דרום אדום 2023: כל מה שצריך לדעת לקראת פסטיבל הכלניות

על רקע הכלניות שיכסו את צפון הנגב במרבדים אדומים וססגוניים יתקיימו מגוון רב של פעילויות לכל המשפחה במהלך חודש פברואר, חלקן ללא תשלום: סיורים והפעלות בין הפרחים, שווקים וירידים חקלאיים

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/02/23 12:16 י בשבט התשפג

דרום אדום 2023: כל מה שצריך לדעת לקראת פסטיבל הכלניות
פסטיבל דרום אדום, צילום: רפי בביאן

פסטיבל "דרום אדום" חוזר זו השנה ה-18, עם מרבדים אדומים ושלל פעילויות במרחבים הירוקים בין נחל שקמה לנחל הבשור בצפון הנגב. קרן קיימת לישראל שותפה לחגיגה האדומה ותקיים ביערות ובחניוני קק"ל, בהם עיקר מוקדי הפריחה, סיורים מודרכים בעלות סמלית של 10 שקלים. הפסטיבל יתמקד השנה בערכי השמירה על הסביבה, המיחזור והקיימות, ויקיים שלל פעילויות בנושא במהלך הפסטיבל.

לאורך כל השבוע ניתן להגיע לבקר בשדות האינסופיים של הכלניות בצפון הנגב, וליהנות מעשרות פעילויות באתרים בסביבה כמו קטיף תותים וירקות, סיורים חקלאיים, מגוון סדנאות יצירה, סיור מודרכים, ביקורים בחוות, טיולי אופניים בשטח ועוד המון. 

סיורי פריחה מודרכים

בהרשמה מראש סיורים מטעם קק"ל ועמותת התיירות – תשלום סמלי למשתתף 10 שקלים. 

מים חקלאות ופריחה בנגב – חניון באר מרווה יער שוקדה (סיור רגלי)
כל שלישי - נקודת מפגש בחניון באר מרווה סמוך לשולחנות
החקלאות המשגשגת בנגב המערבי זיכתה את האזור בשם "אסם התבואה של ישראל". התפתחות החקלאות וההתיישבות שהחלה עם הנחת קו המים ל-11 הנקודות בסוף שנות ה-40, הובילה עם השנים לפיתוח ויצירת סביבה ירוקה. סיור רגלי לזכרה של מרווה בביאן, בקיבוץ עלומים. 

אל בתרונות רוחמה (סיור רגלי)
כל שלישי - נקודת מפגש 200 מטר לפני הכניסה לקיבוץ רוחמה מצד שמאל.
נוף ציורי של גבעות מעוגלות הנצבע בשלל צבעים, הודות לפריחות מרהיבות וגידולי השדה. נגיע אל חורבת ג'ממה- שרידי כפר ערבי של פלחים ועובדי אדמה, אשר בנו ביתם לשרידי ישוב ביזנטי עתיק. נעבור בשבילים לצד מרבדי הכלניות ונקודות תצפית מרהיבות ונשמע על סיפור ההתיישבות באזור, החל מתקופות קדומות ועד ימינו. 

צילום: יקיר אסידו

כשנחל פוגש ים – נוף מרהיב ומפתיע (סיור רגלי)
שלישי 7/2 ו-14/2 - נקודת מפגש – חוף זיקים, במגרש החנייה, סלול כורכר
דרך ארוכה עושים נחל שקמה ויובליו בחתירה מהרי חברון מערבה בדרך אל הים. למרות אגן הניקוז הגדול זהו נחל אכזב ועם זאת מוזמנת למטיילים הפתעה - זרימה של מים בין דיונות וחולות.
בסיור תגלו מי, מתי ולמה בנו את הסכר ותיהנו מהליכה בנוף ציורי ופורח אל חוף זיקים.

יער בארי - חניון רעים "דרך מתקני המים" (סיור רגלי)
כל רביעי - נקודת מפגש – בכניסה לחניון ליד הבאר
סיור החוצה את חלקו הדרומי של יער בארי. בסיור נתוודע אל שיטות איסוף ואיגום מים לאורך ההיסטוריה. בניית מתקני מים קדומים, בורות, בארות לאגירה ושינוע מים שיובילו את המטיילים במנהרת הזמן של ההתיישבות לפני קום המדינה ולאורך ההיסטוריה. 

