שבועות תשפ"ג "מי שהכי קל לו להישאר ער כל ליל שבועות זה הרב"

הרב אבינדב אבוקרט, רב קהילת "אבני החושן" בגבעת שמואל, מספר איך הוא מתכונן לקראת תיקון ליל השבועות, טוען כי תפקידו כמעביר השיעורים מקל עליו להישאר ער וחושף מהו האתגר האמיתי של הרב בלילה הזה

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 24/05/23 20:13 ד בסיון התשפג

"מי שהכי קל לו להישאר ער כל ליל שבועות זה הרב"
צילום: יעקב אפללו

ליל שבועות הוא אחד הלילות העמוסים בשנה של מעבירי השיעורים שמתרוצצים בין בתי הכנסיות ומחזיקים מעמד עד נץ החמה. זהותם של המעבירים משתנה ממקום למקום והוא נע מרבנים ורבניות עד לאנשי תקשורת ואישי ציבור, מה שמאפשר לקהל לבחור לאיזה שיעור ולאיזה מעביר הוא מעוניינים להגיע ולהקשיב.

הרב אבינדב אבוקרט, רב קהילת "אבני החושן" בגבעת שמואל, מספר בשיחה לחדשות כיפה איך הוא מתכונן לקראת תיקון ליל שבועות, טוען כי תפקידו כמעביר השיעורים מקל עליו להישאר ער כל הלילה וחושף מהו האתגר האמיתי של הרב בלילה הזה.

"בגבעת שמואל יש אופרציה שלמה לקראת החג"

"הפניות מגיעות אליי מיד אחרי יום העצמאות", מספר הרב אבוקרט, "מאז אני מתחיל לבנות הלו"ז של השיעורים עד שבוע לפני חג השבועות. יש בתי כנסיות שבכל שנה אני מעביר בהם שיעורים באופן קבוע וזה כבר נהיה מסורת. יש גם קהילות שמזמינות אותי ואם יש משבצת פנויה בלו"ז, אני מגיע גם אליהם.  בבית כנסת שלי, אני מעביר בשעה שתיים בלילה".

ראש עיריית גבעת שמואל הודיע שיצטרף לשביתת הרשויות

גבעת שמואל צילום: Photo by Yossi Aloni/Flash90

הרב מתאר איך בגבעת שמואל מתארגנים לשיעורים הרבים המתקיימים בתחומה. "בגבעת שמואל יש מודעות מאוד גדולה. יש המון שיעורים בהרבה בתי כנסיות ברחבי העיר. הגבאים עובדים יחד עם המועצה הדתית שמפרסמת מודעה גדולה של כל השיעורים בכל בתי הכנסיות. הגבאים שולחים בקבוצות וואטסאפ של הקהילה את הלו"ז המלא, מדפיסים את דפי המקורות, ומתארגנים בהתאם. בגבעת שמואל יש אופרציה שלמה לקראת החג". 

 אילוסטרציה.למצולמות אין קשר לכתבה

אילוסטרציה.למצולמות אין קשר לכתבה צילום: ללא קרדיט

לדבריו, יש שלוש אופציות להעברת שיעורים: שיעורים משנים קודמות, שיעורים שהוא מעבה אותם ושיעורים מאפס. "בכל שנה יש נקודה בה אני מתמקד. בשנה שעברה זו הייתה שנת השמיטה, והשנה אתעסק בהגותם של גדולי ישראל שנפטרו במאה הקודמת, כמו של הרב סולובייצ'יק שנפטר לפני 30 שנה, של הרב עוזיאל שנפטר לפני 70 שנה ועוד".

"להישאר ער זה החלק הכי קל"

כשאני מתפלא מהלו"ז העמוס של הרב, הוא מרגיע ואומר שלרבנים יש יתרון גדול על פני הלומדים. "יש פה אשליה. זה אמנם קשה ללמד אבל מי שהכי קל לו להישאר ער כל הלילה זה הרב. לפעמים יש חלק בשיעור שפחות תופס את הלומד ואז הוא מתחיל לנקר. להיות זה שמעביר שיעורים זו הדרך הכי טובה להישאר ער. אתה הולך ממקום למקום במהירות כי אתה צריך להספיק ליעד הבא".

יהודים בשבועות בכותל

יהודים בתפילת של חג השבועות בכותל צילום: Sliman Khader/Flash 90

הרב ציין כי האתגר האמיתי של מעביר השיעורים הוא להלהיב ולעורר את הקהל. "המטרה היא להחזיק אנשים ערים, שתהיה להם נקודה של התעוררות ושל התרגשות, זה הקושי האמיתי. אתה צריך לא להיות שחוק ומשעמם. לא פשוט לעמוד בשתיים בלילה מול אנשים ולגרום להם להתלהב".