עשרות עיתונאים פתחו במחאה ועזבו את קבוצת הוואטסאפ של הליכוד

ארגון העיתונאים פנה לראש הממשלה ויו"ר הליכוד נתניהו: עצור את הפגיעה בחופש העיתונות – השב את כתבי חדשות 12 וישראל היום ירון אברהם ואריאל כהנא לקבוצת הוואטסאפ "דוברות הליכוד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/03/23 16:51 כב באדר התשפג

עשרות עיתונאים פתחו במחאה ועזבו את קבוצת הוואטסאפ של הליכוד
ירון אברהם, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

סערה עיתונאית. ארגון העיתונאים והעיתונאיות פנה היום (ד') לראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו במכתב התראה על פגיעה חמורה בחופש העיתונות בעקבות הוצאת כתב "חדשות 12" ירון אברהם  מקבוצת "דוברות הליכוד", המשמשת מרחב ציבורי להודעות רשמיות מטעם הליכוד לציבור העיתונאים. בנוסף, כתב "ישראל היום" אריאל כהנא הוצא היום גם הוא מהקבוצה בעקבות ציוץ שפרסם בטוויטר על הוצאת ירון אברהם מהקבוצה.

"עיתונות חופשית היא תנאי הכרחי לדמוקרטיה"

במכתב שנשלח על ידי עורכי הדיון של הארגון, אמיר בשה וגלעד זבידה צוין כי "חופש העיתונות הוא חלק מחופש הביטוי ומזכות הציבור לדעת. עיתונות חופשית היא תנאי הכרחי לדמוקרטיה והעיתונאים מבצעים את מלאכתם העיתונאית כדי לשרת את האינטרס הציבורי ואת זכות הציבור לדעת. ולכן זכותם לשמירה על חופש העיתונות מהווה נדבך יסודי בדמוקרטיה.

"הליכוד הינה גוף דו-מהותי והמשמעות היא כי על עניינה ופעולותיה חלים כללים וחובות כגוף ציבורי. בהתאם, קבוצת וואטסאפ ציבורית שעניינה דוברות אינה יכולה להיות פתוחה רק לעיתונאים מסוימים. הדרת עיתונאי כזה או אחר ובכלל זה, הוצאתו מהקבוצה כאמצעי הענשה וסגירת מקור מידע עבורו, פוגעת הן בעיתונאי המודר והן ביתר העיתונאים, בדרך של יצירת אפקט מצנן למען יראו ויראו, הן בכלי התקשורת בהם מועסקים העיתונאים המודרים, והן בציבור כאשר זכותו קבל מידע באמצעות אותם עיתונאים נפגעת או ניתנת רק לעיתונאים מסוימים בלבד".

הארגון דרש בפנייתו את השבת העיתונאים לקבוצת הווטסאפ באופן מיידי, "היה ופנייתנו לא תיענה אזי הארגון ינקוט בכל הצעדים המשפטיים העומדים לרשותו", נכתב לסיום.

השתלשלות האירועים

המחאה החלה בשעה 08:41 הבוקר, עת צייץ העיתונאי אריאל כהנא: "מאכזב מאוד שדובר ראש הממשלה שוב נוקט בפרקטיקה אלימה של הוצאת כתבים מקבוצת דוברות. הפעם של ירון אברהם, עיתונאי רציני והגון ע"פ כל קנה מידה. אלימות אינה דרך".

הציוץ לא נעלם מעיניו של דובר ראש הממשלה יונתן אוריך, וזה הסיר מהקבוצה גם את כהנא. בשעה 12:46 צייץ כהנא: "גאה לעמוד על משמר חופש הביטוי ולשלם בשל כך את 'המחיר הכבד' של הוצאה *בפעם ה-2* מקבוצת הדוברות של הליכוד. למה? היום כי גיביתי את ירון  אברהם שגם הושלך מהקבוצה משום שפרסם ידיעה לא נוחה ליונתן אוריך". 

בשעה 13:24 צייץ עיתונאי "וואלה" ברק רביד: "הבריונות הזו כלפי עיתונאים פשוט דוחה. לאות סולידריות ומחאה עזבתי עכשיו את קבוצת הדוברות של הליכוד. מקווה שעוד עיתונאים יעשו זאת".

עשרות עיתונאים נוספים עזבו את הקבוצה במחאה על הדרך בה נקט אוריך, דבר שסיפק שרשור שלם לעיתונאית "זמן ישראל" טל שנדיידר. 

.