נתניהו: "סעיפים מרכזיים במתווה שהנשיא הציג מנציחים את המצב הקיים"

מתווה העם שהציג נשיא המדינה יצחק הרצוג אכזב את חברי הליכוד שדורשים שינוי עמוק. ראש הממשלה: "הדברים שהציג הנשיא לא הוסכמו על ידי נציגי הקואליציה | שר האוצר סמוטריץ': "זה לא בסיס לפשרה גם אם מישהו מכנה אותו בשם המכובס 'מתווה העם'"

אלעד הומינר עמיאל ירחי עמיאל ירחי ואלעד הומינר, חדשות כיפה 15/03/23 21:13 כב באדר התשפג | עודכן בתאריך 15/03/23 22:20

נתניהו: "סעיפים מרכזיים במתווה שהנשיא הציג מנציחים את המצב הקיים"
נתניהו בטרם עלה למטוס | , צילום: חיים צח, לע"מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג חשף הערב את המתווה שלו לפשרה ברפורמה המשפטית, אבל בליכוד התאכזבו לראות שהמתווה לא כולל סעיפים בסיסיים כמו פסקת התגברות, כפי שהם הבטיחו לבוחריהם קודם הבחירות. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר רגע לפני שהמריא לברלין, כי מה שהציג הנשיא מנציח את המצב הקיים.

נתניהו: "סעיפים רבים במתווה לא מביאים את האיזון הנדרש בין הרשויות"

"כל ניסיון להגיע להסכמה, והידברות בוודאי, הוא ראוי, ועל כן נציגי הקואליציה הלכו והידברו עם הנשיא פעם אחר פעם, בעוד שנציגי האופוזיציה לא היו מוכנים להתדיינות אחת אפילו. לצערי הדברים שהציג הנשיא לא הוסכמו על ידי נציגי הקואליציה. סעיפים מרכזיים במתווה שהוא הציג רק מנציחים את המצב הקיים ולא מביאים את האיזון הנדרש לרשויות בישראל. זו האמת המצערת". 

בהודעה משותפת לראשי סיעות הקואליציה, נכתב: "הצעתו של נשיא המדינה פירושה ביטול מוחלט של השינויים הדרושים במערכת המשפט. היא חד צדדית, מוטה ולא מקובלת. ההצעה מתעלמת מבעיות השורש שהוצגו על ידי הנשיא בנאומו הראשון ואף מחריפה אותן. כל ראשי מפלגות הקואליציה וחברי מפלגות המחנה הלאומי מאוחדים כדי להביא מתווה טוב לאיזון אחראי בין רשויות השלטון".

סמוטריץ': "שם מכובס - 'מתווה העם'"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', אמר הערב דברים דומים לאלה של נתניהו: "יש לי כבוד גדול לנשיא המדינה, אבל מתווה לשינוי תוצאות הבחירות, שמנציח את שלטון המשפטנים הלא דמוקרטי ומקבל את כל הנחות מתנגדי הרפורמה, לא יכול להיות בסיס לפשרה גם אם מישהו מכנה אותו בשם המכובס 'מתווה העם'. העם אמר את דברו בבחירות האחרונות וזו חייבת להיות נקודת המוצא של כל דיון".

"מתווה הנשיא הוא מתווה חד צדדי"

השרה מירי רגב אמרה על המתווה: "מתווה הנשיא? מתווה הנשיאה! נראה שאת המתווה הכתיבה הנשיאה לנשיא המדינה. המתווה הוא זלזול באינטליגנציה של הציבור. זהו מתווה שלוקח צד ברור, נגד העם והריבון. האמת שציפיתי למשהו יותר רציני"

חברת הכנסת טלי גוטליב תקפה: "רוב לאופוזיציה בוועדה למינוי שופטים. מקורי. בשביל מה לנצח בבחירות? כבר עדיף להפסיד". מזכיר הממשלה יוסי פוקס הוסיף: "למען הסר ספק, מתווה הנשיא הוא מתווה חד צדדי של הנשיא ולא מתווה שהוסכם בדרך כלשהי על ידי גורם כלשהו בקואליציה".

שר החינוך קיש, אתר למערכת החינוך

שר החינוך קיש, אתר למערכת החינוך צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר החינוך יואב קיש אמר: "בשם הליכוד: כל ניסיון להגיע להסכמה הוא ראוי, אך במשך שבועות שנציגי הקואליציה קיימו הדברות עם הנשיא נציגי האופוזיציה סרבו לקיים התדיינות כלשהיא. המתווה שהציג הנשיא אמנם התייחס לנושאים ברפורמה אך לצערינו הוא כולל סעיפים מרכזיים שרק מנציחים את המצב הקיים ואינם מייצרים את האיזון המינימלי הדרוש בין הרשויות".