"חשמל כשר": הממשלה אישרה את התכנית לאגירת חשמל

את התכנית לאגירת החשמל מקדם שר האנרגיה ישראל כ"ץ. מדובר בפיילוט ראשוני שיתחיל בבני ברק לצד קידום מתקני אגירת חשמל גדולים יותר בצפון הארץ בעתיד | חברת החשמל תמכור לשוק הפרטי את המתקן אותו תקים תוך שלוש שנים

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/05/23 14:39 טז באייר התשפג

"חשמל כשר": הממשלה אישרה את התכנית לאגירת חשמל
תחנת חשמל אורות רבין | , צילום: Gili Yaari/Flash90

במהלך ישיבת הממשלה השבועית שהתקיימה היום (א'), אישרו השרים את השלב הראשון בתוכנית הלאומית לאגירת אנרגיה במרחב האורבני שמוביל שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ"ץ, כחלק מההסכמים הקואליציוניים.

אחד האמצעים שיאפשרו את הרחבת ייצור החשמל באנרגיות המתחדשות בישראל

התוכנית, שהינה חלק ממדיניות אגירה לאומית רחבה שמקדם השר בימים אלו, תאיץ את הקמת מתקני ייצור חשמל ואגירת אנרגיה בערים, ותחברם לרשת החלוקה הציבורית באזורים אורבנים צפופים - לטובת כלל הציבור בישראל. מדובר בפיילוט ראשוני שיתחיל בבני ברק לצד קידום מתקני אגירת חשמל גדולים יותר בצפון הארץ בעתיד. הדבר יסייע בייצור חשמל באמצעות אנרגיה נקייה - ויאפשר לספק "חשמל כשר".

במסגרת התכנית הוסבר כי בשנים האחרונות גדל משמעותית הצורך באגירת אנרגיה במשק החשמל, השאיפה להפחתת פליטות גזי החממה על ידי מעבר לאנרגיות מתחדשות, שלרוב אינן זמינות לאורך כל שעות היממה ואינן יציבות, והרצון לעבור לתחבורה מבוססת חשמל, יחד עם ביקוש ל"חשמל כשר" מחזקים את הצורך בהרחבת השימוש באגירת אנרגיה וקידומה. אגירת אנרגיה חשמלית תהיה אחד האמצעים שיאפשרו את הרחבת ייצור החשמל באנרגיות המתחדשות בישראל.

לצד זאת, בישראל ישנן אוכלוסיות המעוניינות לצרוך "חשמל כשר", שלא יוצר בשבת. כיום חלק מאוכלוסיות אלה, דוגמת ריכוזים חרדיים בבני ברק ובירושלים, מספקות לעצמן חשמל באמצעות גנרטורים מזהמים, יקרים ואשר המהווים סכנה בטיחותית גדולה למשתמשים בהם. לאור ההתפתחות הטכנולוגית של מתקני אגירה והוזלת עלותם, קיימת הזדמנות למתן פתרון חליפי מתאים שיספק את צרכיה המיוחדים של אוכלוסייה זו, מה גם שפתרון זה בטיחותי ונקי יותר.

סגן השר אורי מקלב בפתח ישיבת הממשלה:

החלטת הממשלה תאפשר לחברת חשמל להקים מתקן פיילוט ל"חשמל כשר", מה שיאפשר לשוק ולרגולטורים לבחון בפועל את הישימות הטכנולוגית והמנגנון הנדרש ברשת החלוקה לטובת הפעלת "חשמל כשר".

על מנת להבטיח שמירה על התחרות במשק, חברת החשמל תמכור לשוק הפרטי את המתקן אותו תקים במסגרת הפיילוט תוך שלוש שנים. ככלל, מתקן הפיילוט יהווה שיעור קטן מהיקף האגירה הצפויה בישראל שכן בשנים הקרובות צפויים לקום מתקני אגירה בהספק של מאות מגה-וואט, שיבוצעו על ידי המגזר הפרטי. 

על פי ההחלטה, שהינה על דעת כל הגורמים המקצועיים, רשות החשמל תגבש את האסדרה הרוחבית ל"חשמל כשר" ולפיילוט של חברת החשמל, כך שלא תהיה עלייה בתעריף החשמל כתוצאה ממהלכים אלה