הרמטכ"ל: "אנחנו משנים את הגורל הזה"

הרצי הלוי פרסם פקודת יום לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, בה הזכיר את מרדכי אנילביץ' וכתב לחיילי צה"ל: "נישיר מבט, נרים את ראשנו ונמשיך לצעוד, לעשות ולהבטיח שנהיה לעד שייכים בביתנו ומוגנים בארצנו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/04/23 08:01 כו בניסן התשפג

הרמטכ"ל: "אנחנו משנים את הגורל הזה"
הרצי הלוי, צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל, הרצי הלוי, פרסם הבוקר (ב') פקודת יום לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שיחל הערב. במכתב שפרסם סיפר הרמטכ"ל על המכתב האחרון ששל מנהיג מרד גטו ורשה מרדכי אנילביץ', וכתב: "אנחנו, חיילי צה"ל ומפקדיו, מבטיחים את קיומה של המדינה שלה ייחלו כל כך הלוחמים במחתרת".

לאט לאט גווע האור בחייהם של מיליוני יהודים

"ימים ספורים לאחר תחילתו של המרד היהודי הגדול בגטו ורשה, כתב מרדכי אנילביץ', ממנהיגי ההתקוממות, במכתב שהיה לאחרון ששלח: 'כמעט בכל מקומות המחבֹוא, בהם מסתתרים אלפים, אי אפשר להדליק נר מחוס ר אוויר'", פתח הלוי וכתב. "אותן המילים הפשוטות קיבלו משמעות כפולה ומדממת. אולי שלא במודע, תיאר אנילביץ' לא רק כיצד הצפיפות בגטו הכריעה את להבתֹו של הנר, אלא כיצד לאט לאט גווע האור בחייהם של מיליוני יהודים".

מרדכי אנילביץ

מרדכי אנילביץ צילום: ויקיפדיה

אנילביץ' תיאר במכתבו כי "רק יחידים יחזיקו מעמד. גורלם נחרץ", ועל כך הרצי הלוי כתב כי "אומנם נחרץ גורלם של רבים, רבים מכדי שלב אנושי יוכל להבין ולהכיל, אך היום, כאן, אנחנו משנים את הגורל הזה. אנחנו, חיילי צה"ל ומפקדיו, מבטיחים את קיומה של המדינה שלה ייחלו כל כך הלוחמים במחתרת, הילדים שחייהם נגדעו בטרם החלו, והמשפחות שנקרעו ולא שבו להתראות".

נרים את ראשנו ונמשיך לצעוד

"בעבור כל אותם ששת המיליונים אשר להבת חייהם חדלה מלבעור, בעבור הׂשורדים שמתוך ההרס הגיעו לכאן ובנו לנו בית, אנחנו נמצאים כאן היום". לדבריו: "עתה נרכין את ראשנו ונשפיל מבטנו, אך לרגע אחד של זיּכרון. בתום הרגע, נמלא את חזנו אוויר, נישיר מבט, נרים את ראשנו ונמשיך לצעוד, לעשות ולהבטיח שנהיה לעד שייכים בביתנו ומוגנים בארצנו. יהי זכרם של ששת המיליונים ברוך", סיים הרמטכ"ל את מכתבו.

יד ושם

יד ושם צילום: Yonatan Sindel/Flash90