פארק נחל גרר - יער שרשרת (סיור רגלי)
כל רביעי ושישי - נקודת מפגש: בחניון הראשון של פארק נחל גרר מצד ימין.
נחל גרר שימש כמקור מים חשוב עוד מימי המקרא כפי שמעיד ספר בראשית בו מסופר על יצחק חופר הבארות. במהלך הסיור נלמד מהממצאים הארכיאולוגים המספרים את סיפורן של תקופות התיישבות רבות במהלך ההיסטוריה של ארץ ישראל, החל מתקופת האבן ועד היום. נכיר את הצמחייה הייחודית שגורמת ל"העלמות" המים מיוני ועד אוקטובר ואת החי הייחודי לאזור שמהווה גם ציר נדידה לציפורים. לבסוף, נקנח בפריחת הכלניות. 

דרך נופית הבשור – קטע צפוני - חדש! (סיור משולב - רכוב ורגלי)
כל חמישי ושישי - נקודת מפגש: צומת רעים, בכניסה המשולטת אל הדרך הנופית.
הדרך מלווה את הגדה המזרחית של נחל הבשור לאורך 13.5 ק"מ ומאפשרת מבט וגישה אל מוקדי ענין לאורכה: תצפית אל מפגש הנחלים גרר ובשור, אל בוסתן, בארות, שרידי יישובים, מרחב בו עברה דרך הבשמים בעת העתיקה ולאחר אלפי שנים גם הצבא הבריטי הניח כאן מסילת ברזל לרכבת. לקראת סיום נגיע לחניון תצפית תל גמה האוצר בקרבו עבר מפואר החל מהאלף הרביעי לפני הספירה.

סיפור אישי של תושב- חיים סמוך לגדר (סיור רכוב)
כל חמישי-נקודת מפגש: תחנת הדלק ביד מרדכי
סיור ייחודי ומרתק עם דובי - על ההתיישבות, החקלאות, הנופים, המורשת וההתמודדות.

דרך נוף הבשור התיכונה (סיור רכוב)
כל שישי - נקודת המפגש – חניון הררי
דרך נוף הבשור התיכונה חושפת   טפח נוסף במראה הייחודי של הנגב המערבי ונחל הבשור. בסיור נעבור לאורך 13 הק"מ של הדרך, נתחיל בנסיעה בין פרדסים ונחצה את יער המילואים, נעצור לתצפית ממצפור שי הממוקמת 90 מ' מעל פני הים ומאפשרת מבט על המרחב שבין עזה לבאר שבע. נמשיך אל אחת מנקודות התצפית היפות באזור - המצפור על מאגר נירים, נשמע על בעיית המים וכיצד באה על פתרונה. נמשיך בנסיעה ל'באר הדקלים'- זכר לכפר קטן שסיפורו מהווה תעלומה בלתי פתורה.

סיור מטעם רשות העתיקות

לגעת בעבר עם רשות העתיקות. ימי שני 6/2 ו-13/2 בית הכנסת העתיק מעון – נירים.
"נחזור בזמן" עם הדרכה מקצועית שתפגיש את המבקרים עם הקהילה היהודית שהתקיימה במקום בתקופת המשנה והתלמוד ונתוודע אל רצפת הפסיפס המרהיבה של בית הכנסת הקדום. הפסיפס עבר שימור והוחזר לאתרו בסיוע ומימון קרן קימת לישראל, מ.א. אשכול ורשות העתיקות.  

דרום אדום LIVE:

יובל דיין - יום חמישי 23.2.2023. בשעה: 21:00. היכל התרבות שדות נגב. 

דויד ברוזה - יום שישי 10.2.2023. שעה: 21:00. אולם המופעים קיבוץ דורות.

רמי קלינשטיין - יום חמישי 9.2.23. שעה: 21:00. אולם ישוב מבועים.

עמיר בניון - יום חמישי 2/2/23. שעה: 21:00. היכל התרבות שדות נגב.

אדיר מילר - יום חמישי 2/2/23. שעה: 20:30. אולם המופעים מ.א אשכול

שלומי שבן - מארח את שולי רנד יום חמישי 16/02/2023. שעה: 21:00. אולם המופעים מ.א אשכול.

ג'ימבו ג'יי ולהקת ספא- יום חמישי 23/02/2023. שעה: 21:00. אולם המופעים קיבוץ דורות. 

שלומי קוריאט-יום חמישי 9/2/23. שעה: 21:30. אולם המופעים חוף אשקלון.

