ראיון מיוחד הרס בית הכנסת והקשר של הנשיא זלנסקי לקהילה: רבה של אוקראינה מדבר

לאחר פגיעת הכוחות הרוסים בבית כנסת עתיק באוקראינה, מספר רבה של אוקראינה על המצב של הקהילה היהודית ועל ההפצצות הרוסיות, הקשר עם הנשיא זלנסקי ואיך חגג אמש את החג של חסידות חב"ד

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 01/02/23 13:55 י בשבט התשפג

הרס בית הכנסת והקשר של הנשיא זלנסקי לקהילה: רבה של אוקראינה מדבר
הרב אסמן, צילום: הרבנות הראשית לאוקראינה

הפלישה לאוקראינה: כבר שנה משתוללת המלחמה באוקראינה ולמרות שיהודים רבים עזבו את המדינה וגם הגיעו לארץ, עדיין יש קהילה יהודית לא קטנה במדינה. מי שמוביל את הקהילה הוא הרב אסמן, רבה של אוקראינה. בשיחה עם חדשות כיפה מספר הרב אסמן על מצבה של הקהילה, הפגיעה הרוסית בבית הכנסת אמש וגם על איך חוגגים את החג החסידי שחל היום (ד'), בזמן המלחמה.

 "רוב הקהילה כרגע זה נזקקים" אומר הרב אסמן, "כל יום אני והמתנדבים עוסקים בפעילות הומניטרית, אנחנו מספקים דלק, בגדים ואוכל". הרב אמנם יושב בבירה קייב אבל מתנדבי הקהילה מגיעים לכל מקום באוקראינה ועוזרים גם לאוכלוסיה האוקראינית הכללית: "אנחנו פועלים בכל המדינה. יש לנו רכבים, משאיות ורופאים ואנחנו עושים מה שצריך כל יום. בימים האחרונים שלחתי לבית חולים מקומי משלוח של אלונקות".

בית הכנסת בן יותר ממאה שנה הותקף

עם שר החוץ אלי כהן

עם שר החוץ אלי כהן צילום: הרבנות הראשית לאוקראינה

אמש בהתקפה רוסית על העיר גולייפול בחבל זפוריז'יה, שם מנהלים קרבות עזים, הותקף גם בית כנסת מקומי. "יש שם קרבות בעיר, אז אני לא יכול להגיע לשם" אומר הרב, "הרוסים יורים שם כל היום, זה ממש קרוב לקו האש".

יש שם יהודים?

"בית הכנסת לא היה פעיל, גם לפני המלחמה הוא לא היה פעיל אבל היה ידוע שמדובר בבית כנסת היסטורי שנבנה לפני למעלה ממאה שנה. הרוסים עשו את זה הרבה פעמים, הם יורים בלי הבחנה גם על תשתיות ואזרחים".

הרס בחארקיב

הרס בחארקיב צילום: depositphotos

זלנסקי הגיע לטקס בבאבי יאר: "הוא לא מתבייש להיות יהודי"

בשבוע שעבר התקיים טקס מיוחד במסגרת יום השואה הבינלאומי באתר המורשת בבאבי יאר בו לקח חלק גם הנשיא האוקראיני זלנסקי. הרב אסמן מתאר את הקשר בין לשכתו ללשכת הנשיא: "הוא הסכים להגיע לבאבי יאר, זאת הייתה פעם ראשונה מאז המלחמה שהטקס נערך. המשרד שלי היה בקשר עם משרד הנשיא, הם ביקשו רק לא להקריא שם תפילות, אלא להדליק נר נשמה". 

יש לנשיא קשר לקהילה היהודית?

"הוא לא מתבייש להיות יהודי, הוא יהודי משני הצדדים אבל הוא לא מגיע לאירועים של הקהילה, הוא נשיא של מדינה בכל זאת" אומר הרב אסמן.

הרב אסמן והנשיא זלנסקי

הרב אסמן והנשיא זלנסקי צילום: הרבנות הראשית אוקראינה

כך חגגו בקהילה את י' בשבט - הילולת הרבי הקודם

בשבוע שעבר, נפתחה הוועידה הבינלאומית הראשונה של "קרן יעל" שמקדמת ומסייעת לחינוך יהודי ושמירת מסורת ישראל במוסדות בעולם היהודי. את הקרן מוביל בנו של הרב ותחילה פעלה באוקראינה, הרב אסמן מסביר כי הפעילות באוקראינה ירדה משמעותית וכרגע רק ארבעה מוסדות נמצאות בתוכנית הקרן: "הקרן תומכת בכ-60 מוסדות בכל העולם, דווקא באוקראינה כבר אין כמעט פעילות בגלל המלחמה".

האירוע של קרן יעל

האירוע של קרן יעל צילום: קרן יעל

לסיום, אני שואל את הרב איך חוגגים את י' בשבט, יום חג בחסידות חב"ד, יום ההילולא של הרבי הקודם מליובאוויטש. "אתמול עשינו בבית הכנסת הגדול התוועדות חסידית והגיעו יותר ממאה יהודים" אומר הרב אסמן, "היום עשינו הרבה פעילויות עזרה לאנשים נזקקים".