המנורה והתעלומה שריגשה את אמיר אוחנה: "מדובר בגילוי משמעותי"

שלושים שנה לאחר יציקת תבנית המנורה בכניסה לכנסת הזהה למנורה בשער טיטוס, ובעקבות ביקורו המדיני של יו"ר הכנסת באיטליה התגלה מקורה של היצירה בעזרת מכתב מארכיון הכנסת

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/05/23 11:22 יט באייר התשפג

המנורה והתעלומה שריגשה את אמיר אוחנה: "מדובר בגילוי משמעותי"
תבליט המנורה בכנסת, צילום: Salvatore Arnone

מדי יום עוברים חברי הכנסת, דרך שער הדס המכונה "כניסת הח"כים" הצמודה לחניון המשכן. בחניון נמצא תבליט מנורת המקדש הזהה לתבליט בשער טיטוס בליבה של רומא. במשך שנים תלוי תבליט הברונזה בכניסת חברי הכנסת ולאף אחד לא היה מושג מה מקורו.

לקראת ביקורו המדיני של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ברומא בהזמנת נשיא הסנאט, איגנציו לה רוסה, בו ציינו לראשונה שני בתי הפרלמנט האיטלקיים את עצמאותה של ישראל וכן 75 שנה להקמת הסנאט (הבית העליון של הפרלמנט)  - החליטה הכנסת לנסות ולפתור את מה שזכה לכינוי "התעלומה האיטלקית" במשכן.

"המכתב היה קצה החוט"

"מבדיקת מסמכים בגנזך ארכיון הכנסת התגלה מכתב שנשלח אל הכנסת בתחילת שנות התשעים", סיפר בהתרגשות ד"ר משה פוקסמן מנהל מוזיאון הכנסת. המכתב שהיה קצה החוט לפתרון התעלומה נשלח משגרירות ישראל בשבדיה אל לשכת יו"ר הכנסת ובו מובאת בקשת הקהילה היהודית המקומית לסייע בהגשמת צוואתו של ד"ר ליאון ירדן ,חוקר יהודי שבדי שהקדיש את חייו לחקר תולדות מנורת המקדש והלך לעולמו בשנת 1987. בצוואה שהותיר אחריו ביקש ד"ר ירדן כי ימצא המימון לצקת שתי יציקות ברונזה מתבנית הגבס שברשותו, וזאת על מנת שתוצג במשכן הכנסת בירושלים ובמוזיאון היהודי בשטוקהולם.

צוות מוזיאון הכנסת שערך בדיקה מדוקדקת של המנורה הצליח לזהות חותמת ייחודית על היציקה ולאחר מאמצים התברר כי היא שייכת לאחד מבתי היציקה הוותיקים בשבדיה בית היציקה "הרמן ברגמן" ובמימונו של רוברט וייל, אחד מנדבני הקהילה היהודית בשבדיה, שבשיחה עם מוזיאון הכנסת אישר שאכן בשנת 1993 הוכנה היצירה.

אוחנה בשער טיטוס

אוחנה בשער טיטוס צילום: Salvatore Arnone

"מדובר בגילוי משמעותי"

לאחר נחיתת יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה למפגש עם נשיא איטליה, סרג'יו מטארלה, ראש הממשלה, ג'ורג'יה מלוני, וסדרת פגישות עם צמרת הממשל האיטלקי- הגיעה משלחת הכנסת אל שער טיטוס, ושם נחשף הסיפור לראשונה: "מדובר בגילוי משמעותי של יצירת האומנות המסמלת אירוע מכונן בתולדות העם היהודי וחיבורו למשכן", אמר יו"ר הכנסת אוחנה, "אני ניצב כאן בגאווה כיושב ראש הכנסת ומציין 75 שנות עצמאות למדינת ישראל ותקומת העם היהודי בשיאם של אירועי 75 שנה לדמוקרטיה של הרפובליקה האיטלקית שנחשבת כיום לאחת מידידותיה הטובות של ישראל".