במסגרת המסע לפולין: ביקור במוזיאונים המנציחים רוצחי יהודים

בהסכם בין ישראל לפולין שנחתם בחודש שעבר, ישנו נספח עם רשימת מוזיאונים המומלצים לביקור של המשלחות, שכולל כאלה המנציחים פולנים שרצחו יהודים | משרד החינוך: "מדובר בפייק מוחלט"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/04/23 09:42 יט בניסן התשפג | עודכן בתאריך 10/04/23 11:27

במסגרת המסע לפולין: ביקור במוזיאונים המנציחים רוצחי יהודים
צילום: פלאש 90. יוסי זליגר

לאחר שנתיים בהם לא התקיימו משלחות תלמידים ישראליות לפולין, שתי המדינות הגיעו לפני בחודש שעבר להסכמה שתאפשר את חידושן. משלחת ישראלית, בראשות מנכ"ל משרד החוץ, רונן לוי, הגיעה להסכמות ראשוניות עם ממשלת פולין שפתרו את הסוגיות הנוגעות לאבטחת המשלחות ולתכני הביקורים.

במסגרת המסע לפולין: ביקור במוזיאונים המנציחים רוצחי יהודים

על פי פרסום של כתב עיתון "הארץ", עופר אדרת, בהסכם בין ישראל לפולין, ישנו נספח עם רשימת מוזיאונים המומלצים לביקור של תלמידי ישראל, שכולל כאלה המנציחים פולנים שרצחו יהודים.

צילום: משרד החוץ הפולני

בין האתרים הכלולים ברשימה הם המוזיאונים ל"חיילים המקוללים", הכינוי הפולני ללוחמי מחתרת פולנים שנאבקו בכיבוש הקומוניסטי של פולין אחרי מלחמת העולם השנייה ואתר ההנצחה לזכרו "יוזף קוראש", אחד ממנהיגי ה"ארמיה קריובה", המחתרת הפולנית הימנית השנויה במחלוקת שפעלה נגד השלטון הנאצי במהלך כיבוש פולין בשנות מלחמת העולם השנייה.

"אם היה מוזיאון לעיוות השואה, זה היה המקום"

אחד ההיסטוריונים הבכירים בתחום, פרופ' יאן גרבובסקי, אמר לעיתון "הארץ" כי זהו "חלום למכחישי שואה".  "מדובר ב'רשימת המשאלות הפולנית' של המקומות שבהם הצעירים הישראלים צריכים לבקר. היא נראית כמו חלומם של מכחישי השואה. אם היה מוזיאון לעיוות השואה, זה היה המקום, יש להימנע בכל מחיר מביקור שם", אמר ההיסטוריון הבכיר.

הנחיות חדשות למסעות. תלמידים בפולין

הנחיות חדשות למסעות. תלמידים בפולין צילום: פלאש 90. יוסי זליגר

עוד הוסיף וציין כי "החיילים המקוללים" ויוסף קוראש היו אחראיים רצחו יהודים במהלך המלחמה. "קוראש אחראי למותם של עשרות יהודים ניצולי השואה, שנרצחו בידי לאחר המלחמה. הוא גם אחראי לרצח של סמק אברהמר, אחיו של סבי.  'החיילים המקוללים' היו רוצחי יהודים אכזריים בזמן ואחרי המלחמה".

משרד החינוך: "מדובר בפייק מוחלט"

ממשרד החינוך נמסר "כי אין כל חובה לבקר באתרים מהסוג הזה - מדובר בפייק מוחלט. לאור המשבר שנוצר בתקופת הממשלה הקודמת, עמלו אנשי המקצוע על מציאת פתרון מוסכם לחידוש המסעות לפולין. במהלך יצירת התכנית המחודשת למסעות, הסתמכו הצוותים על האתרים בהם ביקרו המשלחות בשנים קודמות כשהרציונל הינו להשאיר את אופיין של המשלחות, כפי שהיה בעבר".

עוד הוסיפו וציינו כי"במסגרת המסעות יעסקו התכנים בהנחלת זכרון השואה, השמדת העם היהודי ומאורעות היסטוריים בתקופת השואה. לבתי הספר ישנה מחוייבות לבקר באתר אחד מתוך רשימת אתרים ארוכה. רשימה זו מורכבת מאתרים היסטורים רבים שהיו חלק מתכנית המסעות גם בשנים הקודמות. כל סיור שהיה בעבר יכול להתקיים בדיוק וללא שינוי גם בעתיד".