"זיכרון ותקומה": ההגדה המיוחדת שנחשפה בזכות פוסט של העירייה

פוסט בפייסבוק של עיריית ירושלים חשף את סיפורה המרגש של הגדה מיוחדת של פסח, ששרדה את תקופת השואה | "מילים של היסטוריה, זיכרון ותקומה גם יחד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/04/23 13:41 יב בניסן התשפג

"זיכרון ותקומה": ההגדה המיוחדת שנחשפה בזכות פוסט של העירייה
צילום של ההגדה שנכתבה בכתב יד במסתור, ע"י הרב אברהם פרינס ז"ל וההגדה בהוצאה מחודשת., צילום: עיריית ירושלים

לקראת חג הפסח המתקרב ובא, עיריית ירושלים פנתה לתושבים בחשבון הפייסבוק שלה, וקראה לציבור לשתף בסיפורים משפחתיים על הגדות מיוחדות של פסח. כך נחשף סיפורה המרגש של משפחת פרינס וההגדה המיוחדת שברשותם.

הסיפור המופלא של ההגדה מהשואה

בשנת 1943, במהלך מלחמת העולם השנייה, הרב אברהם פרינס ואשתו רחל מסרו את בתם בת בשנה וחצי למשפחה נוצרית כדי להציל את חייה, והם עצמם התחבאו. הרב  פרינס הבין שמלבד הצורך ההישרדות הפיזית, יש לשמור גם על הישרדות הרוח והמסורת היהודית, והחליט לכתוב בסתר בכתב יד את ההגדה של פסח. הוא שיחזר מהזיכרון את נוסח ההגדה ובחר לכתוב אותה בעברית על אף שלא הייתה שפת אמו.

צילום של ההגדה שנכתבה בכתב יד במסתור, ע"י הרב אברהם פרינס ז"ל

צילום של ההגדה שנכתבה בכתב יד במסתור, ע"י הרב אברהם פרינס ז"ל צילום: עיריית ירושלים

בני הזוג שרדן את המלחמה, ובסיומה השיבו אליהם את ביתם. בהמשך נולדו להם עוד ארבעה ילדים נוספים, ובשנת 1952 עלתה כל המשפחה לארץ ואיתם עלתה גם ההגדה. רחל והרב אברהם פרינס זכו לגור במדינת ישראל ולראות בשחרור ירושלים.  אביה פרינס דינוביץ, נכדתו של הרב אברהם פרינס, שקרויה גם על שמו, היא זו שחשפה את סיפור ההגדה המשפחתית המרגש. 

"מילים של היסטוריה, זיכרון ותקומה גם יחד"

אביה שיתפה, " לאחרונה, חגג אחייני יאיר אברהם בר מצווה ולכבוד כך יצאה ההגדה בהוצאה מחודשת, בדיוק 80 שנה אחרי התקופה המרה והארורה של רצח היהודים באירופה. שוב פסח מגיע ואבא שלי יוציא כמדי שנה את ההגדה המאובקת. צרור דפים שכבר מצהיבים ועליהם מילים של היסטוריה, זיכרון ותקומה גם יחד".

ההגדה בהוצאה מחודשת

ההגדה בהוצאה מחודשת צילום: עיריית ירושלים