קצין סרוג, מתנדבת בת 17, מאמן כדורסל, ובעל עיטור הגבורה: משיאי המשואות תשפ"ג

על רקע ההחלטה שמירי רגב תבחר את משיאי המשואות, פורסמו היום רשימת משיאי המשואות בהם השחקן שלום אסייג, זוכה עיטור המופת אביגדור קהלני והחקלאית ורד בן סעדון סא"ל ד' ודייויד בלאט

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/04/23 19:40 כה בניסן התשפג | עודכן בתאריך 16/04/23 20:01

קצין סרוג, מתנדבת בת 17, מאמן כדורסל, ובעל עיטור הגבורה: משיאי המשואות תשפ"ג
הר הרצל, שנה שעברה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאחר שהממשלה אישרה היום (א') לשרת התחבורה מירי רגב, שגם ממונה על טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, לבחור את משיאי המשואות ביום העצמאות הקרוב, רגב הודיעה כי נבחרו המועמדים להשיא משואה בטקס השאת המשואות.

בין מדליקי המשואות: סא"ל ד' שנפצע בפעילות מבצעית ושב לפקד על יחידת דובדבן, מתנדבת בת 17 ב"שומר החדש" ואשת חינוך

בטקס המשואות מכובדים מידי שנה 12 ישראלים שהשפיעו ותרמו באופן מיוחד על החברה והמדינה. בין הנבחרים השנה - ורד בן סעדון, חקלאית ומתיישבת מהשומרון שהקימה את יקבי "טורא", סא"ל ד' מפקד יחידת דובדבן, תא"ל אביגדור קהלני, שלום אסייג, סיוון יערי, נינה אבידר, פרופ' אבי ריבקינד, ד"ר חתאם חוסיין,  . 

אביגדור קהלני - בעל עיטור הגבורה

אביגדור קהלני |

אביגדור קהלני | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שמו של אביגדור קהלני הולך לפניו כמפקד  וכסמל לדוגמא אישית ממלחמת ששת הימים בה נפצע קשות  וזכה לעיטור המופת על לחימתו, ובמלחמת יום הכיפורים 1973 בה ניצב במרכזו של קרב המהפך ההסטורי בעמק הבכה בגולן, שעל לחימתו והנהגתו בו הוענק לו עיטור הגבורה - העליון והגבוה בעיטורים.  

אחרי שפשט את מדיו המשיך קהלני להקדיש את כל מרצו לחברה הישראלית - כפעיל חברתי, איש ציבור, חבר כנסת ושר בממשלת ישראל. הוא יזם ומוביל את מסע "בעקבות לוחמים", בו עולים בני נוער ברבבותיהם אל רמת הגולן ומקבלים עליהם, בהשראת גבורת דור לוחמי מלחמת יום הכיפורים, את נס המנהיגות, ההובלה והחלוציות. 

השרה רגב אמרה כי "בהתרגשות גדולה הודעתי לגיבור ילדותנו, אביגדור קהלני, על הבחירה בו להשיא משואה ביום העצמאות ה-75. אביגדור קהלני הוא סמל ומופת למסירות, למנהיגות ולציונות. יחד איתו יעמדו על הבמה כל עשרות האלפים שלחמו לפני חמישים שנה בשדות הקרב של הגולן וסיני, ביבשה באוויר ובים. גיבורי מלחמת יום הכיפורים שמדינת ישראל חבה להם את חייה".

שלום אסייג - זוכה פרס האקדמיה לטלוויזיה

שלום אסייג

שלום אסייג צילום: פלאש 90, דוד כהן

זוכה פרס האקדמיה לטלוויזיה שלום אסייג היה מראשוני הסטנדאפיסטים שהופיעו בערוץ 2 בראשית דרכו. מאז, היה לשחקן קולנוע וטלוויזיה, מפיק, תסריטאי, עורך, מנחה ויוצר טלוויזיה מוביל. בכל שנותיו על הבמה ועל המסך לא התרחק אסייג ממורשת משפחתו ומעיירת הולדתו טירת הכרמל, אליה עלתה משפחתו ממרוקו. הוא בחר להשתמש באמנות כדי להשמיע את סיפורה של משפחתו ושל קהילתו - מתוך תחושה עמוקה של אהבה, שייכות וחמלה, ועורר הזדהות בקרב משפחות עולים מכל תפוצות העם.

