האקדמיה ללשון מפתיעה: זה המקור לביטוי החורפי

לכבוד מזג האוויר החורפי שפוקד את ישראל בימים האחרונים, האקדמיה ללשון עברית הקדישה פוסט לביטוי המוכר "גשם זלעפות": "משמעותו גשם חזק מאוד שמבוסס על הצירוף 'רוח זלעפות' מספר תהלים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/03/23 13:35 כו באדר התשפג

האקדמיה ללשון מפתיעה: זה המקור לביטוי החורפי
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90     

האקדמיה ללשון עברית אחראית לחידושי לשון רבים שהתקבעו בחיינו, ואנשיה עמלים יומם ולילה כדי למצוא פתרונות יצירתיים ומעשיים למילים וביטויים חדשים שישתלבו בשגרת החיים של דוברי העברית בארץ ובעולם. לכבוד מזג האוויר החורפי שפוקד את ישראל בימים האחרונים, הקדישה פוסט לביטוי המוכר "גשם זלעפות".

"הצירוף 'גשם זלעפות', שמשמעותו גשם חזק מאוד, מבוסס על הצירוף 'רוח זלעפות' מספר תהלים"

באקדמיה ציינו כי מקורו של הביטוי הוא מספר תהלים. "הצירוף 'גשם זלעפות', שמשמעותו גשם חזק מאוד, מבוסס על הצירוף "רוח זלעפות" מספר תהלים (יא, ו): "יַמְטֵר עַל רְשָׁעִים פַּחִים אֵשׁ וְגׇפְרִית, וְרוּחַ זִלְעָפוֹת מְנָת כּוֹסָם"'.

‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍

אנשי האקדמיה התייחסו לצורת היחיד של המילה "זלעפה" ונתנו שלושה הסברים שונים. "בימינו המילה 'זלעפות' אומנם נפוצה בעיקר בצורת הרבים שלה, אך במקרא היא באה גם בצורת היחיד 'זַלְעָפָה'. ‍‍‍‍‍ומהי 'זלעפה'? מקובל להסביר כי המילה גזורה מן השורש זע"ף, ולפי זה 'גשם זלעפות' כמוהו כ'גשמי זעף', לפי דעה אחת ביסודה היא מציינת 'רעדה', 'חלחלה', לפי דעה אחרת היא קשורה דווקא אל יובש וחום".