חשד לניהול קרטל ענק והטיית מכרזים בפרויקטים של משרד הביטחון

מהחקירות עולה כי לאחד הקבלנים החשודים בפרשה, קשר עסקי עם ראש ארגון פשע ועם גורמים נוספים המזוהים עם אותו ארגון | במהלך החיפושים נתפס רכוש רב הכולל בין היתר רכבי יוקרה, כסף רב במזומן ועוד | משרד הביטחון: "רואים בחומרה רבה את החשדות"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 13/02/23 07:16 כב בשבט התשפג

חשד לניהול קרטל ענק והטיית מכרזים בפרויקטים של משרד הביטחון
משרד הביטחון, הקריה, בתל אביב | , צילום: Tomer Neuberg/Flash90

שוטרי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) בלהב 433 והממונה על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ"ב) מנהלים בשנה האחרונה חקירה סמויה, שממנה עולה חשד להטיית מכרזים של משרד הביטחון על ידי קבלנים וחשודים נוספים וכן חשד לעבירות שוחד עם גורמים באגף ההנדסה והבינוי של משרד הביטחון, בתמורה לקבלת מידע פנימי והטיית מכרזים בתחום הבינוי. מחקירות היחידה עולה כי לאחד הקבלנים החשודים בפרשה, קשר עסקי עם ראש ארגון פשע ועם גורמים נוספים המזוהים עם אותו ארגון.

הבוקר (ב') הפכה החקירה לגלויה, עם מעצרם של עשרות חשודים ומעוכבים לחקירה ובהם קבלנים, עו"ד, בעלי חברות, עובדים ומשרתים באגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון, החשודים בעבירות של לקיחת שוחד, מתן שוחד, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, קשירת קשר לפשע, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות על פי חוק איסור הלבנת הון, עבירות על פי חוק התחרות ועבירות על פי פקודת מס הכנסה.

במהלך החיפושים בבתיהם ובמשרדיהם של החשודים נתפס רכוש רב הכולל בין היתר רכבי יוקרה, שעוני יוקרה, כסף רב במזומן, מסמכים, חותמות ועוד.

 

 

 

חלק מרכבי היוקרה שנתפסו | צילום: דוברות המשטרה

בקרטל פעלו עשרות חברות במאות מכרזים

החקירה החלה בעקבות מידע שסיפקה יחידת החקירות של המלמ"ב במשרד הביטחון ושותפים לה גם רשות התחרות, המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) והמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

מחקירת היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית והמלמ"ב עולה כי על פי החשד בקרטל פעלו עשרות חברות במאות מכרזים ובאומדן עבירות בסכום של מיליארד שקלים וכי הקרטל פעל בצורה סדורה ולאורך זמן והתעצם בעקבות קשרי שוחד עם גורמים במשרד הביטחון ובצבא ובמסגרת אותם קשרים, החשודים קיבלו מידע פנים והטבות שונות. החשודים הגישו הצעות מחיר במכרזים במטרה לייצר את הממוצע אליו כיוונו כשבתוכן תהיה גם הצעת המחיר הקרובה ביותר לממוצע שהיא שתזכה במכרז. בשיטה הזאת, רימה הקרטל את משרד הביטחון וכספי המכרזים הושגו במרמה ונעשה בהם שימוש אסור.

שעון יוקרה שנתפס |

שעון יוקרה שנתפס | צילום: דוברות המשטרה

צילום: דוברות המשטרה

מצג שווא בפני משרד הביטחון

על פי החשד, הקרטל פעל בשיטה נוספת כאשר אחד הקבלנים החשודים הינו בעל שליטה מלאה בחברות שהוא אינו רשום בהן והרישום הפיקטיבי נועד להציג מצג שווא בפני משרד הביטחון ולהשפיע על שיקול הדעת כאילו מתחרות חברות שונות במכרז, כאשר בפועל החשוד הוא זה שעמד מאחורי כל אותן חברות. עוד על פי החשד, הקרטל חבר לחברות בעלות סיווג גבוה שזכו במכרזים ובתמורה לאחוזי רווח, לקחו אחריות מלאה על ביצוע המכרז מבלי שהחברה הזוכה תהיה מעורבת, כל זאת ללא ידיעה ו/או הסכמה של משרד הביטחון ובניגוד לתנאי המכרז.

במהלך המבצע בשעות הבוקר המוקדמות, נתפסו חשבונות בנק, נדל"ן ועוד והמשטרה תבקש את חילוטם במסגרת ההליך הפלילי נגד החשודים. כאמור, נעצרו ועוכבו לחקירה עשרות חשודים והם מובאים הבוקר למשרדי היחידה, בסיומה ולאחר קבלת ממצאיה יובאו לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בראשון לציון.

תגובת משרד הביטחון

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה לדברים: "משרד הביטחון רואה בחומרה רבה את החשדות שנחשפו ויגלה אפס סבלנות לכל חשד לעבירה על טוהר המידות. יחידת החקירות של המלמ"ב במשרד הביטחון, בשיתוף עם גורמי מקצוע נוספים במשרד, היא שחשפה את החשדות והביאה לפתיחת החקירה בפרשה. פעולות החקירה הרבות שביצע המלמ"ב, מרביתן סמויות, חיזקו את החשדות נגד המעורבים, בהם עובדים ומשרתים וכן ספקים של מערכת הביטחון".

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר, הנחה את אגפי משרד הביטחון הרלוונטיים לשתף פעולה באופן מלא עם גורמי החקירה ולהעניק להם כל סיוע שיידרש. משרד הביטחון יפעל למצות את הדין עם החברות החשודות בהונאה ועם מי שסייע להן.

אגף ההנדסה והבינוי הינו אגף מבצעי-חיוני שמוביל פרויקטים לאומיים רחבי היקף, בהם בינוי מחדש של מרבית מחנות צה"ל, העתקה היסטורית של בסיסי צה"ל ממרכז הארץ לנגב ולגליל לטובת פיתוח כלכלי ועירוני, הקמה מחדש של גבולות המדינה, פרויקטים ביטחוניים ועוד. "החשדות שנחשפו הם חמורים, אך אין בחשדות אלה כדי להטיל דופי בכלל עובדי ומשרתי האגף, שעובדים לילות כימים, במקצועיות ובמסירות למען ביטחון המדינה", נמסר.