נסגרת מחלקת הקורונה הייעודית האחרונה בישראל

במרכז הרפואי הרצוג נסגרה מחלקת הקורונה האחרונה שפעלה בישראל. נדבקים חדשים שיזדקקו לאשפוז ייקלטו במחלקות רגילות בבתי החולים | ד"ר קובי חביב, מנהל המרכז: "קרוב לשלוש שנים התנהלנו בשיטת אקורדיון"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 30/04/23 09:02 ט באייר התשפג

נסגרת מחלקת הקורונה הייעודית האחרונה בישראל
מחלקת הקורונה במרכז הרפואי הרצוג, ינואר 2022 | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ציון דרך: במרכז הרפואי הרצוג פעלה מחלקת קורונה ייעודית מאז תחילת הגל השני של הנגיף, אוגוסט 2020, היום (א') היא תיסגר ובכך באו אל קצן כלל מחלקות הקורונה בישראל. במהלך המגיפה טופלו בה כ-2,000 חולי קורונה, מרביתם הגיעו במצב קשה, או עם מחלות רקע משמעותיות. נדבקים חדשים שיזדקקו לאשפוז, ייקלטו במחלקות רגילות בבתי החולים, לרוב, במחלקות פנימיות.

הראשונה להיפתח - האחרונה להיסגר

עם פרוץ המגיפה בפברואר לפני כשלוש שנים, פנה משרד הבריאות להנהלת הרצוג בבקשה שתכשיר במהירות מתחם ייעודי וגדול לטובת טיפול בחולי קורונה מבוגרים. תחילה, בשל החשש מהצורך במספרי מיטות גדולים למונשמים על רקע מראות ודיווחים קשים מאיטליה ומספרד, התבקש המרכז הרפואי הרצוג להקים מתחם אשפוז ל-160 מונשמים. בהמשך, לאור ההבנה שהצורך במיטות מונשמים נמוך בפועל מהצפי הראשוני, הוחלט על הסבת המתחם לכ-120 מיטות לחולי קורונה קשים. בשיא, טופלו במתחם 125 חולי קורונה, ובמשך שבועות רבים, בתחילת כל גל חדש, טיפל המרכז הרפואי הרצוג במספר הגבוה ביותר של חולי קורונה באותה עת בישראל.

היתה זו המחלקה היחידה בארץ, שלא נסגרה בין גלי התחלואה ופעלה ברצף, מרגע שנפתחה. המחלקה שימשה כמקום לקליטת מטופלים בודדים בין הגלים, וכמקום לקליטת זרם חולים ראשונים בכל התפרצות, בכדי לאפשר לשאר בתי החולים בישראל את מרחב הזמן להתארגנות, עד לפתיחה מחדש של מחלקות ייעודיות לקורונה.

המחלקה נסגרת |

המחלקה נסגרת | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"צוות בית החולים נמתח במהלך גלי ההדבקה עד הקצה"

בהודעת משרד הבריאות על סגירת המחלקה נכתב: "מחלקת הקורונה בהרצוג עבור חולים בינוניים-קשים היא הראשונה שנפתחה עם פרוץ הקורונה, פעלה ברצף לאורך כל תקופת הקורונה והאחרונה - להיסגר".

ד"ר קובי חביב, מנהל המרכז הרפואי הרצוג, ציין כי המרכז אותו הוא מנהל היה היחיד בארד שעבד וטיפל ברציפות בחולי הקורונה. "צוות בית החולים נמתח במהלך גלי ההדבקה עד הקצה. הסטנו כוח אדם מהמחלקות השגרתיות, כדי לתגבר את הטיפול בחולי הקורונה. קרוב לשלוש שנים התנהלנו בשיטת אקורדיון, עם הסטת כוח אדם רפואי ופארא-רפואי בין המחלקות, לפי הצורך".


(נפתלי בנט חוגג כראש ממשלה את סיום הגל החמישי)