ראיון "אני אזרח סוג ג'?" | משפחה דרוזית שכולה עוכבה ע"י מאבטחי אל על

משפחת מועדי, ששכלה את יוסף ז"ל, עוכבה על ידי מאבטחי "אל על" בשדה התעופה בדבלין: "אנחנו צריכים לעבור את החוויה הזאת המשפילה כשהבן שלנו מסר את נפשו למולדת?" | אל על: "פנינו לגורמי הביטחון על מנת שיתחקרו את האירוע"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 16/04/23 16:15 כה בניסן התשפג

"אני אזרח סוג ג'?" | משפחה דרוזית שכולה עוכבה ע"י מאבטחי אל על
מטוס אל-על, צילום: פלאש 90

ביום חמישי האחרון, משפחת מועדי מירכא, שאיבדה במבצע "עופרת יצוקה" את בנם יוסף ז"ל, חזרה מחופשה באירלנד, אך הם לא שיערו לעצמם שיעברו חוויה משפילה בשדה התעופה בדבלין. צוות הבידוק של חברת "אל על" החליט לעכב את המשפחה לאחר שסומנו כ"חשודים", החלו לפתוח את ובדקו בשיקוף הביטחוני פריט אחר פריט למרות שהסבירו כי הם משפחה שכולה.

בשיחה עם חדשות כיפה, מספר סמיר מועדי, אבי המשפחה וקמ"ט במשרד החקלאות, על תחושותיו הקשות בעקבות החוויה המשפילה בה עברה משפחתו אך הצהיר כי למרות האירוע, הוא ימשיך לעודד את הנוער הדרוזי להתגייס לצה"ל.

"אני צריך לעבור את החוויה הזאת המשפילה כשהבן שלי מסר את נפשו למולדת? מה אני אזרח סוג ג'?"

"החלטנו לצאת לטיול משפחתי חלומי שהרבה זמן אנחנו מתכננים לאירלנד", מספר סמיר, "אנחנו משפחה דרוזית מירכא. הבן הבכור שלנו, רב טוראי יוסף ז"ל, נהרג מאש כוחותינו במהלך מבצע 'עופרת יצוקה' בשנת 2009 ביחד עם עוד שני חיילים, רב-סרן דגן ורטמן וסמל-ראשון ניתאי שטרן. מאז אותו אירוע, קיבלנו את הגזירה, הולכים עם ראש מורם וגאים שהבן שלנו נפל על ההגנה על הארץ כדי שנוכל לשבת פה בשקט".

סאמר עם בנו יוסף ז"ל

סמיר עם בנו יוסף ז"ל צילום: באדיבות המשפחה

מועדי תיאר איך הצוות הביטחוני בדק בצורה משפילה את משפחתו. "כשהגענו לעמדת הבידוק של 'אל על', לקחו לנו את הדרכונים, הדביקו על המזוודות מדבקה בצבע הצהוב והכניסו אותנו לסינון. שם הם פתחו את כל התיקים והתחילו לחטט עד לרמה של מברשת שיניים. מה אנחנו טרוריסטים? מה אנחנו מחבלים? לאן הגענו לאטימות הזאת של האנשים האלה. התחלתי לצרוח כי זה בלתי נתפס. אני צריך לעבור את החוויה הזאת, שקב"ט באל על בודק אותנו בצורה נוראית ומשפילה יחד עם בודקת, כשהבן שלי מסר את נפשו למולדת? מה אני אזרח סוג ב', סוג ג'?"

הפוסט של סמיר בעמוד הפייסבוק: 

"אף בודקת ביטחונית ואף קב"ט באל על לא ישברו את הרוח שלנו"

עם זאת, סמיר הצהיר כי למרות האירוע, הוא ימשיך לעודד את הנוער הדרוזי להתגייס לצה"ל. "המקרה הזה לא שובר אותנו אנחנו נמשיך להיות מי שאנחנו ישראלים דרוזים שחיים במדינה הזאת. אנחנו נמשיך להגן עליה. אני לא מעט מופיע בפני חברה ובני הנוער ומנסה לעודד את החברה להתגייס, לשרת את המדינה לתת את כל מה שאפשר. אנחנו נמשיך לעשות את זה כי אף בודקת ביטחונית ואף קב"ט באל על לא ישברו את הרוח שלנו".

מאל על נמסר בתגובה: "אנו מצרים מאוד על תחושותיה של משפחת מועדי. כידוע, נושא אבטחת התעופה מונחה על ידי גורמי הביטחון הממלכתיים הקובעים את הליכי הבידוק. חברת אל על רואה את עצמה כחברת התעופה של כל החברה הישראלית וחובתנו להבטיח את ביטחונם, שלומם ורווחתם של כל הנוסעים. אל על פנתה לגורמי הביטחון על מנת שיתחקרו את האירוע".