פיצוץ בממשלה "תגובה רפה וחלשה נגד הסרבנות בצה"ל": נתניהו פיטר את גלנט

"חייבים לעצור את התהליך עכשיו כדי שנוכל לשבת ולדבר", אמר שר הביטחון במוצאי השבת, והערב החליט ראש הממשלה להעביר אותו מתפקידו. במערכת הביטחון מעריכים כי השר אבי דיכטר יכנס למשרד הביטחון | בעקבות המהלך: אלפים מוחים בתל אביב

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/03/23 20:58 ד בניסן התשפג

"תגובה רפה וחלשה נגד הסרבנות בצה"ל": נתניהו פיטר את גלנט
נתניהו וגלנט | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ב-29 בדצמבר 2022 מונה יואב גלנט לשר הביטחון. הערב (א'), כמעט שלושה חודשים לאחר המינוי, ולאחר משבר אמון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו - פוטר גלנט על ידי נתניהו. בסביבת נתניהו אמרו כי הסיבה המרכזית למהלך היא "תגובה רפה וחלשה מצד גלנט נגד הסרבנות בצה"ל, דבר שאין לו שום מקום". במערכת הביטחון מעריכים כי שר החקלאות אבי דיכטר יכנס למשרד הביטחון. 

ביום חמישי דחה נתניהו את בקשתו של גלנט לשאת נאום בו יקרא לעצור את החקיקה המשפטית, ואמש, כשנתניהו בלונדון, נשא גלנט את דבריו. "חייבים לעצור את התהליך עכשיו כדי שנוכל לשבת ולדבר". את נאומו נשא גלנט ללא תיאום עם נתניהו.

בעקבות הדחתו של גלנט בידי נתניהו, אלפי מוחים החלו להפגין בתל אביב וכביש איילון באזור מחלף השלום נחסם לתנועה בשני הכיוונים. 

איילון, הערב |

איילון, הערב | צילום: מחאת הסטודנטים

"מוכן להסתכן ולשלם מחיר למען מדינת ישראל"

כבר בעת שנשא את דבריו במוצאי השבת, ידע גלנט כי הוא מסתכן פוליטית. "לאורך חיי הבוגרים אני עוסק בו יומם וליל.  בשליחות מדינת ישראל, במדי צה"ל, סיכנתי את חיי עשרות פעמים. וגם עתה, למען מדינת ישראל, אני מוכן להסתכן ולשלם כל מחיר".

שר ביטחון חדש יגיע בקרוב לקריה |

שר ביטחון חדש יגיע בקרוב לקריה | צילום: Tomer Neuberg/FLASH90

גלנט אמר כי בשבועות האחרונים נפל דבר – "אני פוגש את המפקדים ואת הלוחמים, לקראת מבצעים, בסיורים, בשטחי האימונים, ובחדרי התדריכים. אני שומע את הקולות העולים מהשטח, ואני מודאג. האירועים המתרחשים בחברה הישראלית, אינם פוסחים על צבא ההגנה לישראל - מכל עבר, עולות תחושות של כעס, כאב ואכזבה, בעוצמה בה לא נתקלתי מעולם. אני רואה כיצד מקור עוצמתנו  הולך ונשחק". 

"כשר הביטחון של מדינת ישראל, אני אומר בצורה הברורה ביותר – השסע ההולך ונפער בחברה, חודר אל תוך צה"ל ואל גופי הביטחון. זו סכנה ברורה, מיידית ומוחשית לביטחון המדינה. לדבר הזה לא אתן את ידי". 

גלנט בכנסת בשבוע שעבר |

גלנט בכנסת בשבוע שעבר | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

גלנט אמר אמש כי הוא כאיש ימין, חבר בתנועת הליכוד, שמאמין בעקרונותיה ומחויב לערכיה "אומר לכם כאן הערב – כפי שאני אומר שנים ארוכות, צריך שינוי במערכת המשפט. מארג היחסים בין הרשות השופטת, לבין הממשלה והכנסת דורש איזון. זה יחזק את הדמוקרטיה, ויגביר את אמון הציבור. ועם זאת, שינויים משמעותיים, לאומיים, עושים בהידברות ובשיח. אסור לנו לפגוע באחדות העם. אסור שיהיה ספק בליבן של האימהות השולחות מחר את בניהן ובנותיהן לצה"ל. ניצחונו של אחד הצדדים, באולמות הכנסת או ברחובות הערים, הוא הפסדה המובהק של מדינת ישראל".

לסיום קבע שר הביטחון לשעבר: "צריך לעצור בעת הזו את תהליך החקיקה - לאפשר לעם ישראל לחגוג יחד את חג הפסח ואת יום העצמאות, ולהתאבל יחד ביום הזיכרון וביום השואה. אלו ימים קדושים עבורנו. צריך לעצור את ההפגנות והמחאות – ולהושיט יד להידברות. צריך לעצור מיידית כל גילוי של סרבנות המכרסם בכוחו של צה"ל, ופוגע במערכת הביטחון".