תתאפשר כניסה למקטע שבקיבוץ: משרד המשפטים חשף את הסדר נחל האסי

משרד המשפטים פרסם הסדר חדש בנוגע לנחל האסי: שטח החוף הירוק יוכפל וישופץ ומבקרים יורשו להיכנס לנחל שבתחומי קיבוץ ניר דוד. יחד עם זאת- מספר המבקרים במקום יוגבל

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/05/23 09:17 י באייר התשפג

תתאפשר כניסה למקטע שבקיבוץ: משרד המשפטים חשף את הסדר נחל האסי
צילום: Menachem Lederman/Flash90

בהתאם להוראת בית המשפט שהטיל על המדינה לגבש הסדר כולל ביחס לגישה לנחל האסי, הוקם צוות בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט אזרחי), גב' כרמית יוליס. הצוות פרסם היום (ב') הסדר קבע להסדרת גישת הציבור לנחל האסי. ההסדר המוצע נועד להבטיח את קיומה של זכות הגישה של הציבור אל הנחל תוך שמירה על שגרת חיים נאותה לתושבי קיבוץ ניר דוד.

על פי ההחלטה: כמות הרוחצים בנחל תוגבל, מקטע החוף הירוק יכפיל את גודלו עוד לפני עונת הרחצה הבאה, שער חדש יוקם כדי שהציבור יוכל לרחוץ בנחל שבתוך הקיבוץ- ועד אז, הגישה לציבור תהיה חופשית. בעקבות ההסדר, בשטח יוכלו להיות בסך הכל קרוב ל-600 איש, כשהחוף הירוק משתרע על כ-5 דונם בלבד. 

עיקרי ההסדר להסדרת גישת הציבור לנחל האסי

 יורחב מקטע הנחל בחוף הירוק

יבוצעו עבודות שדרוג שיביאו להרחבת החוף הירוק, כך שישתרע גם על הגדה הדרומית של הנחל, באופן שיאפשר הגדלת כמות האנשים שיכולה להיכנס אליו. כך שטחו של החוף יוגדל פי 2 מגודלו הנוכחי, כמו כן, יוקם גשר המחבר בין הגדות, תוסר הצמחייה שבצד המערבי של הגדה הדרומית, תוקם הצללה בגדה הדרומית ויוצבו מתקני שירותים ופחים.

במסגרת מימון עבודות הפיתוח, ניתן יהיה לבחון גם הקצאת סכומים עבור תפעול שוטף שמטרתם לכסות את העלויות הכרוכות בניהול החניה המצויה של שטחי המשבצת של הקיבוץ. לאחר עבודות הפיתוח האמורות, אשר יבוצעו לאחר עונת הרחצה 2023 ולפני עונת הרחצה 2024, ניתן יהיה לקלוט בחוף עד 520 איש בכל רגע נתון. ההסדר קובע כי החוף יהיה פתוח בימים א-ו בין השעות 17:00-9:00. החוף יהיה סגור בשבתות, חגים (לא כולל חול המועד) יום הזיכרון לחללי צהל, ויום הזיכרון לשואה ולגבורה.

האסי

האסי צילום: Nati Shohat/Flash 90.

גישה לנחל וגדותיו שבתוך שטחי המגורים של קיבוץ ניר דוד

תותר גישה לציבור אל הנחל וגדותיו  שבתוך הקיבוץ, וזאת דרך הגדה הדרומית של הנחל, לרבות גישה למי הנחל, למעט באזורים אשר קיימת סכנה בטיחותית בהם. מתן הגישה בדרך זו יאפשר המשך שגרת חיים תקינה של תושבי הקיבוץ. הכניסה תתאפשר דרך שער שיוקם בגבולה המזרחי של הגדה הדרומית שתפותח בחוף הירוק.

אולם, עד להקמת הגשר המאפשר את המעבר לגדה הדרומית, הכניסה תיערך באופן זמני בכל דרך אחרת. נוסף לכך, בשטח זה של הנחל מספר המבקרים בו זמנית במקום לא יעלה על 50 איש.  שעות הכניסה בחלק זה של הנחל יהיו בימים א-ה בין השעות 15:00-9:00. וביום שישי בין 09:00-13:00.

אם הקיבוץ לא יאכוף את ההסדר - יאלץ לפתוח את כל תוואי הנחל

במסגרת הדו"ח הביע הצוות את עמדתו כי רצוי שהמועצה האזורית עמק המעיינות, תדאג לאכיפת ההסדר, אולם המועצה ביקשה שלא להיות מעורבת בעניין נחל האסי. לפיכך צויין כי ניתן יהיה ליישם את ההסדר גם באמצעות הקיבוץ. לפי הצוות, אם אכיפה כזו לא תתקיים אז הקיבוץ יאלץ, על פי חוק, לפתוח את כל תוואי הנחל למבקרים ללא הגבלה ובאופן גורף.

מקיבוץ ניר דוד נמסר בתגובה:" אנו נלמד את ההחלטה ומשמעויותיה ונתייחס בהמשך".