התינוק נחנק והרופאים נדהמו לגלות מה חסם את קנה הנשימה

בעקבות מקרה של בליעת משחק קפצונים על ידי תינוק בן שבעה חודשים, הרופאים בשערי צדק מזהירים מפני סכנת חנק. אמו של התינוק: "ש' הקטן התקשה לנשום. כולנו היינו מבוהלים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/02/23 11:25 א באדר התשפג

התינוק נחנק והרופאים נדהמו לגלות מה חסם את קנה הנשימה
תינוק בן שבעה חודשים נחנק מקפצונים, אילוסטרציה, צילום: canva

סכנת הקפצונים: תינוק בן שבעה חודשים בלע חלק ממשחק "קפצונים" לפורים שחסם את קנה הנשימה שלו וסיכן את חייו. מומחי המחלקה לאף אוזן גרון מבוגרים וילדים במרכז הרפואי שערי צדק חילצו בניתוח דחוף את החלק שנבלע, הודות לניטור וטיפול מהיר התינוק חזר לנשום בטבעיות.


 
התינוק, בן שבעה חודשים, הגיע למיון עם קושי בנשימה. מומחי המחלקה לאף אוזן גרון ילדים ומבוגרים בשיתוף פעולה עם מומחי המחלקה לרפואה דחופה, ביצעו הערכה ובדיקה מקיפה אשר במהלכה התגלה החלק המסוכן ממש בכניסה לקנה הנשימה עם סכנה לנתיב אוויר.

"התינוק הגיע אלינו כשהוא מרייר, צרוד ומתקשה לנשום. בבדיקה ראינו שהחלק חסם את הוושט והן את קנה הנשימה", תיאר ד"ר ג'מיל גנטוס, רופא המחלקה לאף אוזן גרון בשערי צדק, בשל הסכנה המידית לחנק וסיבוכים נוספים לקנה הוחלט כי אין מנוס מניתוח לחילוץ הגוף הזר, "האתגר בניתוח הוא מצד אחד לחלץ את הגוף הזר אך להימנע מפגיעה ברקמות סביב וכן למנוע חלילה כניסה של הגוף הזר עמוק יותר".

יש לנו שמונה ילדים ומעולם לא קרה לנו שילד נחנק. כולנו היינו מבוהלים

ר', אמו של הפעוט, מספרת כי אירוע הבליעה קרה בתוך שניות ספורות בעת משחק בין הפעוט לאחיו, "בדרך כלל אנחנו מאוד ערניים ומתורגלים בכל הנוגע ליצירת סביבה בטוחה לפעוטות. יש לנו שמונה ילדים ומעולם לא קרה לנו שילד נחנק. ש' הקטן התקשה לנשום. כולנו היינו מבוהלים". עוד הוסיפה האם כי, "אנו מלאי רגשי תודה להשם על הנס הגדול שאירע לנו ולצוות שהציל את חייו של ש'", וביקשה לנצל את ההזדמנות ולהתריע בפני הורים לשמור על ילדיהם ולהסביר להם בכובד ראש על הסכנות הכרוכות במשחקים עם חלקים קטנים.

פורים

"הזדמנות זו אני קוראת להורים להיזהר משימוש בזיקוקים, חזיזים, רוגטקות, תרסיסים, כלי נשק למיניהם, סמני לייזר ודומיהם כדי שיהיה לכולנו חג שמח" צילום: שאטרסטוק

הנחיות של המנתחת לזהירות בתקופה זו

ד"ר ענת בהט דינור, מנתחת ראש צוואר במרכז הרפואי שערי צדק שטיפלה אף היא בש' מזהירה מפני סכנת בליעת גופים זרים בפעוטות, "במיוחד בתקופות של חגים, כשיש שפע צעצועים מתכלים וממתקים זמינים לילדים, אנחנו נתקלים במקרים של שאיפה או בליעת גופים זרים בעיקר גילאי 0-3", ד"ר בהט דינור הזכירה כי, "קוטר הכניסה לקנה הנשימה של פעוט הוא בממוצע ארבע מ"מ ועלול להיחסם בקלות. ערנות ההורים ברבים מן המקרים ותגובה מהירה מסייעת בהצלת חיים".

נוסף לכך, ציינה שעדיף למנוע לכתחילה את המקרים הללו על ידי הרחקה של חפצים זעירים ומסוכנים מהישג ידם של ילדים קטנים ותינוקות, "בהזדמנות זו אני קוראת להורים להיזהר משימוש בזיקוקים, חזיזים, רוגטקות, תרסיסים, כלי נשק למיניהם, סמני לייזר ודומיהם כדי שיהיה לכולנו חג שמח", אמרה המנתחת.