נחשפים לראשונה: אלו התכשיטים שענדו ילדות לפני 1,800 שנה

נחשף לציבור לראשונה ממצא של תכשיטי זהב שענדו ילדות לפני 1,800 שנה, שהתגלו במערת קבורה בירושלים | מנהל רשות העתיקות אמר: "קבורת התכשיטים עם הילדות נוגעת ללב"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/04/23 09:21 יב בניסן התשפג

נחשפים לראשונה: אלו התכשיטים שענדו ילדות לפני 1,800 שנה
תליון lunula המסמל את אלת הסהר, לונה, צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

מדוע נקברו בירושלים של התקופה הרומית ילדות, כשהן עונדות עליהן תכשיטי זהב יקרים? היום (ב') ייחשפו לראשונה לציבור פריטי זהב מרשימים אשר התגלו בעבר במערות קבורה בירושלים. זאת, במסגרת הקונגרס הארכיאולוגי ה-48, שמאורגן על ידי רשות העתיקות, החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה, והאגודה הארכיאולוגית הישראלית.

המחקר החדש חושף שרידים של ארון קבורה מעופרת שהתגלה בעבר בהר הצופים, ובו תכשיטים הכוללים עגילי זהב, ראש סיכה, תליון וחרוזים מזהב, חרוזי קורניאול וחרוז מזכוכית. הממצאים התגלו בשנת 1971, בחפירתה של יעל אדלר ז"ל מאגף העתיקות, אך עד היום, ממצאים אלה טרם פורסמו.

כל תכשיטי הזהב יחד

כל תכשיטי הזהב יחד צילום: אמיל אלג'ם רשות העתיקות

ד"ר איילת דיין, איילת גרובר וד"ר יובל ברוך, מרשות העתיקות, שחקרו את התכשיטים, סוברים שהפריטים יקרי הערך אלה, הנושאים את סמל אלת הירח הרומית לונה, ליוו את הילדות גם בחייהן, ונקברו עמן כדי שימשיכו להגן עליהן גם בעולם הבא.

"פולחנם של תושבי העיר החדשים היה מגוון"

"הילדה נקברה עם מה שמסתמן כסט זהב יוקרתי, שכלל עגילים, שרשרת עם תליון המכונה lunula (על שם האלה לונה) וסיכת ראש", אומרים החוקרים. "בירושלים הרומית - ששמה היה 'איליה קפיטולינה', התגוררה אוכלוסייה מגוונת, שהגיעה לעיר לאחר חורבן בית המקדש והתרוקנותה מהאוכלוסייה היהודית". לדברי החוקרים, "פולחנם של תושבי העיר החדשים היה מגוון ועשיר וכלל אלים ואלות, וביניהם - כך, מתברר כעת, גם את פולחנה של אלת הירח לונה".

 עגילי הזהב

עגילי הזהב צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

"קבורת התכשיטים עם הילדות נוגעת ללב"

לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות עתיקות, "קבורת התכשיטים עם הילדות נוגעת ללב. אפשר ממש לדמיין כיצד ההורים, או הקרובים שלהן, נפרדים מהילדה כשהיא עונדת את התכשיטים". לדבריו: "זו סיטואציה מאוד אנושית. כל אחד או אחת יכולים להזדהות עם הצורך בהגנה על הצאצאים, לא משנה באיזו תרבות או תקופה".