בלעדי אל תקברו את אביו של סרבן הגט: הוראה חריגה לחברא קדישא

אביו של סרבן גט מארצות הברית מעוניין להיקבר בארץ - המשרד לשירותי דת פרסם הנחיה מיוחדת: "לא לשתף פעולה בכל דרך שהיא בקשר להבאת גופתו לארץ כל עוד בנו לא נתן גט פיטורין לאשתו" | ההנחיה של מועצת הרבנות הראשית שהביאה להחלטה הדרמטית

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 07/05/23 18:17 טז באייר התשפג | עודכן בתאריך 07/05/23 20:21

אל תקברו את אביו של סרבן הגט: הוראה חריגה לחברא קדישא
בית עלמין. ארכיון, צילום: פלאש 90. דוד כהן

מקרה חריג: מנכ"ל משרד הדתות, יהודה אבידן, פרסם היום (א') מכתב יוצא דופן ובו הוא מורה לחברא קדישא ולמועצות הדתיות ברחבי הארץ שלא לקחת חלק בהבאת גופתו לארץ של תושב ארצות הברית שבנו מוגדר כסרבן גט.

"במקום של עיגון קשה יש מקום למנוע את הקבורה של בן משפחתו של סרבן גט"

"הנדון: יישום החלטת מועצת הרבנות הראשית לישראל בעניין מניעת מתן שירותי קבורה", נכתב בראש המכתב. לפי המכתב, מועצת הרבנות פסקה כי במקרה של "עיגון קשה" יש למנוע קבורה של קרובי משפחתו של הסרבן: "מועצת הרבנות הראשית לישראל, בישיבתה מיום ג' אלול תשפ"ב, 30.8.22, קיבלה החלטה לפיה 'על פי ההלכה במקום של עיגון קשה יש מקום למנוע את הקבורה של בן משפחתו של סרבן גט'".

מועצת הרבנות הראשית.

מועצת הרבנות הראשית. ארכיון | צילום: דוברות הרבנות הראשית לישראל

"מועצת הרבנות הראשית לישראל ציינה בהחלטתה כי עיכוב קבורה כאמור יתבצע רק לאחר שהתקבלה החלטה על כך בפסק דין או לפי חוות דעת הלכתית שניתנה על ידי בית דין רבני בישראל או פסק דין שניתן על ידי בית דין חשוב בחוץ לארץ המוכר על ידי הרבנות הראשית לישראל, שהחלטותיו מוכרות על ידי הרבנות הראשית לישראל לעניין גיטין".

הפסק הדרמטי: "לא לשתף פעולה"

"לאור החלטת מועצת הרבנות הראשית לישראל הנ"ל, ולאור האמור בפסק הדין של בית דין צדק ועד הרבנים דקליפורניא [...] - ניתנת בזאת הנחיה לכל חברות הקדישא ולכל המועצות הדתיות לא לשתף פעולה בכל דרך שהיא בקשר להבאת גופתו לארץ של אביו של סרבן הגט, ו/או לקבורתו ו/או טיפול בכל עניין הקשור לקבורתו. וזאת כל עוד בנו לא נתן גט פיטורין לאשתו", נכתב בסיום.