מה מקור המילה אמא? האקדמיה ללשון עברית עושה לכם סדר במשפחה

לכבוד יום המשפחה, האקדמיה ללשון משתפת בעשרה חידושים בנושא המשפחה: איך קוראים לבן הזוג של הדודה, מה שמו של בן הנין ואיך זוגות חד מיניים פונים זה לזה?

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/02/23 16:21 ל בשבט התשפג

מה מקור המילה אמא? האקדמיה ללשון עברית עושה לכם סדר במשפחה
צילום: shutterstock

האקדמיה ללשון עברית אחראית לחידושי לשון רבים שהתקבעו בחיינו, ואנשיה עמלים יומם ולילה כדי למצוא פתרונות יצירתיים ומעשיים למילים וביטויים חדשים שישתלבו בשגרת החיים של דוברי העברית בארץ ובעולם. היום (ג') חל בישראל יום המשפחה, ולכבודו האקדמיה ללשון שיתפה בעשרה חידושים בנושא המשפחה.

עשרה חידושים לכבוד יום המשפחה ומה הקשר לאמא?

1. מקור היום

האקדמיה ללשון מזכירה לנו כי יום המשפחה נקרא בעבר יום האם, ונקבע בתאריך הספציפי הזה בעקבות יום פטירתה של הנרייטה סאלד, שהקדימה את ארגון הנשים הציוניות וכונתה גם "אם הילדים".

2. מקור השמות אבא ואמא

האקדמיה ללשון חושפת בפנינו כי המילים אבא, אמא, סבא וסבתא לקוחות מהשפה הארמית, כמו הרבה מילים בשפה העברית. בשפה זו סיומת עם האות א' מציינת את היידוע, לכן אבא הוא האב ואמא היא האם.

3. איך אומרים הוֹרֶה בנקבה?

צורת הנקבה של הוֹרֶה היא הוֹרָה והיא מגיעה מלשון המילה "הריון" ומתבססת גם על הציטוט "עַד שֶׁהֲבֵיאתִיו אֶל בֵּית אִמִּי וְאֶל חֶדֶר הוֹרָתִי" מתוך שיר השירים.

4. לא אומרים "סבתות"

הדרך הנכונה לומר "סבתא" ברבים היא "סָבוֹת" ולא "סבתות", כמו שבשייכות אומרים "סבתי" ולא "סבתתי", וכך גם ברבים, סבותיו ולא סבתותיו.

5. איך קוראים לבן הזוג של הדודה?

יש נטייה להתייחס לבן הזוג של הדודה כ"דוד" בעצמו, אך זו לא בהכרח הדרך הנכונה. לפי התנ''ך, אחי האב נקרא "דוד", אחות האב נקראת "דודה" וכך גם אשת הדוד, אך עם השנים המילה "דוד" נטמעה גם כבעלה של הדודה.

6. הם לא אחים, הם אחאים

אנשים בעלי הורים משותפים או לפחות הורה משותף אחד, נקראים אַחָאִים. המילה הגיעה מתרגום של המילה sibling, שמשמעותה "אח או אחות".

7. איך זוגות חד מיניים פונים זה לזו?

הכינויים "אישה" ו"בעלה" מתאימים גם לזוגות חד מיניים, והצורה הנכונה להם היא "אשתהּ" (האישה שלה) ו"בעלו" או "אישו" (הבעל שלו, האיש שלו). 

8. בן הנין: חימש

בן הנין, כלומר החמישי במניין הדורות, מקבל את הכינוי "חימש", על פי חידוש של חיים נחמן ביאליק. צורת הנקבה לתואר היא חימֵשה.

סבתא ונכדה

סבתא ונכדה צילום: שאטרסטוק

9. פרק ב' 

משפחה שבה לאחד מבני הזוג או לשניהם יש ילד או ילדים מהקשר הקודם שלהם נקראת משפחה משולבת. אפשר גם להשתמש במונח הנרדף 'שלוב' לצד המונח הרגיל 'חורג', כמו אח שָׁלוּב.

10. יום משפחה או יום המשפחה?

אם אתם מאחלים זה לזה יום שמח, חשוב שתדעו לכתוב את זה נכון. למרות שהיום נקרא "יום המשפחה" ביידוע, הדרך הנכונה לומר היא יום משפחה שמח, מכיוון שמדובר בשם ותוארו.