רגב מסרה כי "שלום אסייג מצחיק ומרגש את החברה הישראלית כבר שנים רבות, ומלמד אותנו שהסיפור הישראלי שלם רק כשהוא מורכב מסיפוריהם של כל גווני החברה".

סיוון יערי - מייסדת עמותת אינוביישן אפריקה

סיוון יערי מייסדת אינוביישן אפריקה

סיוון יערי מייסדת אינוביישן אפריקה צילום: Miriam Alster/FLASH90

סיוון יערי,  מייסדת ומנכ"לית עמותת "אינוביישן אפריקה", הגיעה למדגסקר שבאפריקה לפני 20 שנה כעובדת בתאגיד בינלאומי. למראה הילדים הצועדים קילומטרים רבים כדי להביא מים למשפחתם, החליטה להקדיש את חייה, בהתנדבות, להטמעת החדשנות הטכנולוגית הישראלית בכפרים המרוחקים של אפריקה.  

העמותה שהקימה סיוון בגיל 24 מספקת היום אנרגיה סולארית, ציוד לחקלאות ותשתיות מים בלמעלה מ-100 פרויקטים שונים למעל מיליון בני אדם באפריקה ותורמת רבות למאבק בתופעת הרעב ביבשת, לביסוס מערכת הרפואה  ולהפעלת בתי ספר ומוסדות חינוך.  

השרה רגב: "החדשנות הישראלית מביאה בשורה לעולם כולו, וביחוד במדינות העולם השלישי, הודות ליזמים ויזמיות כמו סיוון, שמביאה במו ידיה אור לעולם כולו".

ורד בן סעדון - חקלאית מהשומרון 

ורד בן סעדון

ורד בן סעדון צילום: אלון מסיקה-מגזין פנימה

ורד בן סעדון נולדה בהולנד למשפחת גרים, עלתה לארץ והתיישבה בשומרון. יחד עם בעלה ארז הקימו את ביתם בישוב ברכה שבשומרון, ואת כל חסכונותיהם השקיעו ברכישת עשרים דונמים של כרם ומאוחר יותר בפתיחת יקב בשם 'טורא'. על אף התמודדויות וקשיים רבים הפך היקב המשפחתי ליקב בוטיק איכותי, הזוכה בפרסים בינלאומיים ומביא כבוד לענף היין הישראלי כולו.  

נינה אבידר - מייסדת שותפה ויושבת ראש הכבוד של קרן אייסף

נינה נולדה באלכסנדריה שבמצרים. בשנות החמישים עבדה נינה במחנות עליית הנוער בצרפת ובישראל ושם פגשה צעירים שגורלם יהפוך למפעל חייה: "ראיתי את הילדים, בעיניהם ניצוצות של חכמה, חסרי סיכוי לקבל חינוך טוב ולהגשים את עצמם.  זה שבר את לבי, עבורם ועבור כל עם ישראל". נינה הצעירה פנתה אל הנדבן היהודי אדמונד ספרא עם רעיון חלוצי - הקמת קרן אשר תסייע לצעירים שעלו מארצות המזרח לממש את הפוטנציאל הלימודי שלהם. מאז ועד היום, בהובלתה של נינה כנשיאת הקרן, אייסף הייתה ועודנה הקבוצה הפילנתרופית המובילה בפיתוח המנהיגות החברתית והאקדמית בישראל. 

פרופ' אבי ריבקינד - מוביל המיזם "צעירים נוהגים אחרת"

פרופ' אבי ריבקינד הוא מחלוצי רפואת הטראומה בישראל. במשך שנותיו הרבות עמד בחזית המענה הרפואי לנפגעי טרור בבירה, והוא מוביל המיזם הארצי "צעירים נוהגים אחרת" להסברת הסיכון שבנהיגה לא זהירה. פרופ' ריבקינד מלווה בהתנדבות ארגוני רפואה וסיוע רבים, מייעץ לקצין רפואה ראשי בצה"ל בתחום כירורגיה כללית וטראומה, ומוביל את "ועידת ישראל לרפואה" אותה יזם והקים. 