פעילויות מיוחדות בפסטיבל:

מרוץ הכלניות ה-10 - יער שוקדה
ימים ד'-ה' 8-9 בין השעות 9:00-13:00 וביום שישי 10.2.2023 6:50-8:30, בהרשמה מראש באתר העמותה. איך זה עובד? מזמינים חברים ומשפחה להצטרף אליכם לריצה - נכנסים לאתר ונרשמים – ככה פשוט. כל משתתף יקבל ערכת מרוץ וצ'יפ מדידה אותה יאסוף ממתחם המירוץ לפחות חצי שעה לפני מועד היזנוק, ויוצאים לרוץ בכיף בקצב שלכם. ערכת המרוץ כוללת מתנות ממותגות של הפסטיבל, מספר חזה ופינוקים נוספים מנותני החסות. מסלול הריצה  עובר בין  שדות ירוקים, חורשות ומרבדי כלניות של יער שוקדה. ההשתתפות במרוץ מותנית בהרשמה מראש במצב בריאותי תקין. מסלולי המרוץ  2 ק"מ, 5 ק’’מ, 10 ק’’מ,לבחירתכם. הכרטיס כולל מסלול משולט, ביטוח וערכה מפנקת לכל משתתף. הביטוח מכסה רק  מי שרכש כרטיס. מחיר: 90 שקלים. מכירה מוזלת  עד לתאריך 25.1.22 – מחיר מוזל 75 שקלים. 

צילום: רפי בביאן

צעדת הכלניות של קק"ל

צעדה לכל המשפחה בין גבעות מוריקות באזור יער רוחמה ושמורת בתרונות רוחמה.צעדת הכלניות תתקיים למשך 3 ימים לנוחיות הצועדים. בוחרים את היום והשעה שרוצים, בוחרים שותפים לצעדה, ויוצאים לצעוד בכיף בין שדות ירוקים, שמים כחולים, מרחבים פתוחים, פריחה ואוויר נקי. ימים רביעי-שישי 15-17.2.23 בהרשמה מראש באתר www.habsor.co.il. 

מסלול הצעדה עובר בין כלניות ופרחי בר הפורחים באזור, שדות חקלאים, נקודות תצפית ומרחבים פתוחים. הצעדה תצא מאזור אתר הראשונים בקיבוץ רוחמה (מקום ההתיישבות ההיסטורי)
ותעבור בשמורת הטבע של בתרונות רוחמה לצד פריחה מרהיבה, נופים פתוחים ואתרים היסטוריים.
בנוסף, בשטח יחכו לכם הפעלות, משחקים, שחקנים ושלל פעילויות וחוויות לאורך המסלול לכל המשפחה. כל נרשם יקבל ערכת הרשמה. ההשתתפות בצעדה מותנית בתשלום והרשמה מראש.
ימים רביעי-חמישי  15-16.2.23 בין השעות 9:00-15:00 יציאה אחרונה למסלול בשעה 12:00
יום שישי 17.2.23 בין השעות 8:00-14:00 יציאה אחרונה למסלול בשעה 11:00.
מסלולי הצעדה – 3.5 ק’’מ למשפחות, 6.5 ק’’מ ו-10 ק’’מ ,לבחירתכם. הכרטיס כולל הפעלות לאורך המסלול, ביטוח וערכה מפנקת.

לאוהבי היסטוריה ומורשת -סיורים בניחוח היסטורי

מעוז מול עזה | קיבוץ סעד | 077-7295773
"המחרשה תיקבע את גבול המדינה שבדרך!!" אתר הראשונים של קבוץ סעד מספר באופן מוחשי וחווייתי את סיפור ההיאחזות של עם ישראל, מימי האבות המייסדים של האומה, אברהם ויצחק, עבור בחלוצי הציונות הדתית, מלחמת העצמאות , ההתיישבות בנקודת הקבע, התבססות ופריחה, דרך המבחנים הכלכליים והבטחוניים, וישוב פורח שכבר 4 דורות חיים בו. הרצאת מבוא, סיור באתר, תצפית מגג "בית הבטחון" לעבר רצועת עזה והאזור, וסרט קצר ומרגש. משך הסיור כשעה ורבע. עלות הסיור 25 שקלים לאדם. גמלאים וסטודנטים 18 שקלים. ימים א'-ה' בשעות 8:00-22:00, יום ו' 8:00-14:00, סגור בשבת.

