משפחות שכולות, חרדים וחיילים: עלייה חדה בפניות לעמותת ער"ן

לקראת יום הזיכרון, עמותת ער"ן מדווחת על עלייה של כ-30% בפניות העוסקות במצוקה הרגשית העולה לקראת יום זה, מצוקה הגוברת עקב המשבר החברתי במדינה  

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/04/23 14:47 ג באייר התשפג

משפחות שכולות, חרדים וחיילים: עלייה חדה בפניות לעמותת ער"ן
יותר פונים לער"ן סביב יום הזיכרון, צילום: shutterstock

לקראת יום הזכרון, עמותת ער"ן מדווחת על עלייה של כ-30 אחוזים בפניות העוסקות במצוקה הרגשית העולה לקראת יום זה, מצוקה הגוברת עקב המשבר החברתי במדינה. ד"ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית של ערן: "בשנת 2022, הגיעו מעל ל-14,000 פניות בטלפון ובאינטרנט של חיילים ובני משפחתם; במהלך מבצע 'עלות השחר' התקבלו בער"ן 45,000 פניות".

גניאלס פרטה אות סוגי הפניות שמגיעים, "למוקדי ער"ן השונים מגיעות פניות רבות של הורים ובני משפחה שכולים, נפגעי הלם ופוסט-טראומה, נכי צה"ל ומתמודדי פגיעות נפשיות, פניות מחיילים וחיילות בשירות אשר איבדו חברים, פונים החרדים לשלום ילדיהם העומדים בפני גיוס לצבא או שנמצאים בשירות סדיר".

אחת הפונות: "אם אביה היה חוזר לחיים הוא היה נחרד עד שהיה מעדיף לשוב ולמות"

"לצד אלו, השנה כשרוחות של חוסר וודאות מנשבות על החברה הישראלית על כל רבדיה והחברה הישראלית שסועה יותר מתמיד ניכרת מגמה של עלייה בשיחות המתאפיינות בדאגה עמוקה טורדת מנוחה", כתבה, והוסיפה: "מדובר בפניות של אנשים החרדים לגורלם ולגורל המדינה המספרים על לילות חסרי שינה ועל חשש הגובר שהנה עוד רגע מתחילה מלחמה. פניות נוספות של משפחות שכולות מבטאות פחד מהפיכת מסורת קדושה לבמה של תוקפנות על רקע הקולות הרמים והצורמים הנשמעים בנושא הטקסים".

יום הזיכרון

יום הזיכרון צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"כך למשל משתפת פונה שאם אביה היה חוזר לחיים הוא היה נחרד עד שהיה מעדיף לשוב ולמות על רקע המצב", שיתפה בדוגמא כואבת. "אדם אחר מספר כי הוא מרגיש שהוא בעיצומה של מלחמה על ביתו ועל השקט הנפשי שלו. 'קשה עם החיים' אומר פונה פוסט טראומתי שמרגיש נטוש במערכה והתמונות הניבטות אליו מאמצעי התקשורת מציפות אותו בחרדה".

עמותת ער"ן מעניקה שירות עזרה ראשונה נפשית מצילה חיים

אם אתן.ם או מישהו קרוב חווים מצוקה קשה, אל תישארו לבד - דברו איתנו. עמותת ער"ן מעניקה שירות עזרה ראשונה נפשית מצילה חיים 24/7 באנונימיות ובאופן מיידי לכל מצוקה נפשית.
 לקבלת סיוע נפשי חייגו 1201 ובאתר ער"ן https://www.eran.org.il/ בצ'אט, וואטסאפ, פורום, מייל ומסרונים. קו הסיוע לחיילים ובני משפחתם - 2201*.