"טיול שנתי שחורות": שר החינוך במסר למורות שצחקו על תלמידותיהן

שר החינוך יואב קיש מגיב בחריפות לסערה הגזענית בו מורות מהדרום פתחו קבוצת וואטסאפ בשם: "טיול שנתי שחורות". השר קיש אומר כי לא יקבל זאת במשמרת שלו: "אין לי סובלנות למקרים כאלה" | במערכת הפוליטית מגיבים לסערה

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/03/23 20:51 יט באדר התשפג

"טיול שנתי שחורות": שר החינוך במסר למורות שצחקו על תלמידותיהן
שר החינוך קיש: מגנה בחומרה את האירוע הגזעני, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הסערה הגזענית בטיול השנתי: שר החינוך, יואב קיש יצא במסר נוקב בעקבות הסערה הגזענית בה פתחו מספר מורות מבית ספר בנתיבות במהלך טיול שנתי קבוצת וואטסאפ עם השם "טיול שנתי שחורות". השר קיש הגיב בחומרה לדברים ואמר: "אין לי סובלנות למקרים כאלה במשמרת שלי".

תקרית חמורה זו נחשפה על ידי הבלוגר דניאל עמרם, וניתן היה לראות שבקבוצה שנקראה "טיול שנתי שחורות" צחקו מורות על תלמידותיהן, ככל הנראה ממוצא אתיופי. סרטון זה עורר סערה ברשתות, וגרר הודעה חריפה מצד התלמידות, וכן תגובות מצד פוליטיקאים שגיבו אותן.

שר החינוך: "הנושא יטופל בשיא החומרה בכל הכלים העומדים בראשותנו"

שר החינוך הגיב לדברים ואמר: "אין מקום לגזענות ואפליה במדינת ישראל ובוודאי במערכת החינוך, המורים צריכים להוות דוגמא אישית בנושא", כך אמר שר החינוך והוסיף כי "הנושא יטופל בשיא החומרה בכל הכלים העומדים בראשותנו, צר לי על עוגמת הנפש שנגרמה לתלמידות. אין לי סובלנות למקרים כאלה במשמרת שלי". משרד החינוך הודיע כי בכוונתו לזמן לשימוע את אותן מורות.

"רואים את התמונות ואי אפשר להאמין שזה בא מהמורות שלנו. אתן בושה"

בהודעת בתגובה למורות שלהן כתבו התלמידות כי "עצוב כבנות העדה לראות את הרמה שירדתן אליה היום. במקום שתהיו המורות שלנו, לשמש דוגמה ושנרגיש במקום הכי בטוח שלנו, הבוקר עשיתן ההיפך". התלמידות הוסיפו ואמרו "לפתוח קבוצה על שם 'טיול שנתי שחורות' מבלי לדעת אפילו שיש מאחוריכן תלמידות - כך לדבר בלעג ובזלזול על התלמידות שלכן? רואים את התמונות ואי אפשר להאמין שזה בא מהמורות שלנו. אתן בושה".

יואב קיש

יואב קיש צילום: כיפה

מנהל בית הספר הוציא הודעה בנושא להורים, לתלמידים ולמורים: "הבוקר היינו עדים לתדהמתנו ולצערנו, לאמירות אומללות ופוגעניות ביותר מצד מספר מורות כלפי תלמידות בנות הקהילה האתיופית שלומדות בבית הספר. הנהלת בית הספר רואה בחומרה רבה אמירות אלו. אין אצלנו מקום לאמירות גזעניות ולא נאפשר זאת בבית ספרנו". 

עוד כתב מנהל בית הספר בהודעתו: "ברגע ששמענו, התחלנו לפעול ולברר וערבנו מיד את כלל הגורמים הרלוונטיים ובהם גם העירייה ומשרד החינוך. אנו מתביישים שהגענו למצב זה, מתנצלים מעומק הלב בפניכם ומבטיחים כי יינקטו כל הצעדים הנדרשים בטיפול האירוע, לאחר בדיקות ובירור. אנו עומדים בקשר צמוד עם התלמידות ועם הוריהן על מנת לסייע ולתמוך

"מבקשת לשלוח את הערכתי לתלמידות"

חברת הכנסת פנינה תמנו שטה, פנתה אל שר החינוך יואב קיש, בדרישה כי ימוצה הדין עם אותן מורות: "מורה הוא דמות חינוכית שאמורה להוות דוגמא אישית ולבטא ערכים של סובלנות וערבות אישית" אמרה חברת הכנסת תמנו שטה, והוסיפה: "מצער לראות מורים שפועלים אחרת. זו ההזדמנות להעביר לתלמידים הנושאים עיניהם אל מקבלי ההחלטות מסר של אפס סובלנות לגזענות! מבקשת לשלוח את הערכתי לתלמידות החכמות והאמיצות שבחרו שלא לעבור על המקרה בשתיקה".

פנינה תמנו שטה

פנינה תמנו שטה צילום: Tomer Neuberg/Flash90

חבר הכנסת משה סלומון: "מורות שהיו צריכות להיות מודל לחיקוי התבררו כמורות מסוכנות"

גם חבר הכנסת משה סולומון מהציונות הדתית, הגיב למקרה ואמר "מקרה מכוער ובעיקר מכאיב, דווקא במקום שצריך להיות הכי מכיל ומקבל, תלמידות נתקלות בגזענות מבזה ומזלזלת מצד המורות הקרובות אליהן ביותר". לדבריו, "מורות שהיו צריכות להיות מודל לחיקוי התבררו כמורות מסוכנות". עוד אמר סלומון "אני מקווה שגם בימים רועשים אלו משרד החינוך ידע לעקור את הבעיה מן השורש ולהטיל עונש חמור שיבהיר כי אין קמצוץ של מקום לגזענות במערכת החינוך".

משה סלומון

משה סלומון צילום: דוברות