הרבנית פיוטרקובסקי עומדת מאחורי הקריאה למרד נשים: "התכוונתי ועוד איך"

לאחר שהתבטאה באופן חריג נגד סרבנות גט ואלימות כלפי נשים, הרבנית פיוטרקובסקי מסבירה כי למרות התגובות הקשות נגדה, היא עומדת מאחוריה דבריה: "שכל אישה תאמר לבעלה - 'אני לא מסוגלת ליהנות איתך כשאחיותיי סובלות בציפייתן לגט המיוחל. בוא נעשה מעשה באמצעות הימנעות ממעשה שגורם לנו הנאה, עד שכל אישה בישראל תוכל ליהנות את אותה הנאה'"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 19/05/23 11:53 כח באייר התשפג

הרבנית פיוטרקובסקי עומדת מאחורי הקריאה למרד נשים: "התכוונתי ועוד איך"
הרבנית מלכה פיוטרקובסקי, צילום: Oren Nahshon / FLASH90

לפני כשבועיים סיפקה הרבנית מלכה פיוטרקובסקי התבטאות שעוררה עליה תגובות רבות, חלקן קשות ופוגעניות. פיוטרקובסקי השיבה לשאלה שעסקה באלימות כלפי נשים ומקרי הרצח הרבים שהחברה הישראלית סובלת מהם בשנים האחרונים, ובפרט בחודשים האחרונים. "אני חושבת שרק מרד נשים כולל, לטובת אחיותינו, כל אחת במצוקה שלה, מרד נשי, למשל - לא ללכת לטבול במקווה. לא ללכת לטבול במקווה, עד שאין פה מסורבת גט אחת", אמרה באותו ראיון ב"כאן רשת ב'. אתמול (ו') הגיע ההסבר של הרבנית לדברים הקשים. 

"זה עשרות אלפי נשים"

פיוטרקובסקי הקדימה וסיפרה על השינוי החיובי שנעשה בשנים האחרונות בבתי הדין הרבניים, ולאחר מכן אמרה בביקורת: "זה שיש פה אישה אחת במדינה הזאת שנאלצת לחכות לה גט שלה על פני שנים, וזה לא רק אישה אחת, זה עשרות אלפי, ואני יודעת שמיד יקפצו עלי מבתי הדין ויגידו 'מה פתאום בסטטיסטיקות שלנו יש הרבה' - חברות וחברים, אף אישה לא אמורה לחכות לגט שלה שנים. ותאמינו לי שאני מכירה את הסוגיה ההלכתית".

בהמשך הסבירה למה קראה, כך לדבריה, "לסוג של שביתת מקווה", ולמה התכוונה: "זה מצב שלא היה צריך להיות אנחנו מחונכים לערבות הדדית. לא המצאתי את זה, אני יודעת שהיו המון אנשים שאמרו לי, 'זאת היתה פליטת פה, נכון? את לא באמת התכוונת'". הרבנית פיוטרקובסקי הבהירה נחרצות: "התכוונתי ועוד איך, ואסביר על מה התבססתי".

"אתה לא תמשיך לחגוג עם אשתך"

כאן עברה הרבנית והסבירה שהתבססה על דבריו של ריק לקיש, אחד מגדולי חכמי ארץ ישראל: "הוא אומר לנו שלפעמים ביטולה של תורה - זהו ייסודה. מה הכוונה? במצבים מסוימים צריך לבטל על הלכות מסוימות באופן זמני כדי לקיים באמת את התורה. בעניין שלנו: אותו ריש לקיש עצמו אומר לנו בצורה הכי ברורה בעולם במסכת תענית, 'אסור לאדם לשמש מטתו בשני רעבון'. ברגע שיש שנות בצורת ריש לקיש אומר אתה לא תמשיך לחגוג עם אשתך. בתלמוד הירושלמי זה מופיע בצורה הרבה יותר חדה 'בשעה שאת רואה חיסרון בא לעולם, עשה אשתך גלמודה'. לא מלכה עם המציאה. אני לא המצאתי שבשביל לעורר לפעמים תחושות של ערבות הדדית צריך לעשות משהו קיצוני".

פיוטרקובסקי השיבה גם לטענות שנשמעו מצד פמיניסטיות: "לא ביקשתי שאישה תקום על בעלה, לא רציתי לעשות מרד, רציתי לעשות רק דבר אחד פשוט. שכל אישה תיגש לבעלה ותאמר לו - 'אני מאד ניהנת להיות איתך, אוהבת אותך, האמת? לא רק לך יש צרכים מיניים, גם לי. אבל אני לא מסוגלת ליהנות איתך כשאחיותיי סובלות בציפייתן לגט המיוחל. בוא שנינו נעשה מעשה באמצעות הימנעות ממעשה שגורם לנו כל כך הרבה הנאה, עד שכל אישה בישראל תוכל ליהנות את אותה הנאה". 

עוד היא הסבירה: "אני ביקשתי בקריאה שלי לגייס את ציבור הגברים, מהסיבה הפשוטה, במהלך כל השנים האלה יש לא מעט נשים מדהימות שניסו לכתוב כל הסכם שהוא כדי למזער את המצבים הקשים האלה של עיכוב גט. אל תדאגו, עד היום לא קיבלו אף אחד מההסכמים האלה. תמיד היה מה לומר לנו שזה לא באמת מספיק טוב".