צפו הר הבית נפתח לעליית יהודים תחת הגבלות. במקביל: ברכת הכהנים בכותל

הר הבית שהיה סגור ליהודים בימים שישי ושבת נפתח הבוקר לעליית יהודים תחת הגבלות: המשטרה מחפשת על העולים אוכל כדי למנוע מהם לעלות איתו להר "בשל הרמדאן". בסך הכל עלו היום 912 יהודים | מאות מוסלמים התבצרו אמש במסגד אל-אקצא לאחר תפילת התראוויח

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 09/04/23 08:44 יח בניסן התשפג | עודכן בתאריך 09/04/23 14:13

הר הבית נפתח לעליית יהודים תחת הגבלות. במקביל: ברכת הכהנים בכותל
יהודים בהר הבית הבוקר | , צילום: מינהלת הר הבית

צילום: אור נחמיה אהרונוב

לאחר שבימים שישי ושבת הר הבית היה סגור לכניסת יהודים, הבוקר (ראשון, ג' חול המועד) נפתח ההר לעליית יהודים תחת מגבלות. במקביל: תפילות וברכת כהנים ברחבת הכותל המערבי. בסך הכל עלו היום להר הבית 912 יהודים - מדובר בשיא עולים ליום הראשון של חול המועד. מתחילת חג הפסח עלו להר 1,111 יהודים. מתחילת חודש ניסן עלו 2,337 יהודים, ומתחילת ה'תשפ"ג עלו להר הבית 26,144 יהודים.

שידור חי מרחבת הכותל המערבי:

בתנועת "בידינו למען הר הבית" עדכנו הבוקר כי המשטרה לא מאפשרת ליהודים לעצור כלל לתפילה או לעצירה להסברים במהלך עלייתם להר הבית וכי העלייה מתקיימת במהירות ומסתיימת בתוך כחצי שעה. קבוצות העולים מוגבלות לכמות של 20-50 בלבד. כמו כן, המשטרה מחפשת על העולים היהודים אוכל כדי למנוע מהם לעלות איתו להר "בשל הרמדאן" בניגוד גמור למכתב שלה עצמה בנושא שקיבל הארגון "בידינו ברמדאן 2021. אחד מהעולים להר הבית הבוקר היה המפכ"ל רנ"צ יעקב שבתאי.

תום ניסני מנכ"ל "בידינו", מסר: "הממשלה ביקשה במהלך הלילה מירדן לפנות מחבלים המתבצרים בהר הבית ונענתה כמובן בשלילה, ולמרבה ההפתעה המשטרה קיבלה הנחיה להשאיר את הפורעים במסגד. זה צעד חמור של איבוד ריבונות במקום הכי קדוש לעם היהודי. את הפירות הבאושים של התנהלות הממשלה נאכל כולנו. אף יהודי לא צריך להתהלך בהר הבית כמו בגטו אלא בדיוק להיפך".

הר הבית, הבוקר |

הר הבית, הבוקר | צילום: ארנון סגל, מדריך בידינו

מאות מוסלמים סגרו אמש את דלתות מסגד אל-אקצא לאחר התפילה המיוחדת ללילות חודש הרמדאן - תפילת ה"תראוויח", אולם בניגוד לשבוע שעבר הפעם לא נרשמו עימותים עם המשטרה. במהלך הלילה פנתה מדינת ישראל רשמית לירדן וביקשה ממנה סיוע להוציא את המתפרעים בהר הבית ונענתה בשלילה. 

"המשטרה תמשיך לפעול לשמירת הביטחון, הסדר והחוק"

החל משעות הבוקר פועלים שוטרי מחוז ירושלים ולוחמי מג"ב בסיוע כוחות תגבור ארציים, בהיערכות מוגברת ברחבי העיר ירושלים. בין היתר כדי לאבטח את הגעת המשתתפים הרבים שכבר פוקדים את הכותל המערבי מאז שעות הבוקר לקראת תפילות ברכת הכהנים, את הגעת המתפללים המוסלמים והמבקרים להר הבית, וכן את אירועי חג הפסחא המתקיימים בימים אלו בעיר העתיקה בירושלים. 

הכותל המערבי, היום |

הכותל המערבי, היום | צילום: דוברות המשטרה

נכון לשעות הבוקר, כלל האירועים כולל תפילות המוסלמים בהר הבית ואירועי חג הפסחא בעיר העתיקה - מתקיימים ללא חריגים: "המשטרה תמשיך לפעול לשמירת הביטחון, הסדר והחוק ולא תאפשר לאף אדם לנקוט באלימות ולהפר את שגרת החגים, הנוהג הקיים במקומות הקדושים ומרקם החיים הייחודי המתקיים בירושלים".