משפחה יצאה לטיול באזור מודיעין וחזרה עם דרישת שלום מהתקופה הביזנטית

בני משפחה שיצאו לטיול מצאו ידית של נר, מעוטרת בפרצוף, מלפני 1500 שנה. המשפחה מסרה את הפריט לאוצרות המדינה וקיבלה תעודת הוקרה מרשות העתיקות, "גשמי הסופה ברברה שניתכו באדמה בעוצמה העלו על פני השטח ממצאים עתיקים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/02/23 10:00 ל בשבט התשפג

משפחה יצאה לטיול באזור מודיעין וחזרה עם דרישת שלום מהתקופה הביזנטית
ידית הנר שהתגלתה, צילום: רשות העתיקות

בני משפחת לביא מהיישוב צור יצחק טיילו בגבעות הדרומיות של מודיעין בסוף השבוע האחרון והבחינו לפתע בפרצוף קטן, עשוי חרס, "מביט" לעברם מהאדמה. דורון, אבי המשפחה, יצר קשר עם רשות העתיקות, ואיסי קורנפלד, ארכיאולוג מרשות העתיקות, הגיע לאסוף את הממצא הפוטוגני. 

משפחת לביא

משפחת לביא צילום: באדיבות המשפחה

גשמי הסופה ברברה שניתכו באדמה בעוצמה העלו על פני השטח ממצאים עתיקים

בחינה של החפץ בידי ד"ר איתמר טקסל, ראש ענף התמחויות קרמיות ברשות העתיקות, העלתה כי מדובר בקצה עיטורי של ידית נר מהתקופה מתקופה הביזנטית - המאה ה-6 -7 לספירה. לדברי קורנפלד, "אמנם אין מדובר בממצא נדיר, אבל הפריט בהחלט נאה. נרות החרס שימשו לתאורה, והיו ממצא אופייני לתקופות האלה, אבל לא לכל נר היתה ידית, בודאי לא מעוצבת. הנר שהידית השתייכה אליו שימש לתפקוד פונקציונלי של מאור, וגם כחפץ נוי".

"אנחנו מודים למשפחה לביא, שהפגינה אזרחות טובה ומסרה את הפריט היפה לאוצרות המדינה", אמר אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות. "גשמי הסופה ברברה שניתכו באדמה בעוצמה העלו על פני השטח ממצאים עתיקים. אנחנו קוראים לציבור לגלות ערנות, ואם פוגשים ממצא קדום, להשאיר את הממצא מונח במקומו ולקרוא לרשות העתיקות, שתגיע לשטח. ההקשר המדוייק שבו נמצא החפץ מספק מידע רב ערך למחקר".