כשרות צהר פנתה לבג"צ נגד הרבנות הראשית לישראל

"הורו לרבנות לנמק מדוע אינה מכירה בצהר תעודת הכשר למוצרים מיובאים", כך נכתב בפניית צהר לבג"צ. לצד העתירה הוסיפו: "מי שרוצה להילחם ביוקר המחייה צריך להגביר את היבוא במקום לשמור ולשמר מונופול"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/01/23 10:05 ח בשבט התשפג

כשרות צהר פנתה לבג"צ נגד הרבנות הראשית לישראל
תעודות כשרות | , צילום: Hadas Parush/Flash90

בבג"צ תלויה ועומדת בשנתיים האחרונות עתירה נגד החלטת הרבנות הראשית שלא להכיר ב"כשרות צהר" כנותנת תעודות הכשר למוצרים מיובאים, למרות שיתר גופי הכשרות הפרטיים הוכרו כנותני תעודות הכשר למוצרים מיובאים.

הרבנות הראשית מדברת בשני קולות

הבוקר (ב') נמסר מצהר כי בעקבות ההסכם הקואליציוני ומשעה שהממשלה מתעתד לבטל את הרפורמה, שבה כשרות צהר ופנתה לבג"צ בבקשה "לתת צו על תנאי כנגד החלטות הרבנות בעניינה של כשרות צהר", וזאת, כך לטענת צהר, "משהוברר כי הממשלה אינה מתעתדת לקדם את הרפורמה אלא לבטלה, וכי התנהלות הרבנות הראשית עולה כדי ניסיון להתחמק מהעתירה".  

העתירה הוגשה כאמור לפני כשנתיים וטרם שניתנה בה הכרעה לגוף טענות צהר, העלתה הרבנות הראשית טענה לפיה הרפורמה בשוק הכשרות תיתן מזור לטענות כשרות צהר, הואיל וצהר עתידה לקבל רישיון למתן תעודות הכשר וכלל לא תזדקק להרשאה מאת מועצת הרבנות הראשית. בצהר טענו כי הרבנות הראשית מדברת בשני קולות: בקול אחד היא מנסה להביא לדחיית טענות כשרות צהר בעתירה ובקול שני היא מתנגדת ופועלת לביטול הרפורמה.

נציין כי בבקשה הדגישה כשרות צהר כי "אין באמור בה משום ויתור על זכויותיה וטענותיה היה ויוחלט על ביטול הרפורמה". מקורות בצהר אינם שוללים את האפשרות להגשת עתירה חוקתית כנגד החוק לביטול הרפורמה.

צילום: Flash90

תורמים ליוקר המחייה בישראל

לצד כל אלה בכשרות צהר מאשימים עוד את הממשלה ומפלגת ש"ס כי במו ידיהם הם תורמים ליוקר המחייה בישראל שעה שהם זועקים כאילו בשמם של מי שקורסים תחת הנטל. בכשרות צהר מציינים מתוך דו"ח שפורסם על ידי פורום קהלת לפיו "רק 93 רבנים ב-35 מדינות בחו"ל מוכרים על ידי הרבנות הראשית למתן תעודת כשרות. מחלקת הייבוא ברבנות הראשית מאשרת לשיווק בישראל מוצרים רק אם קיבלו אישור כשרות מאחד מ-38 גופי כשרות פרטיים, 12 מהם גופי כשרות ישראליים בד"צים". 

לדברי אנשי מערך הכשרות בצהר החלטת הרבנות לפסול אותם מלתת כשרות בחו"ל ולהגדיל את המוצרים לייבוא תורמת בצורה ניכרת ליוקר המחייה בישראל.  לצד העתירה הוסיפו: "מי שרוצה להילחם ביוקר המחייה צריך להגביר את היבוא במקום לשמור ולשמר מונופול".