סמוטריץ' ביקש: הוארך הפטור ממע"מ לדלק שיגיע לרצועת עזה

הארכת הוראת השעה הקיימת מאז שנת 2019, מאפשרת לארגוני סיוע בינלאומיים לרכוש דלק במע"מ 0 עד תום 2024. חברי האופוזיציה תקפו את החלטת האישור: "תקפתם אותנו שאישרנו את אותן תקנות, אתם ממשלת דיבורים על מלא"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 27/02/23 15:27 ו באדר התשפג

סמוטריץ' ביקש: הוארך הפטור ממע"מ לדלק שיגיע לרצועת עזה
מעבר כרם שלום | , צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

ועדת הכספים, בראשות חבר הכנסת משה גפני, אישרה היום (ב'), את התקנות המאריכות פטור ממע"מ על דלק הניתן "לארגון בין-לאומי לסיוע, שהוכר בידי המנהלים הכלליים של משרד האוצר ומשרד הביטחון", ובלבד שסוגי הדלקים וכמויותיהם אושרו לפני רכישתם בידי המנהלים הנ"ל. הפטור דורש גם את אישור מתפ"ש, על מנת לקיים בקרה נוספת. התקנות אושרו ולבקשת האופוזיציה הוטלה עליהן רביזיה.

הדלק נרכש בישראל ומועבר במשאיות לרצועה

ההארכה שאושרה לבקשת שר האוצר, הינה עד תום שנת 2024. מטרת התקנות הינה הסדרת אספקת הדלקים של ארגון האו"ם לתחנת הכוח ברצועת עזה על מנת לספק חשמל סדיר לתושבי הרצועה, כך שיחול על הארגון מע"מ אפס ברכישת דלקים. במהלך הדיון הובהר כי רק ארגון UNOPS, של האו"ם אמון על האספקה בצורה מפוקחת.

ניר עזוז ממשרד הביטחון הסביר כי מזה שנים מפעילים במשרד לא מעט מאמצים אזרחים וביטחוניים לייצוב המצב הביטחוני ברצועה. אחד הצעדים הוא הכנסת דלקים לתחנת הכוח, פעולה שלדבריו תאפשר הספקת חשמל לתושבי עזה. "הצעד בפועל מבוצע על ידי האו"ם, ארגון UNOPS, הדבר נעשה בצורה מבוקרת ומפוקחת גם על ידינו וגם על ידי הארגון. אנחנו ממליצים להמשיך את הפטור של מע"מ בסכום אפס, מה שהיה נהוג בשנים האחרונות. הדלק נרכש בישראל ומועבר במשאיות ובצורה מבוקרת ישירות לתחנת הכוח".

"היום זה המועד שאתם מביאים את זה לאישור? אחרי הפיגוע הרצחני אתמול?"

חברת הכנסת שרן השכל תהתה: "מי מנהל את תחנת הדלק? חמאס? האם השר סמוטריץ' מודע לזה שהיום הוא מביא פטור על דלק לחמאס ביום שחמאס הודיעה שהוא מוציא את יחידות ההטרלה הליליות שלו, אחרי שתקפתם אותנו והכפשתם, היום זה המועד שאתם מביאים את זה לאישור? אחרי הפיגוע הרצחני אתמול?".

עזוז השיב: "רשות החשמל ברצועה מנהלת את התחנה". 

חבר הכנסת חמד עמאר שאל האם ברגע שהדלק עובר את הגבול יש פיקוח עליו. "זו ממשלת דיבורים על מלא, הממשלה הזו תקפה את הממשלה הקודמת שהיא תמכה בחמאס, ועכשיו היא מביאה העתק הדבק ומאשרת. או שאתם ימין על מלא או שאתם ממשלת דיבורים על מלא. אותם תקנות אישרתם גם בממשלה הקודמת שלכם, אתם ממשלת דיבורים על מלא".

"מדובר באותן תקנות בדיוק שאישרתם"

"בניגוד למה שאתם אומרים", השיב חבר הכנסת ינון אזולאי, "בממשלה שלכם ב-2 באוגוסט 2021 היה את הדיון הזה, מלבד ינון אזולאי שהשתתף בדיון, לא הייתה אף התנגדות, זה עבר. זה לא יפה מה שאתם עושים. לא הייתי אז חבר בוועדה לא הייתה לי זכות הצבעה".

עמאר: "הותקפנו במליאה, החרמתם את הוועדה אבל תקפתם במליאה".
 
גפני: "מדובר באותן תקנות בדיוק שאישרתם, ואנחנו מעמידים אותן להצבעה".