הרפורמה המשפטית כלי תקשורת בארה"ב: בכירי מוסד עודדו הפגנות | משרד ראש הממשלה: "שקרי ומופרך"

עיתונים מרכזיים בארצות הברית דיווחו כי בין המסמכים המסווגים שדלפו לרשת נמצא גם מסמך שלפיו בכירים במוסד הישראלי עודדו "למחות נגד הרפורמות של הממשלה" | במשרד ראש הממשלה הכחישו: "המוסד ובכיריו המכהנים לא עסקו כלל בנושא ההפגנות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/04/23 09:08 יח בניסן התשפג | עודכן בתאריך 09/04/23 10:49

כלי תקשורת בארה"ב: בכירי מוסד עודדו הפגנות | משרד ראש הממשלה: "שקרי ומופרך"
מחאה נגד הרפורמה | , צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

שורת מסמכים מסווגים, הנוגעים גם למזרח התיכון דלפה לרשתות החברתיות, כך דווח בשבת בכלי תקשורת מרכזיים בארצות הברית. בשל כמותם ורגישותם בוושינגטון מודאגים מהנזק שעלול להיגרם, שכן כמאה מהם הגיעו לרשת. משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה. הלילה (ש') עיתונים מרכזיים בארצות הברית, דוגמת וושינגטון פוסט וניו יורק טיימס, דיווחו כי בין המסמכים המסווגים שדלפו נמצא גם מסמך מודיעין אמריקאי שלפיו בכירים במוסד הישראלי עודדו את ההפגנות. 

"קריאות מפורשות לפעולה נגד הממשלה"

במסמך נכתב כח הבכירים "עודדו את פקידי המוסד ואת אזרחי ישראל למחות נגד הרפורמות של הממשלה במערכת המשפט, כולל קריאות מפורשות לפעולה נגד הממשלה". בוושינגטון פוסט אף הגדירו זאת "מרד חשאי", ולפי הנכתב התזכיר דל בפרטים ולא ברור ממנו כלל מי במוסד עודד את המחאות. על פי המסמך שדלף ומתוארך ל-1 במרץ, המעשים שתוארו התרחשו "בתחילת עד אמצע פברואר". במוסד מכחישים את הדיווח.

"לא עסקו כלל בנושא ההפגנות"

ממשרד ראש הממשלה נמסר בשם המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים: "הפרסום הלילה בעיתונות אמריקאית הוא שקרי ומופרך לחלוטין. המוסד ובכיריו לא עודדו ואינם מעודדים עובדים בארגון לצאת להפגנות נגד הממשלה, להפגנות פוליטיות בכלל, או לכל פעילות פוליטית. המוסד ובכיריו המכהנים לא עסקו כלל בנושא ההפגנות, ונותרו נאמנים לערך הממלכתיות המוביל את המוסד מאז הקמתו".

נזכיר כי בחודש פברואר, ראש המוסד דדי ברנע אישר לאנשי ארגונו להשתתף בהפגנות נגד הרפורמה במערכת המשפט. בנוסף, ראשי הארגון לשעבר - ובהם תמיר פרדו ויוסי כהן, קראו באופן פומבי לעצור את החקיקה. ישנה אפשרות כי המסמך המסווג האמריקאי דיווח בצורה כזו או אחרת על דברים אלה שהתרחשו בפברואר, אך נדגיש כי בדיווחים בארצות הברית נכתב כי המדובר הוא בפעילות אקטיבית של בכירים מכהנים בארגון.