מנמוקי החלטתה של רגב: "עבודתו החלוצית של פרופ' ריבקינד הצילה אינספור בני אדם, בלי כל הבדל דת גזע ומין. במקצוענות שלו, באהבת האדם שלו, במסירות ובמרץ הבלתי נלאה, פרופ' ריבקינד הוא הסמל של רפואת הטראומה הישראלית".

אבי ריבקינג

אבי ריבקינג צילום: דוברות הדסה

יהודית נגוסה - ראש המכינה הקדם-צבאית "הזדמנות לשנות"

המכינה שהקימה נגוסה הפועלת בקיבוץ עין השלושה, הסמוך לגבול עזה. המכינה פונה לנערים אשר קיבלו פטור מגיוס על רקע אי-התאמה ועבר פלילי ומוכנים לעבור תהליך שינוי אינטנסיבי, ומעניקה להם הזדמנות שניה לשירות צבאי משמעותי.  

נגוסה, בת למשפחה יוצאת אתיופיה, שירתה בעבר בשירות הבטחון הכללי. אחרי שחרורה פנתה לחנך בעולם המכינות הקדם-צבאיות ופעלה רבות לשילוב צעירי הקהילה האתיופית והפריפריה הישראלית במכינות.  

ד"ר חתאם חוסיין מבית החולים רמב"ם בחיפה

ד"ר חתאם חוסיין התמחתה ברפואה פנימית ומחלות זיהומיות בקריה הרפואית רמב"ם ושימשה כרופאה בכירה ביחידה למחלות זיהומית. ב- 2011 התמנתה לרכז את תחום בקרת הזיהומים בבית החולים. כיום היא מנהלת את היחידה למניעת זיהומים ומובילה מחקר קליני חלוצי בנושא זיהומים נרכשים בבית החולים וחיידקים עמידים. בתקופת המאבק בנגיף הקורונה ניהלה ד"ר חוסיין את מערך הקורונה בבית חולים רמב"ם ומונתה למנהלת שתי מחלקות ייעודיות לקליטת חולי קורונה. בצד עבודתה היא משמשת כמרצה קלינית בכירה בפקולטה לרפואה של הטכניון וחברה בוועידות רפואיות.  

רעות עמיחי  - מתנדבת ארגון השומר החדש

רעות עמיחי

רעות עמיחי צילום: אילן גאל דור

"השומר החדש" הינו ארגון חברתי חינוכי וציוני שהוקם בשנת 2007 על ידי קבוצת מתנדבים אוהבי הארץ בכדי לסייע ולהעצים חקלאים וגורמי אכיפה בשמירה על אדמות המדינה ובמקביל לחבר את תושבי הארץ כולה, בדגש על הדור הצעיר, לאדמה, לאהבת הארץ , ציונית וערבות הדדית 

מאז היווסדו בשנת 2007 מוביל הארגון עשרות אלפי ישראלים בפעולות התנדבות חקלאית מגוונת לצד פעילויות חינוכיות שערכי העמל, הערבות ההדדית, האומץ האזרחי ואהבת הארץ הן עמודי התווך שלהן.  

רעות עמיח בת ה -17 מהיישוב נטע מתנדבת בשומר החדש למעלה מ-3 שנים, ופעילה בתכנית מנהיגות צעירה של השומר החדש ע"ש אלכסנדר זייד. היא נבחר על ידי ראשי הארגון לייצג את אלפי המתנדבים. 

סא"ל ד -  מפקד יחידת  דובדבן

מפקד יחידת דודבבן

מפקד יחידת דודבבן צילום: דובר צה"ל

סא"ל ד' נבחר על פי המלצתו של הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי,  לנציג שישיא את משואת צה"ל בטקס המשואות. 

