בעקבות לחץ מצד מקורבי המלך עבדאללה: שוחרר חבר הפרלמנט הירדני שהבריח נשק

עימאד אל-עדוואן, נעצר לפני כשבועיים במעבר אלנבי לאחר שניסה להבריח זהב ואמצעי לחימה לישראל. הבוקר, עם סיום חקירתו הועבר אל-עדוואן לרשויות הירדניות לטובת המשך חקירה ומיצוי הדין

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/05/23 09:46 טז באייר התשפג

בעקבות לחץ מצד מקורבי המלך עבדאללה: שוחרר חבר הפרלמנט הירדני שהבריח נשק
המלך עבדאללה | , צילום: shutterstock

חבר הפרלמנט הירדני עימאד אל-עדוואן, נעצר לפני כשבועיים במעבר אלנבי בשעה שניסה להבריח זהב ואמצעי לחימה לשטחי ישראל. הבוקר (א') נודע כי בעקבות לחצים רבים ולאחר דיונים בנושא, מדינת ישראל תשחררו היום או מחר. בישראל ביקשו להבהיר שחבר הפרלמנט צריך להישפט בארצו ולקבל עונש על מעשיו החמורים, שהם בגדר עבירה ביטחונית והעמידו במבוכה את היחסים שבין שתי המדינות.

בחקירתו עלה: אל-עדוואן ביצע 12 הברחות בעבר

חבר הפרלמנט הירדני מחזיק בדרכון דיפלומטי, והוא נעצר לאחר שעלה חשד כי הוא מעורב בהברחה במעבר אלנבי. בחיפוש שנערך ברכבו אותרו שלושה תיקים גדולים ובהם 12 רובים ו-194 אקדחים. בהמשך, נעצרו מספר פלשתינים מיהודה ושומרון החשודים במעורבות בהברחות יחד עם עמאד.

בחקירה נחשף כי מאז פברואר 2022 ביצע עמאד 12 הברחות של סחורות שונות אל תחומי מדינת ישראל, תוך שהוא מנצל את דרכונו הדיפלומטי. עמאד הבריח בעלי חיים - ציפורים ויונים, וכן סיגריות אלקטרוניות וזהב. עוד עלה בחקירתו כי מתחילת 2023 הבריח עמאד במספר הזדמנויות אמצעי לחימה מירדן לתחומי מדינת ישראל. הוא ביצע את ההברחות בשל בצע כסף וקיבל עבורן סכומי כסף גדולים. 

במקביל לחקירתו בישראל, נעצרו על ידי כוחות הביטחון בירדן, מספר גורמים בירדן אשר היו קשורים להברחות שביצע עמאד. בסיום חקירתו הועבר הבוקר עמאד לרשויות הירדניות לטובת המשך חקירה ומיצוי הדין.

"ההחלטה לשחררו - טעות אסטרטגית ומוסרית"

משב"כ נמסר הבוקר: "זרועות הביטחון וגופי האכיפה הישראלים ימשיכו לפעול לסיכול הברחות מעין אלה".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביקר את שיחרורו הצפוי של הירדני: "ההחלטה לשחרר את המחבל שניסה להביא לכאן מאות כלי נשק שישמשו לפיגועים ולמעשי פשע בלב מדינת ישראל היא טעות אסטרטגית ומוסרית. גם נושא זה היה ראוי להביא לקבינט".

אל-עדוואן הוא הוא עורך דין בעל תואר שני במשפט בינלאומי, נוסף לכך הוא חבר בוועדת פלשתין בפרלמנט הירדני ונחשב בירדן לאחד ממבקריו של ראש הממשלה, בישר חסאונה.

בישראל הטילו צו איסור פרסום על פרטי הפרשה, ולא נמסר מידע רשמי הנוגע אליה. ממשרד החוץ הירדני נמסר לאחר הפרסומים: "אנו עוקבים עם כל הגופים הנוגעים בדבר אחרי הסוגייה של חבר הפרלמנט עימאד אל-עדוואן שנעצר על ידי השלטונות הישראליים באשמת הברחת כמות של נשק וזהב". בתגובה לאירוע, אחד מחברי הפרלמנט הירדני, ח'ליל עטיה, קרא לרשויות השלטון לשחרר אותו באופן מיידי. אל עדוואן נחשב לתומך נלהב של הפלשתינים. הוא עוין את מדינת ישראל, והביע בעבר תמיכה בארגוני טרור כמו חמאס.