הגדת חבל ימית | במושב דקל | 077-7295776.
ימים א'- ה' בשעות 10:00- 17:00, בהרשמה מראש.
סיפור חבל ימית בנימה אישית, על החלטת משפחות להפריח את המדבר בצפון סיני, לבסוף לוותר על בית למען השלום, אך לא לוותר על הפרחת השממה ולהשקיע ברעיון החלוצי בשנית, בנגב המערבי.
המפגש מתחיל במועדון המושב, שם נצפה במצגת המספרת על הקמת חבל ימית והווי החיים שנרקם שם. לאחר מכן נלך למרכז המבקרים בו נעשה סיור מודרך, בנימה אישית, באולם עשיר בתצוגה של תמונות, מוצגים, קטעי עיתונות ופס קול מלווה. ונסיים בהקרנת סרט חותם המסופר על ידי תושבים שגרו בחבל ימית. הביקור אורך כשעה ורבע, מרגש, מעשיר ועשיר בערכי ארץ ישראל.
מחיר כניסה 20 שקלים מתאים מגיל 9 ועד 99, בקבוצה של 5 איש ומעלה. 

מרכז קטיף להנצחת גוש קטיף | 0777295771
מרכז המבקרים בניצן יפגיש אתכם עם סיפור גוש קטיף החל מהקמתו והתפתחותו דרך תכנית ההתנתקות וכאב העקירה ועד לאתגרי הצמיחה מחדש. מסלול הביקור במרכז מתפרש על פני 6 מרחבים המשלבים סרטונים, ארט וידאו, תערוכת צילומים ומיצגים היוצרים חוויה ייחודית ומרגשת. את הסיור מעבירים אנשי גוש קטיף המשתפים את סיפורם האישי במהלך ההדרכה.
הסיורים נערכים בעברית צרפתית ובאנגלית. ניתן לתאם סיור עצמאי במרכז המבקרים, ללא הדרכה, בהתאם לשעות הפעילות. סיור אחרון יוצא שעתיים לפני הסגירה, משך הסיור כשעה וחצי.

ששיות בגבעת הקרב ביד מרדכי - סיפורים וגיבורים

במהלך חודש פברואר 2023, בכל יום חמישי בין השעות 16:00-17:30, נצא לסיור מרגש באתרי ההנצחה בקיבוץ יד מרדכי. במסגרת פסטיבל דרום אדום, נפגוש את השמות, האנשים והגיבורים בפעילות המנציחה את פועלם. נשמע את הסיפורים בליווי מדריך תוך כדי הפעלה ומשימות. ברישום מוקדם בלבד עד יום רביעי, הסיור מותנה ברישום של מינימום 10 משתתפים. עלות: ילד עד גיל 5 ללא תשלום : ילד 28 שקלים, מבוגר 20 שקלים,  גימלאי /נכה 18 שקלים (מלווה לנכה בחינם) משפחה עד 5 נפשות 100 שקלים. 

שווקים וירידים 

דרום אדום ביער שוקדה: פסטיבל דרום אדום שמתפרס על פני 4 ימי שישי לאורך חודש פברואר. כל אחד מימי השישי הוא בעל קונספט קצת אחר. בכל אחד מימי השישי יהיו דוכנים של מזון ומכירה של פרטי אמנות ותוצרים של עסקים מקומיים ושאינם מקומיים.

3/2/2023 י"ב שבט- "שישי יוצא מן הכלל". חודש "פברואר יוצא מן הכלל" נועד לקדם השתלבות של אנשים עם מוגבלות בקהילה. במסגרתו יתקיימו פעילויות ויוזמות שנועדו לעודד שילוב, נגישות, היכרות ושותפות של ילדים ואנשים עם מוגבלות בקהילותיהם. פתיחת אירועי דרום אדום תהיה בסימן הזה עם ערכים של שוויון וקבלת האחר.

10/2/2023 י"ט שבט- דוכני מזון ומכירה- חגיגה של תוצרת מקומית ורוח יזמית.

17/2/2023 כ"ו שבט- שישי ספורטיבי-פעילויות ספורט ממגוון סוגים. פעילות אופניים ומשחקי כדור.

24/2/2023 ג' אדר- שישי משפחתי בסימן פורים. סדנאות של יזמים מקומיים שמעבירות סדנא ברוח חודש אדר ופורים.

מסעדות ובתי קפה

פאב גבולות | גבולות | מסעדה ופאב | כשר | 077-7295812

נתנאל | חוות שבדרון |  077-7295756 | ארוחות ואירועים לקבוצות, כשר

"גילו לי" – ליד מושב צוחר
077-7295863  ב'-ה' 9:00-15:00, ו' 9:00-14:00. כשר למהדרין . חלבי/טבעוני
בית קפה חברתי קטן ואינטימי, במועצה אזורית אשכול, חבוי בין עצים ומושבים עם  תפריט חלבי וטבעוני, כשר למהדרין מארזי פיקניק מפנקים. ניתן לעשות גם ארועים קטנים גם בבית קפה אצלכם במשלוח.