רמטכ"לים ואלופים לשעבר נגד הסרבנים: צה"ל הוא מעל לכל מחלוקת פוליטית

36 מפקדים לשעבר שיגרו מכתב עצומה הקורא להתנגדות לתופעת הסרבנות לשירות המילואים בצה"ל: "דורשים להימנע מכל שיח או פעולות של סרבנות וקוראים לחיילי המילואים כולם להמשיך להתנדב"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/03/23 16:03 טז באדר התשפג

רמטכ"לים ואלופים לשעבר נגד הסרבנים: צה"ל הוא מעל לכל מחלוקת פוליטית
חיילי מילואים , צילום: Maor Kinsbursky/Flash90

בשבוע האחרון סערה המדינה סביב מחאת טייסי טייסת 69 של חיל האוויר. הטייסים הודיעו במכתב למפקדיהם כי הם לא יגיעו לאימון השבועי של הטייסת כמחאה. בצל המחלוקת והקריאה לסרבנות לשירות במילואים, הרמטכ"לים לשעבר, שאול ומופז וגבי אשכנזי ועוד 34 אלופים לשעבר בצה"ל שיגרו היום (ה')  מכתב עצומה הקורא להתנגדות לתופעת הסרבנות לשירות המילואים בצה"ל והשארת הצבא מעל למחלוקת הפוליטית כחלק מהיות צה"ל צבא העם, ולנוכח האתגרים הביטחוניים הניצבים בפני מדינת ישראל. 

"לחזק ולשמר את מעמדו של צה"ל כמוקד הסכמה לאומי מעל לכל מחלוקת פוליטית"

בפתח המכתב, התייחסו האלופים לתופעת הסרבנות "מפקדים וחיילים במילואים, הטלטלות אותן חווה החברה הישראלית בשבועות האחרונים הן מדאיגות, והתרחבות המחאה אל תוך יחידות צה"ל בסדיר ובמילואים מדאיגה, לנוכח האיומים והאתגרים הביטחוניים איתם מתמודדת מדינת ישראל. צה"ל הוא צבא העם וערכיו מייצגים את המכנה המשותף הרחב בחברה. יחידות המילואים המורכבות מכל קשת החברה הישראלית, מהוות חלק בלתי נפרד מיכולתו של צה"ל להמשיך להילחם, להגן על מדינת ישראל ולהבטיח את המשך קיומה". 

הרמטכ"לים לשעבר, שאול מופז וגביא אשכנזי

הרמטכ"לים לשעבר, שאול מופז וגביא אשכנזי צילום: Tomer Neuberg/Flash90

עוד הוסיפו וכתבו כי "מקור כוחו של צבא המילואים נשען על רוח ההתנדבות של חיילי המילואים בעתות שגרה ובחירום, ביבשה באוויר ובים, תוך שמירה על לכידות יחידתית, רעות וערבות הדדית, המבוססים על אמון והערכה מהחברה הישראלית ומנהיגיה. אנו, מפקדים המגיעים מכל הקשת החברתית, אשר שרתנו שנים רבות בצה"ל ופיקדנו על יחידות סדירות ומילואים דורשים להימנע מכל שיח או פעולות של סרבנות וקוראים לחיילי המילואים כולם, להמשיך להתנדב לשירות מילואים להגנת מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, ובכך לחזק ולשמר את מעמדו של צה"ל כמוקד הסכמה לאומי מעל לכל מחלוקת פוליטית וכמגן הבלעדי של מדינת ישראל ואזרחיה". 

"מסתייגים מההשתלחות באנשי המילואים"

בסיום המכתב, ציינו האלופים במילואים כי הם מסתייגים מההתבטאויות נגד חיילי המילואים הסרבנים. "אנו ערים לעובדה כי האירועים האחרונים והתמורות החלות בממשלה ובחברה, מעוררים שיח רב ומחלוקת חברתית ויחד עם זאת, אנו מסתייגים מההשתלחות באנשי המילואים. אנו קוראים לכבד את תחושות המתלבטים ולאפשר שיח ערני ומכבד בקרב הלוחמים והמפקדים ביחידות, מתוך כבוד הדדי, הקשבה והערכה ותוך שמירה על חוסנו, כשירותו ושלמותו של צה"ל".

שר התקשורת שלמה קרעי

שר התקשורת שלמה קרעי צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

במסגרת המכתב והעצומה, עליו חתומים כ-36 אלופים ורבי-אלופים משני צדי המפה הפוליטית והקשת החברתית בישראל, בניהם: הרמטכ"לים לשעבר, רב-אלוף במיל' גבי אשכנזי ורב-אלוף במיל', שאול מופז, מפקד חיל הים לשעבר, אלוף במיל' אליעזר צ'ייני מרום, מפקד הגייס המטכ"לי לשעבר אלוף במיל', גרשון הכהן, מפקד אוגדת איו"ש לשעבר, אלוף במיל' יצחק גרשון, מפקד פיקוד דרום לשעבר, אלוף במיל' טל רוסו, סגן מפקד פיקוד דרום לשעבר, אלוף במיל' יוסי בכר, ראש אמ"ן לשעבר, אלוף במיל' אהרון פרקש, ראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר אלוף במיל' יעקב עמידרור, סגן הרמטכ"ל לשעבר, אלוף במיל' מתן וילנאי, מפקד המכללות הצבאיות לשעבר, אלוף במיל' יצחק בריק, סגן הרמטכ"ל לשעבר אלוף במיל' עוזי דיין, מפקד פיקוד מרכז לשעבר, אלוף במיל' גדי שמני ועוד.