"כבר השנה" בשורה לישראלים: הוויזה לארצות הברית תבוטל - זה התאריך המשוער

שר החוץ הודיע כי מנתונים אמריקאים עולה כי ישראל יכולה להצטרף לתוכנית הפטור מוויזה לארצות הברית | יש תנאים: כל אזרחי ארצות הברית כולל פלשתינים אמריקאים, המבקשים להיכנס או לעבור דרך ישראל - יזכו לחופש נסיעה

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/01/23 11:12 ח בשבט התשפג

בשורה לישראלים: הוויזה לארצות הברית תבוטל - זה התאריך המשוער
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

משרד החוץ קיבל היום (ב') את הנתונים האמריקאים על סירובי הוויזות לישראלים לשנת 2022, ומהם עולה שישראל יכולה להצטרף לתוכנית הפטור מוויזה לארצות הברית ובתוך חודשים יוכלו אזרחי ישראל לבקר בארצות הברית ללא צורך בוויזה.  

"מעריך שכבר השנה יוכלו ישראלים לבקר בארצות הברית ללא צורך בקבלת ויזה"

שר החוץ אלי כהן אמר כי מדובר בבשורה משמחת לכל אזרחי ישראל: "אני מעריך שכבר השנה יוכלו ישראלים לבקר בארצות הברית ללא צורך בקבלת ויזה מהשגרירות האמריקאית. אני מודה לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על תמיכתו והובלתו למתן פטור מוויזות לישראלים".

שר החוץ אלי כהן |

שר החוץ אלי כהן | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

על פי הנתונים שנמסרו למשרד החוץ מארצות הברית, פחות משלושה אחוזים מאזרחי ישראל שפנו בשנה שעברה לקבלת ויזה לארצות הברית קיבלו תשובה שלילית. נתון זה מהווה צעד משמעותי בדרך להצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מאשרות כניסה לארצות הברית.

לאחר שנים ארוכות שבהן מנסה ישראל להתקבל לתוכנית הפטור מאשרות, חלה התקדמות משמעותית מאוד בשנה האחרונה, עוד בימי השרה איילת שקד. ישראל עדיין צריכה להשלים הליך חקיקה מתאים ולהקים את מערכות המחשוב הרלוונטיות שיאפשרו את כניסת ישראל לתוכנית. במשרד החוץ מעריכים שעוד השנה יבוטל הצורך בוויזות עבור אזרחי ישראל המבקרים בארצות הברית.

"תכנית ויתור ויזה היא בראש ובראשונה שותפות ביטחונית"

בהצהרת שגרירות ארצות הברית נכתב כי ישראל אכן עומדת בדרישת שיעור הסירובים לתוכנית ויתור ויזה. "אנו תומכים בצעדים ביחסים הדו-צדדיים המועילים לאזרחי ארצות הברית וישראל. צעד אחד כזה הוא עבודה משותפת לקראת מילוי הדרישות של תכנית ויתור ויזה של ישראל. תכנית ויתור ויזה היא בראש ובראשונה שותפות ביטחונית בין ארצות הברית למדינות המשתתפות. ממשלת ארה"ב ממשיכה לעבוד עם ישראל למילוי כל דרישות התוכנית".  

בשגרירות לא מקלים ראש במהלך ואומרים כי הכניסה לתוכנית ויתור ויזה היא תהליך מורכב ומייגע. "הימצאות מתחת לשיעור של שלושה אחוזים סירוב לוויזה ללא מהגרים הוא רק צעד אחד מני רבים שישראל חייבת לנקוט כדי להצטרף לתוכנית".

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שלושת הצעדים ליישום המהלך ותאריך ביטול הוויזה

ממשלת ישראל חייבת לעמוד בכל הדרישות כדי להיכנס לתכנית, וצריכה להיעשות עבודה רבה בזמן קצר מאוד. ראשית, הכנסת תצטרך לפעול. ישנם שלושה חוקים שיצטרכו לעבור כדי שישראל תהיה זכאית לתוכנית ויתור ויזה.   

שנית, ממשלת ישראל, על פני משרדי הממשלה, תצטרך להתקדם במהירות כדי להגדיר את הדרישות הטכניות הרבות הדרושות כדי להיות זכאים לתוכנית ויתור ויזה. מדובר בתנאים ספציפיים לשיתוף נתונים ולסינון נוסעים, כולל מערכות מידע שיש לפתח, לאחר מכן ליישם ולבדוק אותן. החלון של ישראל להשלים את הפעולות הללו ולהעביר את החוקים הנדרשים נסגר בספטמבר 2023, שהוא סוף שנת הכספים של האמריקאים.  

לבסוף, הדדיות של נסיעות היא דרישה בסיסית כדי להיכנס לתוכנית זו. אנו מבקשים יחס שווה וחופש נסיעה לכל אזרחי ארצות הברית ללא הבדל מוצא לאומי, דת או מוצא אתני, כולל פלשתינים אמריקאים, המבקשים להיכנס או לעבור דרך ישראל. המשמעות היא שכל אדם שיש לו אזרחות אמריקאית ובעל דרכון אמריקאי יוכל לטוס לישראל לביקורים קצרי טווח של פחות מ-90 יום, כולל נסיעות אל יהודה ושומרון ושטחיהם דרך נתב"ג.