החוק לשלילת אזרחות וגירוש מחבלים אושר במליאת הכנסת

מליאת הכנסת אישרה היום את ביטול אזרחותו של מי שהורשע בטרור ומקבל על כך כספים מהרשות הפלשתינית - 95 הצביעו בעד מול 10 שהתנגדו: "אין זה עולה על הדעת, שאזרחי ותושבי ישראל שבגדו במדינה והסכימו לקבל תשלום מאת הרשות - ימשיכו להחזיק באזרחות או תושבות ישראלית"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 15/02/23 16:00 כד בשבט התשפג

החוק לשלילת אזרחות וגירוש מחבלים אושר במליאת הכנסת
טיבי וקרעי במליאת הכנסת | , צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לביטול אזרחותו או תושבותו של פעיל טרור שמקבל תגמול עבור ביצוע מעשה הטרור. הצעת החוק הוגשה על ידי חברי הכנסת אופיר כץ, שרן מרים השכל, שמחה רוטמן, עודד פורר, זאב אלקין, ינון אזולאי, מאיר כהן וקבוצת חברי כנסת. 95 חברי כנסת תמכו בהצעה בקריאה השלישית מול 10 שהתנגדו.

החוק מציע לקבוע כי אזרח או תושב ישראלי שהורשע בביצוע עבירה שהיא הפרת אמונים למדינת ישראל, נגזר עליו מאסר בפועל בגינה, והוכח כי הרשות הפלשתינית מתגמלת אותו על כך - ניתן יהיה לבטל את אזרחותו או את רישיונו לישיבת הקבע לפי העניין, ולהרחיקו לשטחי הרשות הפלשתינית או לרצועת עזה. רישיון ישיבת קבע יבוטל על ידי שר הפנים, לאחר היוועצות בוועדה מייעצת ובהסכמת שר המשפטים, וביטול אזרחות יהיה על ידי בית המשפט, לבקשת שר הפנים, לאחר היוועצות בוועדה מייעצת ובהסכמת שר המשפטים. 

"משכורות אלה עולות בהדרגה עם ותק האנשים בכלא"

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "אזרח או תושב מדינת ישראל שהסכים לקבל תשלום מהרשות הפלשתינית, במישרין או באמצעות גוף זר, כשכר או תגמול בעבור ביצוע מעשה טרור או עבירה אחרת שיש בה משום פגיעה חמורה בביטחון המדינה, כמוהו כמעיד על עצמו שהוא מוותר על מעמדו כאזרח או כתושב. חומרה נוספת ומכרעת יש בכך שאותו אזרח או תושב המדינה, הנהנה מכל הזכויות שמעניקה לו המדינה, מבצע עבירת טרור ומקבל תגמול מאת הרשות, כשכר לביצוע מעשה הטרור".

על פי הצעת החוק - שלילת התושבות והגירוש יאושרו על ידי שר הפנים תוך זמן של עד 14 ימים. בנוסף לשר הפנים, שלילת האזרחות והגירוש יאושרו על ידי שר המשפטים ובית המשפט. שר הפנים יחויב לאשר תוך 14 ימים, שר המשפטים תוך שבעה ובית המשפט תוך 30 ימים.

"חוקים כאלה הם השליחות האמיתית שלנו כנבחרי ציבור"

חבר הכנסת אופיר כץ, שעמד בראש הוועדה המשותפת שהכינה את ההצעה, להליך החקיקה, פנה היום למשפחות השכולות: "אני מקווה שהצעד הזה שאנחנו עושים היום הוא שחר של עידן חדש. אני יודע ומרגיש מעומק הלב שלי, שחוקים כאלה הם השליחות האמיתית שלנו כנבחרי ציבור".

"האחריות למנוע את הפיגוע הבא היא עלינו, לא על אף משפטן", אמר כץ בהתייחסו להליך החקיקה. "מי שיתנגד למה שאנחנו מביאים פה אחרי מכלול האיזונים שעשינו, צריך לעשות חשבון נפש עם עצמו ולהסביר את זה למשפחות השכולות ולעם ישראל. בלתי נתפס שלאורך כל הדרך הייעוץ המשפטי לממשלה הקשה בכל דרך עם הרצון שלנו ליישם מדיניות להילחם בטרור".

אופיר כץ |

אופיר כץ | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"מצפים כי כבר היום יתחיל משרד הפנים בהליך גירוש המחבלים"

מפורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות ונפגעי הטרור שיזם את החוק, נמסר: "אנו מברכים את חברי הכנסת על העברת החוק והכנסתו לספר החוקים של מדינת ישראל. אין שום סיבה שמחבל ישראלי שבגד באזרחותו ובמדינתו ימשיך להחזיק באזרחות ישראלית. אנו מצפים כי כבר היום יתחיל משרד הפנים בהליך גירוש המחבלים המיועדים לשחרור ומבג"צ אנו מצפים שבשום אופן לא יסרס את החוק. אנו בפורום נמשיך לקדם את חוקי ההרתעה שיזמנו ואנו מצפים מכל המפלגות הציוניות לתמוך בהם".

השרה אורית סטרוק מסרה כי חוק שלילת אזרחות ותושבות ממחבלים עבר ברוב עצום, ויכנס לספר החוקים של מדינת ישראל. "החוק שיזמתי בכנסת הקודמת, ונאבקתי עליו שוב ושוב- זוכה לקונצנזוס לאומי. ישראל תפסיק להושיט את הלחי השניה לטרור, ותמשיך לייצר תג מחיר מרתיע מול תשלומי הטרור של רב המחבלים אבו מאזן".

מהמטה הלאומי בליכוד, "מלוכדים", נמסר: "חברי הכנסת שהצביעו היום בעד החוק לשלילת אזרחות וגירוש מחבלים הביאו אמירה עקרונית וחשובה: בסוגיה הזו אין ימין ואין שמאל. זה צעד חשוב ומשמעותי ועוד צעד במלחמה בטרור הרצחני".