ההוראה החדשה של נתניהו לחברי הכנסת של הליכוד

ביום שני על הודיע נגיד בנק ישראל על העלאת הריבית. המהלך זכה לביקורת מצד שר החוץ כהן שביקש משר האוצר סמוטריץ' - לגבש מתווה שיאפשר לממשלה להתערב לבנק ישראל בהחלטות על הריבית | נתניהו: "אנחנו מחויבים לשמור על עצמאות בנק ישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/02/23 12:15 א באדר התשפג

ההוראה החדשה של נתניהו לחברי הכנסת של הליכוד
נגיד בנק ישראל אמיר ירון |, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון הודיע ביום שני על העלאת הריבית שתעמוד עתה על 4.25 אחוז, מהלך שזכה לביקורת רבה מצד נבחרי ציבור וכלכלנים. לאחר ההעלאה, ביקש שר החוץ אלי כהן משר האוצר סמוטריץ' לגבש מתווה שיאפשר לממשלה להתערב לבנק ישראל בהחלטות על הריבית, דבר שהחוק היום לא מאפשר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב כבר ביום שני לשר כהן והצהיר: "נבטיח את עצמאות הוועדה המוניטירית בראשות הנגיד". היום (ד') נתניהו הורה לחברי הכנסת של הליכוד להפסיק להתערב ולהתבטא בעניין הנגיד. ראש הממשלה אמר לחברי הכנסת כי "אנחנו מחויבים לשמור על עצמאות בנק ישראל. עצמאות בנק ישראל היא נדבך מרכזי במדיניות הכלכלית שמוביל ראש הממשלה במשך שני עשורים ודבר לא ישנה זאת".

נתניהו נגד כהן |

נתניהו נגד כהן | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הציוץ של כהן ותגובת נתניהו

בציוץ בטוויטר כתב השר כהן לשר האוצר: "ביקשתי מחברי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לגבש מתווה מול נגיד בנק ישראל להפסקת עליות הריבית. על רקע התמתנות האינפלציה, לא הייתה הצדקה להעלאת הריבית היום, שממשיכה את ההתעמרות בבעלי המשכנתאות".

תגובתו של השר כהן, קיבלה תגובות נגד רבות כאשר המוחים נגד האמירה הזכירו כי כל מטרת החוק, הוא שמדיניות הריבית של המדינה לא תיקבע על ידי פוליטיקאים, אלא תיקבע על ידי אנשי המקצוע של בנק ישראל. נתניהו עצמו  הגיב היום לשר כהן וכתב בטוויטר: "חוק 'בנק ישראל' עבר בהנהגתי והוא מבטיח את עצמאות הועדה המוניטרית בראשות הנגיד בקביעת הריבית. שום דבר לא ישנה זאת" קבע נתניהו.

אלי כהן, נתניהו דוחה את הצעתו

אלי כהן |  צילום: onatan Sindel/Flash90

סמוטריץ' תקף את הבקשה

סמוטריץ' הגיב בחריפות להצעתו של כהן וצייץ באנגלית ובעברית נגד המהלך. "העלאת הריבית אכן מקשה על משקי בית רבים, אבל עצמאות בנק ישראל כמי שמנהל את המדיניות המוניטרית של ישראל היא חיונית לכלכלה חזקה ומתפתחת, וכשר אוצר אעמוד על שמירתה כנגד אמירות פופוליסטיות. כממשלה תפקידנו להיאבק ביוקר המחיה באמצעות ניהול מדיניות פיסקלית אחראית וגיבוש תקציב טוב שישקיע בתשתיות צמיחה עתידית וגם יכלול חבילת הקלות מידיות לציבורים הזקוקים לכך. כך נעשה בעזרת השם".

גם סמוטריץ

גם סמוטריץ' נגד כהן | צילום: Yonatan Sindel/Flash90