיקן שהורשע בעבירות מס לאחר שבמשך שנים השמיט הכנסות בגובה של כ-9.4 מיליון שקלים והשמיט מע"מ בגובה כ-2 מיליון שקלים. 

כהן עוסק במתן ייעוץ ומכירת אביזרים הקשורים לעולם המיסטיקה, כמומחה לענייני הקבלה. במקביל לעיסוק זה, שידר במשך שנים ארוכות תוכנית רדיו יומית בנושאים אלה. מכתב האישום שהוגש על ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה עולה, כי בין השנים 2015-2008 כהן השמיט כ-9.4 מיליון שקלים מהכנסותיו, שנאמדו בסכום של כ-28 מיליון שקלים, וכן השמיט תשלום מע"מ בגובה של כ-2 מיליון שקלים. במסגרת ניהול ההליך הודה כהן כי הסכום אכן לא דווח, אך טען כי הוא לא זה שפעל להקטין את הכנסותיו, וכי העביר למנהל החשבונות שלו את כלל המסמכים הרלוונטיים.

העבירות בוצעו מתוך בצע כסף והתאפיינו בתכנון מוקדם 

בטיעונים לעונש עמדה עו"ד עינב אוראל כהן, מפרקליטות מיסוי וכלכלה, על העובדות שבגינן הורשע כהן, תוך הדגשת התקופה הממושכת שבה בוצעו העבירות וכן היקף השמטת ההכנסות ותשלום המע"מ. עוד הדגישה הפרקליטות את הקביעות שעולות מהכרעת הדין לפיהן העבירות בוצעו מתוך בצע כסף, התאפיינו בתכנון מוקדם, בתחכום ובשיטתיות. בנוסף, הודגשה העובדה כי מעשיו פגעו בקופה הציבורית, אשר בין היתר תומכת במיעוטי יכולת וכי כהן הוא העבריין העיקרי בתיק שניהל ביד רמה את העסק שלו וניצל את אלה שעבדו עבורו על מנת להגיש דיווחים כוזבים. מאידך גיסא, כהן נשא דברים, הביא מספר רב של עדי אופי וכן פרס בפני בית המשפט את הליכי פשיטת הרגל המתנהלים כנגדו.

חשיבות רבה של ממד ההרתעה

במסגרת גזר הדין קבע כבוד השופט הבכיר שאול אבינו כי: "כפי שנקבע לא אחת, עבירות המס הן עבירות חמורות, שביצוען פוגע בערכים החברתיים של ההגנה על הקופה הציבורית שבאוצר מדינה, ההגנה על שוויון הנשיאה בנטל המס וההגנה על מהימנות הדיווחים לרשויות הנס. יוטעם, כי עבירות המס אינן עבירות רגולטוריות גרידא, שכן משמעותן המעשית היא גזל כספי ציבור – כך בעבירות הפקודה וכך בוודאי בעבירות לפי חוק המע"מ, שבהן המבצע משלשל לכיסו הפרטי כספים אותם גבה מלקוחותיו בעבור הקופה הציבורית. זאת ועוד: עבירות המס הן, ככלל, עבירות קלות לביצוע אך קשות לגילוי ולחשיפה – והמקרה שלפנינו, בו ביצע הנאשם את העבירות במשך שנים ארוכות מבלי שהעבירות נחשפו, יוכיח – ומכאן החשיבות הרבה של ממד ההרתעה בענישתן". 

כהן הורשע בקיום והכנת רשומות כוזבות, השמטת הכנסות מדו"ח, מרמה עורמה ותחבולה לפי פקודת מס הכנסה, וכן במסירת ידיעת כוזבת לפי חוק מע"מ, ונגזרו עליו 36 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי למשך 9 חודשים וקנס בגובה 80,000 שקלים.