סא"ל ד' הוא מטובי בניה של הארץ הזאת, פצוע צה"ל שהשתקם וחזר לשירות קרבי מלא, ומוביל את חייליו מדי יום ומדי לילה למבצעים עלומים ונועזים, שהודות להם כולנו יכולים לישון בשקט. סא"ל ד. יעמוד שם בשם כל הלוחמים והלוחמות החשאיים שלנו, שבאומץ, בתחכום ובאנושיות גדולה מגנים על מדינת ישראל ועל אזרחיה.     

סא"ל ד

סא"ל ד' מפקד יחידת דובבדן צילום: דובר צה"ל

 
סא"ל ד' הוא מטובי בניה של הארץ הזאת, פצוע צה"ל שהשתקם וחזר לשירות קרבי מלא, ומוביל את חייליו מדי יום ומדי לילה למבצעים עלומים ונועזים, שהודות להם כולנו יכולים לישון בשקט. סא"ל ד. יעמוד שם בשם כל הלוחמים והלוחמות החשאיים שלנו, שבאומץ, בתחכום ובאנושיות גדולה מגנים על מדינת ישראל ועל אזרחיה.

דייויד בלאט - כדורסלן ומאמן כדורסל 

דיוויד בלאט

דיוויד בלאט צילום: Yonatan Sindel/Flash90

דיוויד בלאט, כדורסלן ומאמן כדורסל, הוא אחד הספורטאים האהודים בישראל ואחראי לרבים מהישגי הכדורסל הישראלי. הוא החל את הקריירה הספורטיבית שלו באוניברסיטאות אמריקניות, אך אחרי השתתפותו במשחקי המכביה החליט לעלות לארץ, והשתלב בעולם הכדורסל הישראלי - תחילה כשחקן ובהמשך כמאמן אגדי, שנחשב לאחד מגדולי המאמנים בהיסטוריה של הספורט הישראלי.  

אופק ראשון - הנערה שעומדת בראש "סיירת החרם"

במשך שש שנים, מכיתה א עד כיתה ו, סבלה אושר ראשון מחרם אכזרי שהובילו ילדי כיתתה. היא בחרה לחשוף באומץ את סיפורה בפני החברה הישראלית כולה, והפכה את חוויותיה האישיות הקשות למקור כוח ולשליחות. 

כיום אושר פעילה להעלאת המודעות למכת החרמות והבִּיוּש, "שיימינג", בבתי הספר.אופק עומדת בראש "סיירת חרם", פרויקט אותו יזמה במשותף עם צוות תכנית "הצינור" בערוץ 13, שבו היא ושותפים נוספים מסייעים לילדים שסובלים מחרם. 

משואת התפוצות: סילבן אדמס - איש העסקים שהביא את מדונה לארץ

סילבן אדאמס

סילבן אדאמס צילום: Photo by Flash90

בטקס החותם את יום הזיכרון ופותח את חגיגות העצמאות, תודלק משואת התפוצות על ידי איש העסקים והנדבן סילבן אדאמס. כנער בראשית שנות ה-70 בקנדה התקומם סילבן אדמס על הפער בין מדינת ישראל המופלאה, החלוצית ומפריחת השממה אותה הכיר, לבין הסיקור התקשורתי העולמי של ישראל. החינוך הציוני והדוגמה האישית שקיבל בקהילה היהודית בקנדה הובילו אותו, כאדם בוגר, לחפש דרכים חדשות ויצירתיות לחשיפה חיובית של פניה היפות של ישראל. 

אדמס, שמחלק היום את זמנו בין קנדה לישראל, עמד מאחרי הבאת הג'ירו ד'איטליה, ממרוצי האופניים הנחשבים בעולם, לישראל; משחק הידידות של נבחרות ארגנטינה ואורגוואי בכדורגל ששודר למאות מיליוני צופים בעולם; הופעת הזמרת מדונה באירוויזיון בתל-אביב שהייתה לאחת התחרויות הנצפית ביותר בתולדות האירוויזיון; חמש שנות אירוח של אליפות איש הברזל של המזרח-התיכון ועוד.