ההצעה לביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון עברה בקריאה טרומית

החוק מציע כי שם החוק ישונה ל"חוק הפיצויים לנפגעי ההתנתקות" וכי שבעה סעיפים אשר נוגעים לביטול הזכויות בשטח המפונה ולאיסור כניסה ושהייה בשטח זה – יבוטלו

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 15/02/23 17:54 כד בשבט התשפג

ההצעה לביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון עברה בקריאה טרומית
חומש, ארכיון | , צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

לאחר ניסיונות חוזרים ונשנים שהחלו ב 2007, מליאת הכנסת אישרה הערב (ד') בקריאה טרומית את הצעת החוק לביטול חוק תכנית ההתנתקות בצפון השומרון של חבר הכנסת יולי אדלשטיין וקבוצת חברי כנסת, אליה הוצמדה הצעה דומה של חברת הכנסת לימור סון-הר מלך. החוק מציע כי שם החוק ישונה ל"חוק הפיצויים לנפגעי ההתנתקות" וכי שבעה סעיפים אשר נוגעים לביטול הזכויות בשטח המפונה ולאיסור כניסה ושהייה בשטח זה – יבוטלו. 

"מתחדדת תובנת העוול שנעשה לאזרחים שהחוק הכשיר את פינויים"

בהצעה תמכו 62 חברי כנסת אל מול 36 שהתנגדו, והיא תועבר לוועדת הכנסת שתקבע איזו ועדה תדון בהצעה.  בדברי ההסבר נכתב כי החוק ליישום תכנית ההתנתקות נועד להכשיר את עקירתם וגירושם של כ-10,000 איש מבתיהם, מפרנסתם וממרקם החיים שלהם במסגרת תכנית ההתנתקות. "משאף לא אחת מתכליותיה של תכנית ההתנתקות התממשה, ובשל כך שבמקום תועלת הביאה לנזקים עצומים, מתחדדת תובנת העוול שנעשה לאזרחים שהחוק הכשיר את פינויים ועקירתם". 

"על כן מוצע בהצעת החוק לבטל חלקים בחוק יישום תכנית ההתנתקות, ובכך למחוק במידת-מה את הכתם הלאומי והמוסרי שזו הכתימה בבגד יומה של מדינת ישראל. מוצע להפריד באופן ברור בין החלקים בחוק שתכליתם היא פיצויי המתיישבים שנעקרו מבתיהם ואיבדו את נכסיהם ומטה לחמם, לבין הסעיפים שתכליתם פינוי התושבים ועקירתם".

כאמור, החוק מציע להותיר על כנם את הסעיפים מחוק ההתנתקות שמטרתם קביעת מנגנוני פיצוי למתיישבים שנעקרו מבתיהם, ולבטל את סעיפים 23 עד 30(ב) בהם נקבעו איסורי הכניסה והשהייה בשטחים שפונו במסגרת תכנית ההתנתקות, וביטול הזכויות של מי שישבו בהם. "משכך, אך מתבקש הדבר כי שמו של חוק יישום תכנית ההתנתקות ישונה וזה ייקרא מעתה חוק הפיצויים לנפגעי ההתנתקות".

"ביטול חוק ההתנתקות יחזיר את השליטה בשטח לידיים ישראליות"

יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין, הסביר הערב: "בזמן שאנחנו מתעסקים בדברים חשובים, מתחת לאפנו מתרחש תהליך חשוב עוד יותר. הפלשתינים, בעידוד ובתמיכת האיחוד האירופי, נוגסים בשטחי C וקובעים עובדות בשטח. מרגע שהם מצליחים לקבוע עובדה – קשה מאוד לשנותה. ראו מה קורה כבר שנים עם חאן אל אחמר".

"ביטול חוק ההתנתקות יחזיר את השליטה בשטח לידיים ישראליות, יאפשר את זכותם הדמוקרטית של תושבי ישראל למימוש חוק חופש התנועה במדינת ישראל ויציל את ההתיישבות בצפון השומרון".